Permalänk
Medlem

Trasig laptop

Äger en ca 4 år gammal acer travelmate som inte startar längre. När jag startar den lyser lampan några sekunder och jag hör den håller på att starta, men sen startar den om sig och gör om samma sak.

Jag har haft problem med att den gått varm och stängt av sig ett antal gånger, är nog det som är orsaken. Det jag undrar är om det är värt att skicka in den på lagning? Hur mycket kostar det ungefär? Eller är det bättre att lägga pengarna på något annat som htpc, surfplatta eller dyl?

Permalänk
Medlem

Kan det vara att den är så full med damm att CPU-fläkten inte kan snurra ?
Ofta så stängs datorer ner när dom inte känner en fläktsignal.

Hursomhellst kan det vara väl betald tid att leta guide om hur man skruvar isär den och rengör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Äger en ca 4 år gammal acer travelmate som inte startar längre. När jag startar den lyser lampan några sekunder och jag hör den håller på att starta, men sen startar den om sig och gör om samma sak.

Jag har haft problem med att den gått varm och stängt av sig ett antal gånger, är nog det som är orsaken. Det jag undrar är om det är värt att skicka in den på lagning? Hur mycket kostar det ungefär? Eller är det bättre att lägga pengarna på något annat som htpc, surfplatta eller dyl?

-------------------------

Du kan ju alltid skruva bort bottenplattan och dammsuga/blåsa ur datorn först.
Jag skruvade bort min bottenplatta utan att läsa någon manual, skruvade bort det som gick att skruva bort, dammsög och använde luft på burk.

Noterade om en viss skruv skulle sitta på ett speciellt ställe på ett papper, sen var det bara att skruva ihop igen.

Sen huruvida du vill lämna in din dator på lagning är ju upp till dig själv, har du skruvat upp den så blir det ju svårt för då tar dom inte i den med tång ens. Är du såpass nöjd med datorn annars att du kan lägga minst 1000:- för en ev. felsökning plus lagning är det ju upp till dig. Innehållet i hårddisken går ju att rädda så länge inte hårddisken är skadad vilket inte bör vara fallet här som tur är.

Jag personligen hade sparat lite deg till en ny.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.