PCI-x Dual 16x vs Dual 8x mode

Permalänk
Medlem

PCI-x Dual 16x vs Dual 8x mode

Så..
Suttit och kollat runt på forumet/wikipedia/google efter info om detta.. (och hoppas jag hamnat i rätt forum-del)

Det jag undrar är, hur stor är prestandaskillnaden mellan att ha dual 16x och dual 8x på mobot
Och innan ni lägger in svar så vet jag att, JA, "prestandaskillnaden" är ca 2x enligt prestandasiffrorna

Frågan handlar snarare om, när märker man skillnaden, vad behöver man för grafikkort för att märka skillnaden, gör man det med alla kort?
Vet att jag läste nåt test på 8800GT (kan ha varit GTX eller nåt annat 88XX serie kort..) där dem uppmätt ca 1% skillnad i FPS mellan PCI-x v1.1 vs PCI-x v2.0, vilket borde ha ungefär samma simulerade effekt..

Men hur ser det ut med dagens kort, kommer jag tappa prestanda/kort med, tex 2x HD6870 i 8x läge jämfört med 1 HD6870 i 16x läge?
Jag antar att man kommer vara begränsad med 8x om man ska köra 6990 Xfire eller 590 SLI. Hur stor blir prestandaskillnaden?

//Mickwald

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

I full HD skall det inte spela någon större roll. Vissa känner sig mer "trygga" när de går på ett mobo med dubbla 16x pci-e lanes. Skall dock max skilja någon enstaka procent, dock kan den/dem procenten kanske kännas viktiga för folk som lägger ner ett par månadslöner på sina nybyggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

I full HD skall det inte spela någon större roll. Vissa känner sig mer "trygga" när de går på ett mobo med dubbla 16x pci-e lanes. Skall dock max skilja någon enstaka procent, dock kan den/dem procenten kanske kännas viktiga för folk som lägger ner ett par månadslöner på sina nybyggen.

Du menar att det påverkas mer vid lägre upplösningar, som tex 1280x1024?
Själv kör jag alltid 1920x1200

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av mickwald:

Du menar att det påverkas mer vid lägre upplösningar, som tex 1280x1024?
Själv kör jag alltid 1920x1200

Han menar tvärt om. Ju högre upplösning desto mer data som ska skickas till grafikortet över pci-e bussen. orkar inte gräva fram länken nu men vet en hårvaru site som gjorde ett genomgående test och där började inte skillnaden märkas förens vid upplösingar över 2500x1600 typ.. <-- kommer inte ihåg högre upplösningar i huvudet så skrev en avrundad siffra. Men det handlade om någon enstaka fps som bara syntes när i diagramen. Och då var det endå i 16x 16x 2.0 vs 16x-4x Pci-e 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bävra jävel:

Han menar tvärt om. Ju högre upplösning desto mer data som ska skickas till grafikortet över pci-e bussen. orkar inte gräva fram länken nu men vet en hårvaru site som gjorde ett genomgående test och där började inte skillnaden märkas förens vid upplösingar över 2500x1600 typ.. <-- kommer inte ihåg högre upplösningar i huvudet så skrev en avrundad siffra. Men det handlade om någon enstaka fps som bara syntes när i diagramen. Och då var det endå i 16x 16x 2.0 vs 16x-4x Pci-e 2.0

1+

Precis så jag menade, som sagt behöver man komma upp i runt 2500x1600 men inte ens då skall det skilja nämnvärt.
Man kan ju egentligen till och med köra 16X och 4X i nödfall. Då handlar det max om några procent vad jag har förstått

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wazzo:

1+

Precis så jag menade, som sagt behöver man komma upp i runt 2500x1600 men inte ens då skall det skilja nämnvärt.
Man kan ju egentligen till och med köra 16X och 4X i nödfall. Då handlar det max om några procent vad jag har förstått

Precis.

Har ett par användbara länkar i min signatur som handlar om det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Är det inte pci-e?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Är det inte pci-e?

Jo, trådskaparen vet nog inte om att att pci-x är en annan form av buss.
Pci express ska förkortas "pci-e".

PCI-X: http://en.wikipedia.org/wiki/Pci-x
PCI Express: http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Precis.

Har ett par användbara länkar i min signatur som handlar om det.

Off topic: Var länken i din singatur jag syftade på och det testet. Var ifrån därifrån jag fick länken ifrån början

Ont: Tycker folk är rätt hysteriska i allmänhet på forumet över just cf/sli och just antalet pci-e lanes. Många verkar tro att det handlar om enorma skillnader. Sett flera gånger här i köpes trådar där folk rekommenderat betydligt dyrare moderkort eller sämre och fått folk att välja sämre kort bara för kortet dem tänkt köpa kanske bara hade 16x-8x elr 16x-4x

Ingen jättestor sak kanske men nåt dem borde nämna i nån fredas panel elr ha en artikel om kanske?

P.s Ber om ursäkt för den garanterade grova särskrivningen och misshandeln av det svenska språket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jo, trådskaparen vet nog inte om att att pci-x är en annan form av buss.
Pci express ska förkortas "pci-e".

PCI-X: http://en.wikipedia.org/wiki/Pci-x
PCI Express: http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Illa från min sida.. har inte skrivit/snackat mycket om det på senaste tiden så "pci-e" har blivit det logiska alternativet att förkorta PCI-express
När jag för några år sedan gjorde ett arbete om grafikkort och dess utveckling hittade jag information om extended, som då "snott" namnet från express
Vilket fick mig att gå ett steg för långt i tankebanan och återvända till Extended's förkortning PCI-x

Skrivet av SeF.Typh00n:

Precis.

Har ett par användbara länkar i min signatur som handlar om det.

Tackar för länkarna, läsvärt!
Med det leder mig till en spekulation, den håller inte riktigt för singel kort's konfigurationer, men det verkar lite som att SLI/xfire datan skickas via sli/xfire bryggan, men inte så mkt genom pci-e. Det vore rätt logiskt att skicka så mkt som möjligt utom påverkan av "lesser components" men det förklarar inte varför vi pushar pci-e teknologin när den redan ligger så långt före grafikkorten, sen finns det väl andra komponenter som kan utnyttja detta, vet dock inte vilka det skulle vara.

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bävra jävel:

Ingen jättestor sak kanske men nåt dem borde nämna i nån fredas panel elr ha en artikel om kanske?

Jo, hade tänkt skicka det dit först, men tänkte kolla med forumet först, om dem hade nåt svar.

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av mickwald:

Illa från min sida.. har inte skrivit/snackat mycket om det på senaste tiden så "pci-e" har blivit det logiska alternativet att förkorta PCI-express
När jag för några år sedan gjorde ett arbete om grafikkort och dess utveckling hittade jag information om extended, som då "snott" namnet från express
Vilket fick mig att gå ett steg för långt i tankebanan och återvända till Extended's förkortning PCI-x

Tackar för länkarna, läsvärt!
Med det leder mig till en spekulation, den håller inte riktigt för singel kort's konfigurationer, men det verkar lite som att SLI/xfire datan skickas via sli/xfire bryggan, men inte så mkt genom pci-e. Det vore rätt logiskt att skicka så mkt som möjligt utom påverkan av "lesser components" men det förklarar inte varför vi pushar pci-e teknologin när den redan ligger så långt före grafikkorten, sen finns det väl andra komponenter som kan utnyttja detta, vet dock inte vilka det skulle vara.

Kollar du på lägre modeller ur ati's sortiment så går vissa i crossfire helt utan nån cf brygga tex HD5670 där går all data igenom pci-e portarna. Men jo pci-e ligger före grafikorten. AGP8x var ju inte ens fullt utnyttjat när det blev utbytt imot pci-e om jag inte minns helt fel. Men en möjlig anledning till just bryggan är latens för annars ska ju datan skickas tillbaka till pci-e kontrollern och sen ut till det andra kortet. Sen är ju lednings banorna mycket längre om det ska gå igenom pci-e portarna och tillbaka till det andra kortet än bara rakt över bryggan.

För konstigt nog så vet jag i ett större test jag läste för ett tag sen så när texturena blev större i spelen och upplösningen högre och speciellt i vissa spel så presterande HD5670 CF* riktigt dåligt. ifrån att ha utklassat tex hd5770 till att ligga typ 20% under det. minns inte vart testet var på för sida men minns att han som gjort testet skrev om att det hade att göra med att den saknade just CF bryggan och att datan fick gå igenom pci-e portarna

*HD5670 version utan brygga