Hur ska jag spela Morrowind för första gången?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jun 2011

Hur ska jag spela Morrowind för första gången?

Jag har spelat ett par hundra timmar i Oblivion och Skyrim och nu är det dags att testa Morrowind när Morrowind Overhaul 2.0 snart kommer ut.

Hur är det med stridssystemet i Morrowind? Kan man spela vilken ras och klass combo man vill? Har alltid spelat konstiga kombinationer som 2h highelf och sånt, funderar på något liknande men ska vara dark elf mest för att jag antar att alla andra raser är hatade. Så funkar det?

Några andra saker jag skall tänka mig på innan jag kastar mig in i detta stora spelet för första gången?

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

Det är mer restriktivt i dess klasser än vad skyrim är, också tillämpas ett "roll of the dice" system där hit och miss räknas ut igenom att rulla tärning istället för Skyrim där det är mer inriktat på din egna skicklighet. Kort sagt, Morriwind är klumpigare till spelsättet än vad Oblivion och Skyrim är, inte oväntat dock med sina tio år på nacken.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jun 2011

Så alltså skulle det nog vara bättre med Orc/Nord istället?

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Maj 2006

Det går väl utmärkt att spela Morrowind med de klasser/raser man vill.
Vissa racer har ju +/- på startnivån till vissa skills, men det går ju bra att använda andra skills ändå.
Själv spelade jag en Aylid-alv (modd) och vissa invånare var ju lite motvilliga i början, typ "Vafan gör du här, Alvjävel!" men inga större motsättningar som inte lite speechcraft eller mutor kunde lösa. Det fanns ju vissa traditioner som min gubbe var tvungen att bryta mot, men det var lättare att ta än att (för sig själv) förklara varför ens egen DarkElf helt plötsligt hade glömt bort alla konstiga seder och tabun som han bör ha kunnat sedan barsnben.

Det vore ju konstigt om Bethesda skulle inkludera 7-8 raser om det bara var en ras som skulle kunna avnjuta hela spelet.

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2008

Orc med 1h och sköld/heavy armor blir bara sjukt bra efter ett tag Eftersom fienden inte levlar med dig i någon större utsträckning så blir man rätt "godlike"... efter ett tag xD

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Woods:

Orc med 1h och sköld/heavy armor blir bara sjukt bra efter ett tag Eftersom fienden inte levlar med dig i någon större utsträckning så blir man rätt "godlike"... efter ett tag xD

Ytterst liten spoiler men...

Breton med sin 50% magic resist. Du kan få 110% totalt med en specifik armor. Passar perfekt till ett par speciella boots som alla borde använda!

Tycker ts ska köra vad han vill, hatad eller inte. Är en stor fördel i starten speciellt första gången att ha någon som är bra på de man tänkt göra, kan bli tufft annars.

Intel i7 6700k Stock - ASRock Z170 Extreme4 - Crucial 32GB 2400MHz Ballistix Sport - EVGA GeForce GTX 1080 SC - Corsair AX 1200W 80+ GOLD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jun 2011

Tror det blir en nord ändå, om jag fastnar för morrowind som jag gjorde för Oblivion så blir det nog mer än 1 gubbe ändå, tack för hjälpen