Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Rådjursföda

Väldigt viktig fråga: Vilka slags lövträd äter rådjur?

ASUS Maximus VI Gene - i7 4770K - Sapphire HD 7970 - 16GB Corsair DDR3 1600Mhz - Samsung 840 Evo 500GB, Western Digital Red 3TB - Corsair AX760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentat...

Rätt svar är: http://lmgtfy.com/?q=r%C3%A5djur+f%C3%B6da

Om gammelfarbror har svårt att hitta i texten precis som han är vilse på internet så ska jag klippa och klistra in åt dig:

"Både tall och gran äts, även om studier av rådjurens födoval visar att de äter mest av tall. Bland lövträden dominerar främst sälg och vide, björk, asp, ask, rönn, brakved och olvon. Al, lönn, alm och bok tycks vara mindre populära. Vintergröna växter, som kruståtel och vårfryle, kan också ingå i dieten. Ollonår kan bok- och framför allt ekollon utgöra en stor del av födan.

Under barmarksperioden äts också en hel del bärris (se figur 1) och ljung samt mycket örter och blad från lövträden. Bland de viktiga örterna kan nämnas mjölkört, kovall och vitsippa"

Hoppas farbror kan be åldersdomshemmets skötare att läsa högt ur det här svaret så farbror inte behöver anstränga sina ögon. Jag tycker det är imponerande att farbror hittat internet.

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Sådan sarkasm kan te sig rättfärdigad.

Dock skulle jag en miljard gånger hellre bli väldigt elak mot de 97% här som inte har minsta susning om vad särskrivning är.

Sådan kritik skulle få mycket mer motkritik mot vad du kommer få, Sentenced, vilket är ett tecken i tiden på att mänskorasen nog borde gå mot utrotning.

Dvs: Rätt svar borde givetvis vara: 'De äter människor. Varför tror du deras laseröppningar sitter i ögonhöjd?'

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Kolsvart Katt:

Sådan sarkasm kan te sig rättfärdigad.

Dock skulle jag en miljard gånger hellre bli väldigt elak mot de 97% här som inte har minsta susning om vad särskrivning är.

Sådan kritik skulle få mycket mer motkritik mot vad du kommer få, Sentenced, vilket är ett tecken i tiden på att mänskorasen nog borde gå mot utrotning.

Dvs: Rätt svar borde givetvis vara: 'De äter människor. Varför tror du deras laseröppningar sitter i ögonhöjd?'

Men om du nu ska vara så korrekt så borde du väl ändå ange det latinska namnet för lövträd som äter rådjur?

Lövus trädus köttus ätus?

"Arbor Carnivarus Capreolus capreolus edo"

*** EDIT ***

Jag har alltså kanske misstolkat frågan. Förlåt TS.

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Haha ..jag såg inte ens tvetydigheten i frågan
Lite kul var det ju. Tillräckligt udda ändå att ställa en dylik fråga på Swec.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Förlåt för den otydliga formulering av frågan, jag menade såklart vilka lövträd som äter rådjur.

ASUS Maximus VI Gene - i7 4770K - Sapphire HD 7970 - 16GB Corsair DDR3 1600Mhz - Samsung 840 Evo 500GB, Western Digital Red 3TB - Corsair AX760