Western Digital återupptar hårddisktillverkningen i Thailand

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Western Digital återupptar hårddisktillverkningen i Thailand

Sakta men säkert börjar hårddisktillverkaren Western Digital återhämta sig efter översvämningarna i Thailand. Nu meddelas att produktionsanläggningar startar upp på nytt.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Härligt, kanske priserna sjunker till lite mer normala nivåer snart då!

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gråbo / Borås
Registrerad
Jul 2011

gött erre1

Dator 1: i7 4790k, 16gb 2400mhz, 4x850 pro 512 gb, asus maximus vi impact, gtx 1080 FE

Dator 2: 2500k, 24gb ram, 8tb lagring, 2x 850 evo 250gb, msi z77a-gd65, gtx 780 referens x2 (sli)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Snabbt jobbat från torrläggning till produktion på 2 veckor, riktigt imponerande måste jag säga!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Fan de får nog skynda sig...tänk om man vill ha 4st 2TB för 2800kr inte 10000kr...Men bra jobbat att de är igång så snabbt

2700x @4,4 Ghz,1,47 8C/8T || 16GB DDR4 @3200 Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4 Ghz Core, 0,9 Ghz Mem @0,85 V @150 W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jan 2011

Way to go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Åt rätt håll!

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Underbart!

GPU: AORUS GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G | CPU: Intel Core i7-6700k 4.0 GHz| RAM: HyperX 16 GB 2133 MHz| PCB: MSI Z170A-S02| PSU: EVGA Supernova G2 750 W | Monitor: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS| Hörlurar: AKG K7XX | Mick: ModMic v5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Kilroy:

Snabbt jobbat från torrläggning till produktion på 2 veckor, riktigt imponerande måste jag säga!

Kan bara instämma, snabbt jobbat

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inte Stockholm
Registrerad
Jun 2008

På tiden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007

Snabba ryck iaf men några lägre priser lär vi väl inte se inom kort ändå. Alldeles för stort underskott på diskar just nu.

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2009

Det är härligt att höra. Grymt optimistiskt, med tanke på att det senaste som skrevs var ett halvår för att börja tillverka diskar igen typ.

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2008

Otroligt starkt jobbat att både torrlägga och återuppta produktionen så snabbt. Hoppas att priserna börjar sjunka inom en inte alltför avlägsen framtid. Börjar bli trångt på de diskar som finns hemma=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

"Arbetare anläggning har även bärgat och påbörjat renoveringen av utrustning för tillverkning av glidarmar. Western Digital uppskattar att denna del av produktionen kan återupptas i mars[...]"
Vilket borde betyda att WD kan tillverka kompletta diskar tidigast i mars, och då kommer efterfrågan vara stor och tillgången låg. Då kommer det antagligen vara svårt att få tag på diskar i några månader efter det, och det dröjer ytterligare några månader efter det innan priserna är tillbaka på normala nivåer vilket betyder att jag måste klara mig i ytterligare nästan ett år på min 1tb-disk jag har nu?

Skrivet av zwete:

Det är härligt att höra. Grymt optimistiskt, med tanke på att det senaste som skrevs var ett halvår för att börja tillverka diskar igen typ.

Vilket i stort sätt stämmer?

Har jag missuppfattat något? Alla verkar så possitiva, jag tycker att det var ganska negativt :/

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Western Digital borde satsa på SSD istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Säger dom nåt om att priser ska sjunka?

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

Va glad jag blev när det kom nyheter såhär sent på en söndag! Bra nyhet också

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Inet Fri Frakt
Asus Xonar Essence STX | Yamaha HS50M | AKG K702

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Nära dig
Registrerad
Sep 2011

Fint!

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

2012 när produktionen har kommit igång på riktigt.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010

Jag hoppas på en fullskalig produktion så fort som möjligt. Jag behöver 8TB.

Snabbt jobbat på att få igång det igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Mitt NAS-testbygge-som-blev-permanent klarar sig inte på 2x 500gb i raid 1, vill ha mer disk, men inte till de höga priserna som är nu

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Miggro:

Jag hoppas på en fullskalig produktion så fort som möjligt. Jag behöver 8TB.

Snabbt jobbat på att få igång det igen.

kan man få fråga vad du ska ha 8TB till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Haha, ska bli så skönt att få kunna köpa en hårddisk som inte kostar 600, istället för 200-400 kr.

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Kul för dem som fortfarande envisas med att köra hårddiskar.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Reparationskostnader och tömda reserver på hårddiskar lär ju återspegla sig i priserna ett bra tag framöver känns det som Men hoppas man kan få tag på diskar till någorlunda rimliga priser i April/Maj när det (kanske) är dags för mitt HTPC-bygge ^^

Skrivet av Ozzed:

Yes SSDs har ju totalt ersatt hårddiskar som ett prisvärt och tillförlitligt alternativ på lagringsfro... o wait.

Det har inte med envishet att göra utan behov av utrymme. Om jag kan sätta ihop diskar i en RAID0/5/10 för min videoredigering så får jag ut mycket mer utrymme som faktiskt behövs för ändamålet, men det just förutsatt att priserna på hårddiskar ligger på sina normala nivåer.

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Ozzed:

Du kan ju inte mena att folk som laggrar mycket ska köra allt på en ssd?

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10)
HDD 2: RYZEN 1700, 32GiB, 1TB SSD, RX480, GTX 670 (Ubuntu LTS)
Övrigt: HP 1910 24G, pfSense, Unifi AP-AC PRO, Note 8
colo server: Dell R710 (proxmox)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Ozzed:

Ja jobbet skulle behöva ca 20 TB lagring inom ett halvår så då blir hårddiskar det enda alternativet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemavan
Registrerad
Okt 2009

Ozzed: Lagring = hårddiskar!

Hursom, bra att det kommit igång igen för WD iaf! Nu kanske priserna gradvis kan sjunka igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Ozzed:

Vad annars ska man lagra sina filer på?

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Svbg:

Vad annars ska man lagra sina filer på?

SSDar och Molntjänster.
Även om dessa inte är ett alternativ i många fall.

i7 2600k @ 4.2GHz
Gigabyte 280x Rev 2
8GB 1600mhz Vengeance