Hur vet jag vilka bromsskivor som passar min cykel?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2010

Hur vet jag vilka bromsskivor som passar min cykel?

Som topic tänkte jag byta bromsskivan fram till en större modell men vet inte vilka som passar. Har en Fuji Nevada 1.0 modell 2010. Cyklar skog, lite nerför och leker rätt mycket och gör stoppies därav vill jag ha en större skiva. Tänkte först sätta dit en 180 eller 185 mm men har nog bestämt mig för en 203 mm dels för att det är snyggare samt att det borde fungera bättre för lek. Distanser vet jag inte vilken jag ska ha för att få det att passa heller men är nog inga svårigheter att fixa till något själv om det inte finns. Typ pinbult och en mutter mellan så det blir stabilt..
Skivan jag tänkt mig är denna http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=52350 203 mm modellen och det blir ca 110 kr inklusive frakt.
Mina bromsar är Tektro Auriga Comp brakes.

(Sitter en 160 mm skiva fram nu)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kovland, Sundsvall
Registrerad
Sep 2008

Vad jag vet så är infästningen för själva skivan universell. Däremot behöver du en adapter/distans så att bromsenheten kommer ut till den nu större bromsskivan.

Med större skiva kan man bromsa hårdare per "rotation hos hjulet" och med mer precision än en mindre skiva.

Här är adaptrarna http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID...

---
Har själv handlat på CRC för några år sedan och det var inga problem, dock strulade de till det för mig med benskydden. Skickade dem min benlängd och de rekommenderade en storlek som var på tok för stora. Benskydden som jag då skickade tillbaks fastnade i tullen blabla. Bra priser men som vanligt på internet så kan det bli fel med storlekar beroende på utrustning.

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Antzo:

Vad jag vet så är infästningen för själva skivan universell. Däremot behöver du en adapter/distans så att bromsenheten kommer ut till den nu större bromsskivan.

Med större skiva kan man bromsa hårdare per "rotation hos hjulet" och med mer precision än en mindre skiva.

Här är adaptrarna http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID...

---
Har själv handlat på CRC för några år sedan och det var inga problem, dock strulade de till det för mig med benskydden. Skickade dem min benlängd och de rekommenderade en storlek som var på tok för stora. Benskydden som jag då skickade tillbaks fastnade i tullen blabla. Bra priser men som vanligt på internet så kan det bli fel med storlekar beroende på utrustning.

Tackar för länken blir att beställa när man kommer hem
Är inga jättesummor vid denna beställningen så lite strul kan jag räkna med

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2010

Har inte skickat iväg en beställning än men tänkte göra det idag. Hur vet jag vilken distans jag ska ha? Ska jag bara ta en som det står 203 mm på? Står inte vad man ska ha om man kommer från 160 mm -> 203 mm på beskrivningen för distanserna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Jag passa på att låna tråden lite!

Det är så att jag är sugen på att uppgradera skivbromsen i fram på min hoj. Som det är nu sitter där en vanlig mekanisk broms, som funkar ok, men det känns ändå som den inte direkt är mycket bättre än vanliga fälgbromsar. Dessutom känns den rätt svampig, och väsnas en del.

Prylbögen i mig vill ha mer! Så jag är sugen på att gå upp på hydrauliska bromsar. Men frågan är, vad ska man satsa på för grejer? Vad behöver man? Gå upp i skivstorlek skulle ju vara fint, sen behöver man ju bromsok samt handtag? Som det är nu på cykeln så sitter det där ett kombinerat handtag och växelväljare, så av det senare lär jag ju även behöva ha en. Men vad för sort? Slang? Olja? Nått mer man bör tänka på?

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kovland, Sundsvall
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Lcdposter1337:

Har inte skickat iväg en beställning än men tänkte göra det idag. Hur vet jag vilken distans jag ska ha? Ska jag bara ta en som det står 203 mm på? Står inte vad man ska ha om man kommer från 160 mm -> 203 mm på beskrivningen för distanserna.

160mm är standard. Om inte annat framgår bör det vara från 160mm, men för att vara på den säkra sidan skulle jag maila och fråga.

Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag passa på att låna tråden lite!

Det är så att jag är sugen på att uppgradera skivbromsen i fram på min hoj. Som det är nu sitter där en vanlig mekanisk broms, som funkar ok, men det känns ändå som den inte direkt är mycket bättre än vanliga fälgbromsar. Dessutom känns den rätt svampig, och väsnas en del.

Prylbögen i mig vill ha mer! Så jag är sugen på att gå upp på hydrauliska bromsar. Men frågan är, vad ska man satsa på för grejer? Vad behöver man? Gå upp i skivstorlek skulle ju vara fint, sen behöver man ju bromsok samt handtag? Som det är nu på cykeln så sitter det där ett kombinerat handtag och växelväljare, så av det senare lär jag ju även behöva ha en. Men vad för sort? Slang? Olja? Nått mer man bör tänka på?

Har tyvärr ingen information eller erfarenhet att tillkomma med i din fråga. Finns antagligen schyssta kit att köpa på CCC där man kan gå efter budget.

Men ja; Bromsok, slang olja, distans och större bromsskiva och bromshandtag anpassat för hydrauliska bromsar är vad som behövs. Kanske finns produkter som kräver ngt mer men annars ska det vara allt.

Är det växel-reglaget till framväxeln du har på ditt nuvarande bromshandtag? Skulle själv strunta i framväxeln och låsa fast den, mindre risk att kedjan hoppar då och man brukar (ofc beroende på hur man åker) klara sig på en av framkuggarna ist för flera.

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Ok, tack för hjälpen. Men jag tror jag köper till växelreglaget ändå, de var inte så farligt dyra. Jag använder ju mest mittendrevet så att säga, men ibland kuggar jag ner när det går tungt, så det känns som en funktion jag vill behålla ändå.

Hittade på att de hade kompletta bromskit, det verkar riktigt fint. Så slipper man hålla på och krångla med att fylla på olja osv eftersom de är förfyllda från fabrik. Nice.

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Ok, tack för hjälpen. Men jag tror jag köper till växelreglaget ändå, de var inte så farligt dyra. Jag använder ju mest mittendrevet så att säga, men ibland kuggar jag ner när det går tungt, så det känns som en funktion jag vill behålla ändå.

Hittade på att de hade kompletta bromskit, det verkar riktigt fint. Så slipper man hålla på och krångla med att fylla på olja osv eftersom de är förfyllda från fabrik. Nice.

Kompletta bromskit är helt ok, men som vanligt så bör man undvika det billigaste. Kombinerad broms/växel-handtag till hydraliskt är dock rätt sällsynt. Så där lär det bli bättre om du köper ett separat till växeln. Jag skulle rekommendera ett kit i mellanklassen från antingen Hayes eller Avid.

Dock måste jag fråga. Har du använt en hydralisk cykelbroms innan?
Det är en väldigt annorlunda känsla från en mekanisk broms, oavsett om man talar om skiv eller fälg-broms (finns hydraliska fälg-bromsar med).

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Nej, på cykel har jag inte använt hydrauliska bromsar innan faktiskt. På motordrivna tvåhjulingar har jag däremot. Vad är den största skillnaden jämte mekanisk? Som jag förstått ska det vara bättre känsla och bett i dem, men exakt vad det betyder vet jag ju inte förrens jag provat. Jag får väl ta det lungt i början och lära mig, och inte trampa upp i 40km/h och slå tvärnit det första jag gör.

Jag hade siktat in mig lite på Shimano, eftersom det känns som det största märket inom cykelkomponenter. Men de du nämnde är alltså att föredra?

Prisnivån lägger jag väl på en 1k - 1,5k ungefär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Nej, på cykel har jag inte använt hydrauliska bromsar innan faktiskt. På motordrivna tvåhjulingar har jag däremot. Vad är den största skillnaden jämte mekanisk? Som jag förstått ska det vara bättre känsla och bett i dem, men exakt vad det betyder vet jag ju inte förrens jag provat. Jag får väl ta det lungt i början och lära mig, och inte trampa upp i 40km/h och slå tvärnit det första jag gör.

Jag hade siktat in mig lite på Shimano, eftersom det känns som det största märket inom cykelkomponenter. Men de du nämnde är alltså att föredra?

Jag har ju nå shimano rapid fire växel/bromshandtag på min cykel. Kan kolla upp vad det är för modell. På rak arm tror jag den hette M360.

Skickades från m.sweclockers.com

edit: Efter att ha kikat närmare så kan jag konstatera att växel och bromsreglage är två separata grejer som sitter på styret. Har aldrig funderat på att det skulle vara så, då de sitter så bra till. Tyvärr hittar jag inget som närmre kan peka på exakt modell av bromsreglage heller.

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Största skillnaden mot en mekanisk är kontrollen. Det är inte att trycka till och sedan omedelbar tvärnit utan det är en mycket mjukare känsla där man får med feedback och har mycket bättre koll på exakt hur mycket man bromsar. Det är också mycket lättare att hålla en jämn bromsverkan. Efter att ha åkt ett tag så kan man känna precis var och när hjulet kommer låsa sig oavsett underlag vilket ger väldigt stora möjligheter att bromsa precis lagom och så mycket som man själv vill. Men drar man fullt ut så tar det tvärstopp och det mycket hårdare/ än vad mekaniska gör, iallafall om bromsen är bra.

Man kan säga att hydraliska är bättre för att de paradoxalt nog inte bromsar lika mycket (tills man tar i ordentligt d.v.s.). första gången trodde jag att det skulle vara riktigt stenhårt nyp i dem men istället är de mjukare och jämnare. Tar lite tid att vänja sig vid, men idag skulle jag aldrig köpa en cykel utan det just för att man har så mycket bättre koll på hur cykeln uppför sig vid bromsning.

Shimano är bra de också, fast jag föredrar hayes faktiskt. Shimano är i mitt tycke lite som Mcdonald. De må vara störst, men de är inte heller bäst. Ren smaksak egentligen så låt inte det avskräcka dig. Jag skulle som vanlig säga att så långe man inte tar det absolut billigaste så blir det fullt dugligt.

Prisnivå på dugliga bromsar att börja med skulle jag säga ligger på en 800-1000kr per broms om man beställer dem. Att köpa hydraliskt här i Sverige är dock för det mesta snordyrt så det bör du låta bli.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Tack för ett intressant inlägg!

Men nu är man i valet här, törs man gå upp på större skiva med? Var nån i nån kommentar som sa att det kanske inte är så bra för framgaffeln.. Men jag är bra sugen på det med, det är ju inte jättedyrt precis och ger tydligen en bra effekt på bromsverkan.

Annars har jag väl fastnat lite för Hayes Prime Pro, det verkar vara en trevlig lösning. Och CRC har bra rabatt på dem nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Tack för ett intressant inlägg!

Men nu är man i valet här, törs man gå upp på större skiva med? Var nån i nån kommentar som sa att det kanske inte är så bra för framgaffeln.. Men jag är bra sugen på det med, det är ju inte jättedyrt precis och ger tydligen en bra effekt på bromsverkan.

Annars har jag väl fastnat lite för Hayes Prime Pro, det verkar vara en trevlig lösning. Och CRC har bra rabatt på dem nu.

Större skivor ger rätt bra effekt, men så länge du inte tänkt att börja ta dig ner för branta skogsstigar eller skidbackar i hög fart så behövs det inte så stora. Sen ger större skivor en del mer påfrestningar, men såvida inte gaffeln är dålig så bör det inte vara några problem. Prime Pro har jag för mig levereras utan skivor också så jag hade nog köpt till någon av deras 8"-skiva. Den bordte täcka det mesta man jag kan komma på att man behöver sina bromsar till

Xbox Live - Firaphex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Jo det är ju nästan halva priset på de bromsarna hos CRC nu, annars hade de vart alldeles för dyra för mig! Modellen snäppet under Prime Pro bromsarna är faktiskt dyrare eftersom det inte är nån rea på dem.

8" = 203mm skiva, eller hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Jo det är ju nästan halva priset på de bromsarna hos CRC nu, annars hade de vart alldeles för dyra för mig! Modellen snäppet under Prime Pro bromsarna är faktiskt dyrare eftersom det inte är nån rea på dem.

8" = 203mm skiva, eller hur?

Ah, då räknade jag lite fel.
7" borde räcka gott och väl. 180/185mm är bra storlekar på en frambroms. Dock vet jag att hayes inte har så många 7"-skivor. Men det är en smaksak det med. Större skivor betyder mer stoppkraft. Gör att man får vara lite lättare på fingrarna om man bara vill bromsa lite.

Edit:
Ska också tillägga. Har du en dämpad framgaffel skulle jag råda dig att börja på mindre skiva. 6" eller 7" tills du vant dig. Detta då dämpade gafflar har en tendens av att sjunka ihop vilket förflyttar ännu mer vikt fram vilket i sin tur kan göra det lite svårkontrollerat. Eller bara köra väldigt försiktigt när du bromsar i början. Men det är helt och hållet min personliga åsikt och den har ingen grund mer än att min egen erfarenhet.

Xbox Live - Firaphex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Hehe ja det blev en 203mm skiva från Shimano, verkade vara många som var nöjda med den. Får se, känns det för obehagligt får jag väl sätta dit min 160mm skiva igen. Det är ju inte som att bromsskivor kostar en förmögenhet som tur är, såvida man inte ska ha flytande skivor med lättmetallspindel och en massa lull lull.

Och japp, det är en dämpad framgaffel jag har. Cykeln är nån form av hybrid, med lite mer cross country stuk med dämpning i fram och så. Sommarsulorna är rätt smala 35-622 och har väldigt slätt mönster, det är mest asfaltscykling som gäller för mig. Vinterdäcken är 42-622 och det är verkligen på gränsen av vad som går på! Tycker det känns onödigt att ha en mountainbike med jättesulor när jag inte cyklar offroad särskilt mycket, men fjädringen är skön på ojämnt underlag.

Edit: Ja det här köpet är helt overkill för vad jag behöver, och chansen att jag gjort bort mig är stor. Möjligheten att jag måste panikbromsa och därmed ställer mig på skalle ... ja låt oss säga att den finns! Men är man prylbög så är man ... -.-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Möjligheten att jag måste panikbromsa och därmed ställer mig på skalle ... ja låt oss säga att den finns! Men är man prylbög så är man ... -.-

Fördelen med hydraliskt. När man väl är ordentligt van vid det så är det nästan svårare att dra en panikbroms än att inte göra det, för då känns det verkligen att tvärnit inte är lika bra som precis på gränsen till det.

Xbox Live - Firaphex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Japp jag gjorde bort mig! Skivan jag beställde var för stor så den tar i framgaffeln. Så då försökte jag använda orginal 160mm skivan, men då passade inte oket i adaptern istället. Deprimerande.

Men jag har i alla fall fått nya växelreglaget att funka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Japp jag gjorde bort mig! Skivan jag beställde var för stor så den tar i framgaffeln. Så då försökte jag använda orginal 160mm skivan, men då passade inte oket i adaptern istället. Deprimerande.

Men jag har i alla fall fått nya växelreglaget att funka!

Tar i framgaffeln? Hur lyckas det ske?
Annars är det bara att beställa ett ny adapter så ska 160mm-skivan fungera. Kostar inte så farligt

Xbox Live - Firaphex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Det är som en utfasning ur gaffeln för att göra rum för skivan, och den är några millimeter för kort för att en 203mm ska få plats. Jag skulle ju säkert kunna ta cykeln till jobbet och gå loss lite med vinkelslipen så skulle det gå, men det känns alldeles för ghetto.

CRC har utförsäljning så man får en Hayes 7" skiva för ca 100kr! Taget! Och så en Hayes adapter på det då.

När jag fått allt att lira ska jag nog försöka kränga skivan och mitt gamla mekaniska ok till brorsan för en billig slant. Stackarn har bromsskiva och fäste för ok, men kör med fälgbroms. Känns tattigt!