Tjänar jag nåt på min plan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Tjänar jag nåt på min plan

Har en gammal sleten desktop som behöver piffas upp lite. Det är en HP original och har inte stöd för raid i bios. Har Intel® Pentium® Processor E2200 (1M Cache, 2.20 GHz, 800 MHz FSB) och 4 gb ram. Win 7 64 bit pro. Surfar och läser mail. Kör lite spotify. Men ibland kör jag lite konvertering av ljudfiler och lite film.

Anledningen till att jag vill göra så här är att den ofta bara står och tuggar och tuggar. Hårdisken låter som fan men inget händer. Den är ominstallerad nyligen osv. Det känns som att det är disken som bromsar.

Min tanke är att köpa ett kontrollerkort. tex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315676
Sätter mina 2 st 160 GB diskar och gör en raid 0 av det. Det ska jag ha som C partition med windows osv. (Har även en 500 gb disk och lägger in en schemalagd säkerhets kopiering av filer osv till den disken.)
Nu är detta kort SATA II. Mina diskar är nåt gammalt skräp och är helt säkert inte några SATA II. Helt vanliga diskar som är några år gamla.
Kommer detta funka?

Eller kan man göra så här?
Jag har sett att man kan bygga upp raid 0 inne i i windows 7. Men hur fan fixar man det på sin c disk när windows är igång? Kan väl inte gå? Eller kan man tex installera win på 500 gb disken ha dom 2 andra imonterade via moderkortet utan kontrollerkort. Skapa en raid 0 på dom två via win. Starta om datorn och påbörja ny win installation på den "nya" disken och sen formatera 500 gb? För inte kan väl datorn hålla reda på att dom är raidade? Det måste väl vara windows som kör en mjukvaru raid?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Om du tycker att ditt operativsystem går segt beror det ofta inte på den sekventiella överföringshastigheten, vilket är det man tjänar på med RAID 0. Det handlar om accesstiden, vilket inte förbättras med RAID 0. Förstår om din budget är tight men har du kikat på en liten SSD-disk att ha som operativsystemsdisk och sedan dina två 160 GB i en mjukvaru-RAID? Windows 7 har en rätt stabil mjukvaru-RAID som ger rätt bra överföringshastigheter samtidigt som den är flexibel eftersom du kan flytta RAID:en till nästa dator och så vidare.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::