Optimal klustrerstorlek

Permalänk

Optimal klustrerstorlek

Jag köpte nyss lite nya datorprylar: bland annat en SSD hårddisk på 120 GB.
Jag har tre diskar sedan tidigare som är på 160+160+500 GB (jag är grym på att hushålla med uttrymme och har inte så jävla mycket warez) och planerar nu att flytta/partitionera om lite granna eftersom jag vill ha OS och program på min SSD.

Så jag har funderat lite över det här med klusterstorlek på de olika partitionerna. Grundregeln känner jag redan till:
Stora kluster = snabbare access, mer uttrymme wasted. Lämpat för partitioner med stora filer såsom video, music, warez...
Små kluster = långsammare access, mer uttrymme sparat. Lämpat för partitioner med mindre storlek på filerna.

Och frågan är då:
Vad räknas som en stor fil egentligen?

Och så undrar jag även hur viktigt det egentligen är med klusterstorlek? Och hur mycket påverkar klusterstorleken accesstiden på en standard, respektive en SSD hårddisk?

Average file size på några partitioner:
296 MB/fil där jag har alla filmer/tv-serier (mycket är rar-packat)
12 MB/fil där jag har all musik (livesets, album mm)
Sen är det 256kb/fil på OS-disken, 357kb, 952kb och 2,2MB på mina andra diskar (där den senare har väldigt blandade filtyper)

Filsystemet är NTFS kan ju vara värt att påpeka. Men vem använder något annat egentligen??

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

På SSD har du liten klusterstorlek(KS) eftersom accessen e så snabb och diskutrymme är dyrbart, dvs minimera avhuggla "svansar" genom små KS.

På HDD kan du köra 64 kB för partitioner med stora filer, typ video.
MP3 hamnar mittemellan så kör 32 kB på dessa.

Sen skall man defragga med en bra defragger så fifragmenten hamnar ihopsamlade, så minimerar du sega armrörelser.

Kör OS och spel å OLIKA diskar.

Permalänk
Medlem

stora klusterstorlekar kan faktiskt göra så du tjänar utrymme, eftersom den maximala filallokeringstabellen kommer minska i storlek, eftersom adressen till blocken är mycket kortare med färre (dvs större) kluster. Men som ovan sa att det är bäst med små kluster på en os disk, oavsett om den är ssd eller hdd.

Genomsnittlig storlek är inte alls lika viktigt som antal filer när man pratar om klusterstorlekar, men strunt samma... (dom är ju korrelerade om man pratar om fixerad storlek på disken)

Permalänk

Det är som jag misstänkt då.
OS +program är det jag kommer ha på min SSD (photoshop, maya, illustrator, osv).

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W