ssd för rendering under 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

ssd för rendering under 900

Som rubriken lyder vill jag ha en snabb och billig säd för rendering i Sony Vegas och after effects. Har hört av min kompis att om man har en ssd hårddisk som man renderar sin fil på ska det gå mycket snabbare, stämmer detta? Har kollat på denna ssd http://www.inet.se/produkt/5315105/ocz-ssd-agility-3-60gb hur är den?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Googlade fram någon som kört benchmark på sin agility 3 60gb disk. Och mellan 200-300mb/s verkar den klara av. När man renderar film är det främst sekventiella skrivningar som sker, så accesstiden i ssd kommer man bara åt om man har programmvaran installerad där eller hela Windows. En standard hårddisk skriver runt 80-120mb/s i bästa fall, så det kan bli en förbättring i renderingstid om processorn är tillräckligt snabb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av jocke92:

Googlade fram någon som kört benchmark på sin agility 3 60gb disk. Och mellan 200-300mb/s verkar den klara av. När man renderar film är det främst sekventiella skrivningar som sker, så accesstiden i ssd kommer man bara åt om man har programmvaran installerad där eller hela Windows. En standard hårddisk skriver runt 80-120mb/s i bästa fall, så det kan bli en förbättring i renderingstid om processorn är tillräckligt snabb.

Ahaa okej proccesorn kommer att vara i5 2500k men hur mycket skillnad tror du det blir med den ssdn jag länkade?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Oft: Måste bara fråga, ska du använda 2500k för renderingar? Om jag varit dig och ska använda datorn mycket till renderingar skulle jag satsat på en 2600k för att få så mycket kraft som möjligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av XboxGamern:

Ahaa okej proccesorn kommer att vara i5 2500k men hur mycket skillnad tror du det blir med den ssdn jag länkade?

Läste lite men jag vet inte. Tror det är andra saker i datorn som sätter stopp för disken. Mest märker du om du kör Windows på den. Programmen startar snabbare och datorn känns mer rapp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av AlbertMwugabi:

Oft: Måste bara fråga, ska du använda 2500k för renderingar? Om jag varit dig och ska använda datorn mycket till renderingar skulle jag satsat på en 2600k för att få så mycket kraft som möjligt.

A jag vet men vill inte lägga mer än 7k helst men du kanske kan få ihop det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av XboxGamern:

A jag vet men vill inte lägga mer än 7k helst men du kanske kan få ihop det?

Aha okej, ja då kan de kanske bli svårt att få ihop det på ett bra sätt utan att dra in alltför mycket på grafikkort. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Aha okej, ja då kan de kanske bli svårt att få ihop det på ett bra sätt utan att dra in alltför mycket på grafikkort. :/

kan du kolla hur mycket detta paket kostar med rabatt koden som ger en 15% på 5 varor (kommer inte ihåg vad den heter)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

eller ska man kanske köra på AMD FX-8150 X8 3.6GHz eller AMD Phenom II X6 1090T?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009

Jag skulle rekommenderat en 2500k och klocka den till 4.2GHz eller mer. För den budgeten är 2600 onödig, då det inte ger en märkvärdig prestandaskillnad.

Att välja AMD för tillfället är mer än korkat, då Intel Sandy-Bridge tar AMD Bulldozer med hästlängder.

Annars har du ett mycket trevligt paket. Jag betalade 7k för mitt, utan hårddisk och chassi (dator i sig.).

EDIT*
Om du ska köpa en SSD rekommenderar jag dig att köpa en Intel, Samsung eller Cruzial för att undvika BSoD (Bluescreen of death).

Och för att svara på din fråga, om du har Windows och programmet du använder på SSD:n kommer att laddningstiden mer än fördubblas, troligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Rolfsaurus:

Jag skulle rekommenderat en 2500k och klocka den till 4.2GHz eller mer. För den budgeten är 2600 onödig, då det inte ger en märkvärdig prestandaskillnad.

Att välja AMD för tillfället är mer än korkat, då Intel Sandy-Bridge tar AMD Bulldozer med hästlängder.

Annars har du ett mycket trevligt paket. Jag betalade 7k för mitt, utan hårddisk och chassi (dator i sig.).

EDIT*
Om du ska köpa en SSD rekommenderar jag dig att köpa en Intel, Samsung eller Cruzial för att undvika BSoD (Bluescreen of death).

Och för att svara på din fråga, om du har Windows och programmet du använder på SSD:n kommer att laddningstiden mer än fördubblas, troligen.

okej men du menar cdon paketet eller hur?
EDIT: får hyper 212 kylaren plats i bitfeenix shinobi chassit (om du vet)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av XboxGamern:

okej men du menar cdon paketet eller hur?
EDIT: får hyper 212 kylaren plats i bitfeenix shinobi chassit (om du vet)

Yes!

Jag vet att den får PRECIS plats i mitt Fractal Design R3, så du kan jämföra måtten på de båda chassina.

EDIT*

Alla Sweclockersmedlemmar får 5% rabatt på CDON, så du vet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Rolfsaurus:

Yes!

Jag vet att den får PRECIS plats i mitt Fractal Design R3, så du kan jämföra måtten på de båda chassina.

EDIT*

okej då vet jag att dden får plats

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Rolfsaurus:

Yes!

EDIT*

och skriver man in någon speciell kod eller liknande för att få rabatten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av XboxGamern:

och skriver man in någon speciell kod eller liknande för att få rabatten?

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av XboxGamern:

kan du kolla hur mycket detta paket kostar med rabatt koden som ger en 15% på 5 varor (kommer inte ihåg vad den heter)
http://img851.imageshack.us/img851/6990/rabatt.jpg

Om alla dom där varorna ingår i -15% kampanjen så kommer det kosta 6592kr. Kan tyvärr inte kolla då jag utnyttjat rabatten redan, men det är bara räkna bort 15% av totalpriset.

EDIT: "SWECNOV" ger -15% rabatt. Hittade minnespaketet, processorn och grafikkortet under rea sakerna. Dom skulle kosta 4456kr med rabatt och 5243kr utan rabatt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Om alla dom där varorna ingår i -15% kampanjen så kommer det kosta 6592kr. Kan tyvärr inte kolla då jag utnyttjat rabatten redan, men det är bara räkna bort 15% av totalpriset.

EDIT: "SWECNOV" ger -15% rabatt. Hittade minnespaketet, processorn och grafikkortet under rea sakerna. Dom skulle kosta 4456kr med rabatt och 5243kr utan rabatt.

fan det är ju sjukt billigt tills när kan man inte andvända SWECNOV koden längre?
EDIT: tjänar jag på att beställa några varar nu? tänkte på om jag skulle beställa grafikkortet nu eller proccesorn.
samt som någon över skrev att jag borde köpa 2500k och klocka den till ca 4Ghz och att det jag då inte hade tjänat så mycket om jag köpte 2600k? så borde jag köpa 2500k eller 2600k, det är ju en väldig prisskillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av XboxGamern:

fan det är ju sjukt billigt tills när kan man inte andvända SWECNOV koden längre?
EDIT: tjänar jag på att beställa några varar nu? tänkte på om jag skulle beställa grafikkortet nu eller proccesorn.
samt som någon över skrev att jag borde köpa 2500k och klocka den till ca 4Ghz och att det jag då inte hade tjänat så mycket om jag köpte 2600k? så borde jag köpa 2500k eller 2600k, det är ju en väldig prisskillnad.

Ja det är grymt erbjudande. Erbjudandet gäller till och med 20 December eller dom första 1000 beställningarna som läggs med den koden.

Jag skulle nog beställt något på cdon nu, 15% blir ganska mycket pengar och priserna kommer garanterat inte gå ner så mycket inom den närmaste tiden om dom ens kommer nå den nivån.

Ja det är en väldig skillnad i pris mellan 2500k och 2600k och om jag ska vara ärlig så vet jag inte, precis som det sagts tidigare om det är värt det. Visst, jag tror en 2600k presterar bättre, utan tvekan, men en 2500k är ju inte dålig alls, den presterar väldigt bra. Så eftersom du har en budget att hålla dig inom skulle jag nog ta tillbaka mitt tidigare påstående och säga att en 2500k är bästa valet, en 2500k på 4GHz kommer klara saker galant, helt klart.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Rolfsaurus:

Yes!

EDIT*

Får plats med en Mugen2 i mitt R3. Och 212+ ska väl vara mycket mindre?

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Ja det är grymt erbjudande. Erbjudandet gäller till och med 20 December eller dom första 1000 beställningarna som läggs med den koden.

Jag skulle nog beställt något på cdon nu, 15% blir ganska mycket pengar och priserna kommer garanterat inte gå ner så mycket inom den närmaste tiden om dom ens kommer nå den nivån.

Ja det är en väldig skillnad i pris mellan 2500k och 2600k och om jag ska vara ärlig så vet jag inte, precis som det sagts tidigare om det är värt det. Visst, jag tror en 2600k presterar bättre, utan tvekan, men en 2500k är ju inte dålig alls, den presterar väldigt bra. Så eftersom du har en budget att hålla dig inom skulle jag nog ta tillbaka mitt tidigare påstående och säga att en 2500k är bästa valet, en 2500k på 4GHz kommer klara saker galant, helt klart.

Skrivet av schitzo:

Får plats med en Mugen2 i mitt R3. Och 212+ ska väl vara mycket mindre?

okej jag har tänkt lite och kommit fram till att köpa ett core 3000 samt 3st revoltec dark green. vad tror ni om det? är det bra kabeldragning samt får en hyper 212 plats i det?