FXAA Injector för skärpa/färgton

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

FXAA Injector för skärpa/färgton

Jag började köra FXAA Injectorn för att kunna tweaka färger/kontrast och skärpa. Sett att det fanns lite inlägg om den i tweaks-tråden tidigare men tänkte den kunde få en egen.

OBS! Kör utan själva FXAA (kantutjämningen), eftersom den är rätt så blurrig i Skyrim. Betydligt bättre med 2-4xMSAA. Så FXAA i namnet är egentligen vilseledande, eftersom den bara används för att tweaka färger/kontrast/skärpa. Injectorn är ursprungligen för att kunna få FXAA i spel som inte stödjer det eller någon annan typ av AA.

För att göra det enkelt för mig valde jag iCCC's förkonfigurerade variant som har lagom skärpa och ändringar på färgmättnad och kontrast. Den finns på länken nedan. Jag valde att köra utan ENB (som ska fixa några odefinerade grafikproblem tydligen, men jag har inga såna problem så valde bort den och slapp ett extra hack).
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=180
I zip-filen finns lite mappar och läser man så är det bara kopiera innehållet i mappen "iCCC - No-ENB" till Skyrim mappen (där exe-filen ligger) under Steam.

Injectorn fungerar som ett loader-hack, d3d9.dll filen som man kopierar till Skyrim-mappen laddas nämligen före Windows d3d9.dll fil eftersom den ligger i samma mapp. Denna speciella dll-loader-fil gör att man kan tweaka vissa saker med en inställningsfil, och laddar sen riktiga d3d9.dll som vanligt. Jag behövde inte göra några andra ändringar, utan kunde sen starta spelet med 4GB-loadern också (mycket hack här). Kör man utan mods går det förstås att köra utan 4GB-hacket normalt. Man kan sen i spelet slå av och på effekten genom att trycka "Pause". Observera att den tangenten är hårdkodad i injektorn och går inte att ändra eller stänga av.

Bilderna är stora PNG för lossless, så länkar dem istället för inbäddat.

Dag - Effekt AV
http://www.abload.de/img/skyrim_injector_day_oxaqmx.png
Dag - Effekt
http://www.abload.de/img/skyrim_injector_day_o96qnh.png

Natt - Effekt AV
http://www.abload.de/img/skyrim_injector_nightd8q4y.png
Natt - Effekt
http://www.abload.de/img/skyrim_injector_night2mpyt.png

Som synes ökar den skärpan lite och ändrar färgtoningen (mer mot blått och mindre grådask). Tycker det blir bättre överlag. Natten blir mörkare och enligt mig bättre, även om den går en hel del mot blåton så försvinner grådisnatten.

I bilderna har jag inga som helst mods för tillfället, men jag har tweakade INI-filer som använder uGrids 9 för att få högre detaljnivå längre bort. Tweaket för uGrids är nog för en annan tråd, det är rätt avancerat i sig.

Men bilderna är alltså från vanilj-Skyrim med Injectorn + INI-tweaks enbart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Det finns en mängd profiler att välja på också för de som inte pallar fippla själva och inte gillar standard-inställningarna. Provade en ny i helgen som verkar vara en av de mest populära just nu, Immersive Environment. Rekommenderas!

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Det går inte att köra ENB samtidigt som denna patch? Vad för inställningar krävs i Skryim/CCC?

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Kr^PacMan:

Det går inte att köra ENB samtidigt som denna patch? Vad för inställningar krävs i Skryim/CCC?

Som jag förstår det så gör ENB inget grafiskt för Skyrim, utan "fixar vissa buggar" så därför körde jag utan den. Den kör också via en dx9-dll loader, men i och med att Injectorn är gjort så man kan köra externa tweaks går det att köra båda med rätt inställningar. Då det var lite diffust om vad ENB gjorde valde jag versionen utan den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Mr. Bravo:

Det finns en mängd profiler att välja på också för de som inte pallar fippla själva och inte gillar standard-inställningarna. Provade en ny i helgen som verkar vara en av de mest populära just nu, Immersive Environment. Rekommenderas!

Immersive enviroment har ganska låg skärpa jämfört med FXAA injectors preset1 som enligt mig är grymt mycket snyggare än immersive enviroment.

Skrivet av Kr^PacMan:

Det går inte att köra ENB samtidigt som denna patch? Vad för inställningar krävs i Skryim/CCC?

Tror inte det då båda modifierar samma filer.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Jag kollade lite på hur iCCC (den jag länkade) hade satt upp det med ENB, och det är den som stödjer extra dll-filer inte tvärtom. Förresten iCCC är namnet på en custominställd FXAA och/eller ENB mod, den gör inget annat utom att ha förberett inställningar plus lite instruktioner.

I filen "enbpatch.ini" kan man lägga till

[PROXY] EnableProxyLibrary=true InitProxyFunctions=true ProxyLibrary=d3d9fxaa.dll

och sen döpa FXAA Injector-filen till "d3d9fxaa.dll" (det går förstås döpa den till vad som helst bara det står samma i ini-filen). Då laddar ENB först, och sen laddar den Injectorn som en proxy-loader. Avancerat, men ska fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004

Man kan ju numer också köra denna samtidigt som Skyrim Enhanced Shaders för att få riktigt mycket dynamik i ljus kontra skuggor, samt en rad andra saker förstås.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Immersive enviroment har ganska låg skärpa jämfört med FXAA injectors preset1 som enligt mig är grymt mycket snyggare än immersive enviroment.

Skärpan gör ju tyvärr att vissa saker ser helt förstörda ut, inte minst text. Det är det enda i modden som faktiskt förstör något så det håller jag så lågt som möjligt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Buio:

Jag kollade lite på hur iCCC (den jag länkade) hade satt upp det med ENB, och det är den som stödjer extra dll-filer inte tvärtom. Förresten iCCC är namnet på en custominställd FXAA och/eller ENB mod, den gör inget annat utom att ha förberett inställningar plus lite instruktioner.

I filen "enbpatch.ini" kan man lägga till

[PROXY] EnableProxyLibrary=true InitProxyFunctions=true ProxyLibrary=d3d9fxaa.dll

och sen döpa FXAA Injector-filen till "d3d9fxaa.dll" (det går förstås döpa den till vad som helst bara det står samma i ini-filen). Då laddar ENB först, och sen laddar den Injectorn som en proxy-loader. Avancerat, men ska fungera.

Tackar och bockar, ska testas när jag kommer hem idag!

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Två till exempelbilder. Man kan se att effekten dödar vissa detaljer längst till höger på skuggade stenen, där det blir i princip svart istället för stendetalj. Sen finns det en lätt haloeffekt på gräs/buskage i skuggan till höger. Överlag är jag ändå nöjd, ska kanske ställa ner skärpan litegrann. Men när det är natt så känns det mörkare och mer nattlikt medans standard är väldigt ljust för att vara mörkt. Dessutom får man bort lite av det gråa i bilden och en lätt skärpa är också trevlig.

Bilderna är i PNG för att behålla max kvalite, så länkar dem istället för inbäddat.

OFF
http://www.abload.de/img/skyrim_fxxa_03_offfd3tl.png

ON
http://www.abload.de/img/skyrim_fxxa_03_onp1wz6.png

Edit: Jag kom på varför det stenen till höger blir svart och detaljer försvinner. iCCC-profilen för injectorn använder sig av "Vignette" som gör det lite mörkare ute i bildkanten. Det finns en konfig utan "vignette" i iCCC-arkivet, så det går att använda utan den effekten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Rekommenderar också detta. Kör själv Preset 1 som jag tyckte var snyggast av de fyra presets som ingår.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Man får vara lite försiktig eftersom färger och upplevd skärpa mm påverkas av värmen i ljuset. Grådasket kanske inte ser så kul ut men det är faktiskt realistiskt. Precis som vid foto är morgon- och kvällsljuset fantastiskt och då ser också världen fantastisk ut, om man moddar det fula kommer det fina bli "överfint" och inte naturligt längre sas.

Vad gäller skärpa och detaljkvalitet bör man ju göra lite men flera av bilderna här påvisar moire-effekter pga överskärpa. Skaffa högupplösta texturer istället för skärpa, då blir det mer naturligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9_pattern

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Icipher:

Grådasket kanske inte ser så kul ut men det är faktiskt realistiskt.

När det gäller grådasket är det hemskt på natten som aldrig ser ut som natt. Min khajiit har en power som ger mörkerseende, men man behöver ju aldrig det i spelet, varken på natten eller i grottor. Med injectorn blir det faktiskt lite mer natt/grott-mörkt även om det kanske inte upplevs som positivt av spelare som vill slippa torches/light spells etc.

Skrivet av Icipher:

Vad gäller skärpa och detaljkvalitet bör man ju göra lite men flera av bilderna här påvisar moire-effekter pga överskärpa. Skaffa högupplösta texturer istället för skärpa, då blir det mer naturligt.

Jag har dragit ner skärpan två snäpp sen bilderna ovan, så nu är jag nöjd. Visserligen finns det fortfarande nackdelar, men med de inställningar nu har jag kommit fram till att det med klar majoritet överväger fördelaktigt för min del. Men visst ska man vara försiktig med att dra på för mycket precis som du säger.

Sen är det så att högupplösta textures just nu tyvärr kan öka problemet med moire, i alla fall innan moddare hunnit testa och tweaka allt fullständigt. Många texturepack som är snygga redan nu dras också ner av att de ser "off" ut i världen då man tappar massor i enhetlighet genom att ha delar högupplösta och gjorda av en annan grafiker med egen designstil. Men jag testar mods hela tiden och det finns många som är väldigt snygga och inte tar bort från enhetligheten (utöver mishmashen av låg/högupplöst). Speciellt vapen/rustningar längtar jag till fina pack lite längre fram.

Edit: Hade into någon perfekt jämförelse (för moire) efter jag dragit ner skärpan men hade en i alla fall.
OFF
http://www.abload.de/img/skyrim_fxxa_04_offwzbhe.png
ON
http://www.abload.de/img/skyrim_fxaa_04_onofbw8.png

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Buio:

När det gäller grådasket är det hemskt på natten som aldrig ser ut som natt. Min khajiit har en power som ger mörkerseende, men man behöver ju aldrig det i spelet, varken på natten eller i grottor. Med injectorn blir det faktiskt lite mer natt/grott-mörkt även om det kanske inte upplevs som positivt av spelare som vill slippa torches/light spells etc.

Jag har dragit ner skärpan två snäpp sen bilderna ovan, så nu är jag nöjd. Visserligen finns det fortfarande nackdelar, men med de inställningar nu har jag kommit fram till att det med klar majoritet överväger fördelaktigt för min del. Men visst ska man vara försiktig med att dra på för mycket precis som du säger.

Sen är det så att högupplösta textures just nu tyvärr kan öka problemet med moire, i alla fall innan moddare hunnit testa och tweaka allt fullständigt. Många texturepack som är snygga redan nu dras också ner av att de ser "off" ut i världen då man tappar massor i enhetlighet genom att ha delar högupplösta och gjorda av en annan grafiker med egen designstil. Men jag testar mods hela tiden och det finns många som är väldigt snygga och inte tar bort från enhetligheten (utöver mishmashen av låg/högupplöst). Speciellt vapen/rustningar längtar jag till fina pack lite längre fram.

Edit: Hade into någon perfekt jämförelse (för moire) efter jag dragit ner skärpan men hade en i alla fall.
OFF
http://www.abload.de/img/skyrim_fxxa_04_offwzbhe.png
ON
http://www.abload.de/img/skyrim_fxaa_04_onofbw8.png

Ang natten så visst, klart det är mörkare ute :). Hade inte testat själv så mkt än men kan tänka mig att det blir läbbigt när man mest har ljud att gå på.
Men jag menar mer verklighet kontra spelet vid samma ljusförhållanden. Världen ser rätt trist ut 80% av tiden, precis som i verkligheten.

Precis som du säger så lirar vissa hd-packs inte något vidare med ljussättning etc. Har en där snö på grottväggar ser sådär pixliga ut som i ditt bildexempel (busken tex). Man måste gå nära och stirra en stund innan hjärnan fattar vad den ska se.

Håller med fullständigt om kläder och vapen. Mycket gör de bra på Bethesda men vafan för just dessa delar. Stör mig sjukt mkt på först och främst varför nästa kvalitetsnivå automatiskt måste ha gjorts av en helt annan ras... Sedan ser det mesta ut som fan, kläderna i synnerhet. Högupplöst kommer förmodligen göra saken bättre men B borde anställa lite kvinnor på designsidan Hoppas på moddar som byter ut och varierar.

Kanske en mod som gjorde att det inte snöade inomhus också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Angående nattgrejen så finns det en mod som ändrar bara på just det. Men han som gjort den säger att den kommer bli mycket bättre efter Creation Kit då den blir lättare att ställa in.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Riktigt trevlig mod... på dagen!
Är det bara jag som får ett sorts rutmönster när det blir mörkt?

Fattar inte riktigt varför, om någon sitter på en lösning är jag mer än tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Kolla om rutmönstret kommer från injectorn. Du kan stänga av/sätta på den med pause-knappen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Tack för svaret! Det var mkt riktigt någon "post sharpening"-grej som strulade till det. Såg ut som en skotsk kilt så fort det vart lite mörkare miljöer. Högst otrevligt!

Uppdaterade till senaste versionen med GUI:et och sedan har det inte varit några problem.