Vilka förberedelser bör göras innan man skaffar SSD och vilken ska man skaffa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2009

Vilka förberedelser bör göras innan man skaffar SSD och vilken ska man skaffa?

Hej!

Jag har läst runt en del på forumet, och andra siter om SSD hårddiskar och har bestämt mig för att skaffa en. Men som det ofta blir så sitter jag med en del frågor jag inte tycker mig fått besvarad riktigt. Vad jag förstod så, Beroende på vilken SSD man skaffar, så måste man förberedda med allt från mjukvara till skruvar för att få ditt den internt och min fråga är då helt enkelt: Vad bör jag göra?

Fungerar firmware precis som vilken annan drivrutin när det kommer till installation eller hur funkar det?
När man ändrar i BIOS funkar fortfarande ens gammla HDD diskar?
Samt vad för andra tillbehör kan tänkas behövas som kanske inte kommer med SSD:n (SATA kablar mm.)?

Mitt moder kort är en ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 och mitt Chassi är en Corsair 800D och jag tror att dennes kabinett är gjord för att fixa en 2,5" drive också men är inte säker.

Jag har funderat mellan en:
Intel 320 120gb
Corsair Force GT 120gb
Kingston Hyper X 120gb
samt en Crucial m4 128gb
Men har haft väldigt svårt att välja då jag bara tänkte skaffa en och helst vill ha så lite problem som möjligt men ändå ha en bra och snabb SSD (vet att många lovprisat Crucial m4 men ville ändå kolla vad ni tycker om den i jämförelse med de andra diskarna).
Jag ska använda SSD:n till OS samt typ WoW och Skyrim. Så vilken av dem tror ni funkar bäst för de ändamålen?
När är det förresten som en SSD blir så full att det kommer sänka prestandan?

En hel del frågor, och jag misstänker att en del av dem redan är besvarade så linka då gärna den tråden där svaret står.

Tack på förhand för alla svar och att ni tar av er tid för hjälpa mig, det uppskattas!

MvH Klacke08

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2004

Tycker det är bra formulerade frågor, liksom allt man vill veta kort och gott. Undrar faktiskt precis samma saker.

Hur uppdaterar man firmwaren?
Vilka inställningar ska man göra i BIOS för att SSD ska fungera med HDD?

Är själv inne på en Crucial M4, har bättre hastigheter än Intel 320 och verkar vara nästan lika stabil. Intel return rates är 0,1% och Crucial har 0,8%. OCZ har t.ex. 4,2%.

(http://www.behardware.com/articles/843-7/components-returns-r...)

Och vad jag förstått verkar Crucial M4 128 GB vara mer bang for the buck då den kostar samma som Intel 320 120 GB och här är vissa jämförelser taget från Prisjakt.nu:

Kostar samma som Intel 320 i samma storlek.

S-ATA 6Gb/s vs 3Gb/s (Är det dubbla hastigheten med SATA 6 vs 3 Gb/s, hur blir det i praktiken?)
Läshastighet - 415 MB/s vs 270 MB/s
Skrivhastighet - 175 MB/s vs 130 MB/s
Slumpvis läsning 4 KB - 40k IOPS vs 38K IOPS
Slumpvis skrivning 4 KB - 35k IOPS vs 14K IOPS

--

Men sen undrar jag också, om man vill skaffa en till SSD i framtiden. Är det rekommenderat att RAIDA dessa två eller köra "normalt"?