Klona HDD --> SSD?

Permalänk
Medlem

Klona HDD --> SSD?

På jobbet har jag en hyffsat snabb workstation med Corei5 och 16GB ram. Anledningen till att det är så pass med minne är för att jag utöver det vanliga operativet även kör två virtuella maskiner och det kan bli en tredje snart. Problemet är bara att hårddisken i datorn inte riktigt orkar med ibland. Därför har jag bett om att få en SSD eller som kommer vilken dag som helst.

Då är frågan hur jag ska lägga upp det. Finns lite olika vägar att gå, men vad blir bäst? Antingen stoppar jag bara in den och flyttar alla virtuella maskiner till SSDn. Detta är snabbaste lösningen tidsmässigt.

Eller så installerar jag om datorn på SSDn med Windows 7 och lägger virtuella maskinerna på vanliga HDDn. Eller så installerar jag om datorn på SSDn och har OCKSÅ de virtuella maskinerna på den och använder bara HDDn till lagra filer.

Helst av allt vill jag ju inte installera om, så ett ytterligare alternativ är att klona HDDn till SSDn. Kan man göra så? Tänkte mest på att något kanske blir fel eftersom det är olika teknik och att jag då kanske förlorar prestanda på SSDn?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

klonade min systemdisk till min nya SSD (Kingston X.... vad den nu heter). Till det paketet fick man med en programvara för att klona diskar. Fungerade kanonbra för mig men när jag googlade om det så var det många som haft problem.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

jag klona min partition med hjälp av Norton Ghost boota upp på Ghost boot skiva valde image på HDD å den kopiera över hela partitonen till min nya SSD disk..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

att klona en större disk till en mindre brukar vara rätt så knepigt, men en mindre till en större eller lika stor är inga problem alls..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

att klona en större disk till en mindre brukar vara rätt så knepigt, men en mindre till en större eller lika stor är inga problem alls..

De är väl ungefär lika stora. Den HDD som jag har nu är på 250GB (Windows visar 232) och den SSD jag ska få är antingen 240GB eller 256GB, lite osäker vilket.

Men hur blir det med TRIM och sånt när man har klonat ett system från vanliga HDD till SSD?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

att klona en större disk till en mindre brukar vara rätt så knepigt, men en mindre till en större eller lika stor är inga problem alls..

stämmer den gnäller på partitons storleken när man vill ha den på SSDn..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag hade installerat om, för att få det så felfritt som möjligt. Det tar lite längre tid men det kommer ju inte strula. De virtuella behåller du givetvis. Helst kört systemet och alla virtuella maskiner på ssd:n. Hoppas det får plats. Jag kör system + 1 virtuell på min ssd på 120gb utan problem. Och det flyger fram

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Om det är en inteldisk du har köpt så är det busenkelt att föra över.

Finns en programvara att hämta på deras hemsida http://www.intel.com/support/go/ssdinstallation/

Större partition till mindre är inget problem där OM datan får plats dvs.

Permalänk

Jag använde programvaran som följde med min Kingston HyperX, funkade klockrent!
Så borde inte vara några problem att använda liknande program...

"Bryt ett ben"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 - Nätaggregat: Antec High Current Gamer 750W - Moderkort: ASUS P8P67 Deluxe B3
Processor: Intel Core i7-2600K - Kylare: Zalman CNPS9900 MAX - RAM: 16GB Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II - SSD: Kingston Hyper X 120 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeseth:

Större partition till mindre är inget problem där OM datan får plats dvs.

absolut inget problem, men den sa till om att den behövdes justeras

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeseth:

Om det är en inteldisk du har köpt så är det busenkelt att föra över.

Finns en programvara att hämta på deras hemsida http://www.intel.com/support/go/ssdinstallation/

Större partition till mindre är inget problem där OM datan får plats dvs.

Just nu använder jag bara ca 100GB för main OS plus 2 virtuella så det får lätt plats.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Just nu använder jag bara ca 100GB för main OS plus 2 virtuella så det får lätt plats.

Yepp, då borde det vara lätt som en plätt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Just nu använder jag bara ca 100GB för main OS plus 2 virtuella så det får lätt plats.

Om du är lokal administratör så tar upp diskhanteraren och krymper ner din partition lite om det skulle behövas. Den är väldigt konservativ och möblerar inte om så mycket med datan, dvs. mindre risk för fel (även om ntfsresize fungerat bra för mig).
Men vet inte om det egentligen behövs. Räknar man SSD i Gibibyte (2³⁰) eller Gigabyte (10⁹)?.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Att det kommer funka att klona har har jag ingen tvekan om, däremot är jag som sagt fundersam över om TRIM och andra specifika SSD funktioner fungerar som det ska när man inte gör en ren install på SSDn. Hur kollar man sedan om TRIM är aktiverat eller inte?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Att det kommer funka att klona har har jag ingen tvekan om, däremot är jag som sagt fundersam över om TRIM och andra specifika SSD funktioner fungerar som det ska när man inte gör en ren install på SSDn. Hur kollar man sedan om TRIM är aktiverat eller inte?

Det hoppade igång av sig själv för mig. Kolla så här:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-ha...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Det hoppade igång av sig själv för mig. Kolla så här:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-ha...

Tack, ska kolla på det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Crap! har försökt klona med clonezilla nu, men det går inge bra. Jag började med att förminska partitionen på hårddisken så att den är något mindre än partitionen på SSDn. Sen bootade jag upp clonezilla och valde att klona partition. Man kan välja att klona disk också, men det förstod jag att det inte skulle funka då disken är lite större än SSDn.

Men trots att jag väljer att klona partition så klagar den på att SSDn inte är lika stor som hårddisken, så den vägrar klona partitionen

EDIT: Det löste sig. Jag minskade ännu lite till på HDD partitionen så funkade det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580