Video: Datorkomponenter bildar orkester

Permalänk
Medlem

Kul klipp, mycket skoj går att göra med stegmotorer och det finns gott om klipp på youtube.

En sak som det också finns gott om på youtube och som är i jämförelse mycket enkelt att konstruera är att göra högtalare av gamla hårddiskar. Det har också visst imponansvärde.

Ta vilken gammal avdankad hårddisk som helst, skruva upp och löd två ledare till magneten som styr läsarmen och sätt de på två stift i en 3,5mm mono audiokontakt som köps på t ex Kjell & co. Sedan är det bara löda en tåt till vardera pinne, koppla in i hörlursuttaget och spela. Kommer låta med ganska låg volym, men sedan är det bara vara kreativ. Sätt en dubbelhäftande tejp på läsarmen och tejpa eller limma fast en kaffemugg i papp så blir det mycket bättre. Sen kan man ju använda en stereokontakt istället om man vill det och köra två diskar såklart...

Bara sök på harddrive speakers så hittar ni lätt.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Entusiast

Jag blev besviken. Finns mycket snyggare klipp med musik från stegmotorer där ute. Oscilloskopen tillför ju inget ljud utan bara en bild. Så det enda som är snyggt är ju skanner och trumsetet av hårddisken. Då är ju den här roligare: http://www.youtube.com/watch?v=uKCX1CeXIjA

För övrigt är det inte The Animals som skrivit The House of the Rising Sun. Det är en folkvisa med okänt ursprung. The Animals version är dock tveklöst den mest kända.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte det var lite tråkigt? Kändes som om det bara var 2 prylar helatiden.

Permalänk
Medlem

Även om det är ganska tufft så tycker jag att videon i sig var tråkig.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som nästan gick och blev troende efter att ha sett och hört detta?
Man börjar så smått inse att det kanske finns en gud ändå... Ord kan inte beskriva.
Så mäktigt, så vackert.
Ryser

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Super!

Går under kapitlet: Utråkad datortekniker med för mycket tid över!

Amigans spelande diskett station en klassiker. Nackdelen var dock att den förstörde diskett stationen om man spelade för mycket.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

http://vimeo.com/1109226 en annan video som är riktigt trevlig

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Jag kan inte sluta tänka på pistvakt :S

Haha, blue and alone Längesedan man hörde den

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Sånt här är så häftigt på så många plan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Någon mer än jag som nästan gick och blev troende efter att ha sett och hört detta?
Man börjar så smått inse att det kanske finns en gud ändå... Ord kan inte beskriva.
Så mäktigt, så vackert.
Ryser

Gillade det också mycket, men… Nej. Inte mycket.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag blev besviken. Finns mycket snyggare klipp med musik från stegmotorer där ute. Oscilloskopen tillför ju inget ljud utan bara en bild. Så det enda som är snyggt är ju skanner och trumsetet av hårddisken. Då är ju den här roligare: http://www.youtube.com/watch?v=uKCX1CeXIjA

För övrigt är det inte The Animals som skrivit The House of the Rising Sun. Det är en folkvisa med okänt ursprung. The Animals version är dock tveklöst den mest kända.

Coolt men de sjunger också mycket falskare än den andra videon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag blev besviken. Finns mycket snyggare klipp med musik från stegmotorer där ute. Oscilloskopen tillför ju inget ljud utan bara en bild. Så det enda som är snyggt är ju skanner och trumsetet av hårddisken. Då är ju den här roligare: http://www.youtube.com/watch?v=uKCX1CeXIjA

För övrigt är det inte The Animals som skrivit The House of the Rising Sun. Det är en folkvisa med okänt ursprung. The Animals version är dock tveklöst den mest kända.

Haha, den låten på en CNC!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

HAhahaha! Fy fan va orytmisk! ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Skrivet av Sepemulle:

HAhahaha! Fy fan va orytmisk! ^^

Vadå orytmiskt, stampa takten med foten så märker du att det inte är orytmiskt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Sånt där med musik kan man ju förresten mata in på vad man vill, det räcker med rätt förstärkning så är det bara att köra.

http://www.youtube.com/watch?v=3Y2bP4tyK5c&feature=related

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Mitt liv är förstört

Lyssnar bara på denna video. Den har tagit över mitt liv. Drömmer om den. Tänker på den. Pratar om den. Skriver om den.
Har man problem eller problem?