FPS-lagg i Minecraft?!

Permalänk

FPS-lagg i Minecraft?!

Jag har märkt att jag har sjukt dålig fps i minecraft Är nere vid 30 emellanåt när jag bara flyger omkring, och när jag testade att spränga lite tnt så droppade jag till.... ja, 0. Det har aldrig varit så förut, verkar ha kommit nu denna veckan (1.0.0?)
Jag har ett upplåst radeon hd6950 och en phenomII x4 955.

När jag är inne på grafikinställningar står det "a 64-bit installation of java is recommended for far render distance, you currently have the 32-bit version installed". Kan det ha något med detta att göra? Jag har inte ominstallerat eller uppdaterat java sen det fungerade bra, och jag laddade just ner och installerade 64-bit versionen, men texten eller lagget försvinner inte.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kör på fancy eller fast i options.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det beror på att Java får slut på minne. Har själv försökt byta till 64-bitars java installation, men minecraft vägrar använda den :/(felmedd, alt. mc startar 32bit).

Permalänk
Medlem

Kan Minecraft vara CPU beroende tro? Överklockade min prolle och känner att det flyter på bra mycket bättre nu. Har inte testat i fullscreen än och det ska bli intressant för jag har inte CFX längre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Japp det är problem med minne, samma sak om du kör med t.ex. high res textures. Att det kom med 1.0.0 kan bero på att minecraft bara krashade förut när det fick slut på minne och att det finns en hel del mer saker nu.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Kolla om du kör på fancy eller fast i options.

Kör på fancy

Skrivet av Mocka:

Kan Minecraft vara CPU beroende tro? Överklockade min prolle och känner att det flyter på bra mycket bättre nu. Har inte testat i fullscreen än och det ska bli intressant för jag har inte CFX längre.

Processorn belastas knappt

Skrivet av erikssonown:

Japp det är problem med minne, samma sak om du kör med t.ex. high res textures. Att det kom med 1.0.0 kan bero på att minecraft bara krashade förut när det fick slut på minne och att det finns en hel del mer saker nu.

Har aldrig kraschat. Menar du att java får för lite minne, så att man ska ändra det (har hittat det någon stans, gjorde det på macen när det kraschade på den hela tiden), eller att jag helt enkelt har för lite RAM-minne? 4gb har jag...

Permalänk

Jag testade att avinstallera 32-bit java (hade 2st, bild)

När jag skulle starta Minecraft efter det fick jag upp denna:

Konstigt att den säger åt mig att installera 64-bit, och sen inte kan starta utan 32... :/

edit: failade bilden. det står:
No JVM could be found on your system.
Please define EXE4J_JAVA_HOME
to point to an installed 32-bit JDK or download a JRE from www.java.com

Permalänk
Medlem

Minnesmängden var ett problem förut iaf, går att googla fram hur du ska skriva en batch-fil för att fixa, har också fått problemet någon gång, och det är bara allokera mer minne till java!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Processorn belastas knappt

Placebo effekt från min sida då eftersom jag OCat

När jag skulle starta 1.0 så rekommenderade spelet mig att även installera 64 bitars versionen. Nu har jag både 32 och 64 precis som du har.

Testa att avinstallera båda, starta om datorn och installera om dem båda. Kanske hjälper?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Lyckades köra det med 64-bit java och gav den 1gb RAM. Visst, det blev lite bättre, men jag är fortfarande nere runt 30fps när jag spränger TNT...

Permalänk
Medlem

Men problemet när du flyger är väl primärt när du är på "ny" mark, dvs att den ska generera omgivningen?
För jag kan få en jäkla massa lagg då, fram till att spelet sparar och kraschar pga minnesbrist.
Dvs, flyger du "hemma" så laggar det väl inte, eller?

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Men problemet när du flyger är väl primärt när du är på "ny" mark, dvs att den ska generera omgivningen?
För jag kan få en jäkla massa lagg då, fram till att spelet sparar och kraschar pga minnesbrist.
Dvs, flyger du "hemma" så laggar det väl inte, eller?

Jo, då också...

Permalänk
Medlem

Har själv lite olika problem med FPS i MC. I Nether tex får jag enorma lagg om jag inte har F3 aktiverat vilket enligt mig verkar helt galet. Får även enorma lagg om jag inte kör fullscreen dvs f11. Lagget med F11 försvann när jag aktiverade ett Windows Aero tema.

Jag tycker själv att min dator borde klara MC utan några som helst problem men tydligen är MC mer krävande än att köra BF3 & Crysis samtidigt.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Inaktiv

Aa jag skulle nog också kunna tro att det beror på att du får sluta på Java minne för snabbt