Hard Disk Drive = Hårddisk, Solid State Drive = Hårddisk? Njaaa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Inte DVD, CD, RAM etc etc heller då.

Va?-Säger du inte digital video skiva-skiva eller kompakt skiva skiva?
[/ironi]

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Va?-Säger du inte digital video skiva-skiva eller kompakt skiva skiva?
[/ironi]

Digital versatile disc :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Bara SSD räcker väl? En SSD och en hårddisk.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Digital versatile disc :\

Digital Versatile Disc (ursprungligen Digital Video Disc)
http://sv.wikipedia.org/wiki/DVD

Jag är född och uppvuxen när 5.25"-disketter precis gjort intåg på marknaden..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Digital Versatile Disc (ursprungligen Digital Video Disc)
http://sv.wikipedia.org/wiki/DVD

Jag är född och uppvuxen när 5.25"-disketter precis gjort intåg på marknaden..

De gamla godingarna. Är det nån mer än jag som läser "fem å'n kvartstums"-disketter när man ser det där?

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till lagringsminne, då det är precis vad en SSD är

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Digital Versatile Disc (ursprungligen Digital Video Disc)
http://sv.wikipedia.org/wiki/DVD

Jag är född och uppvuxen när 5.25"-disketter precis gjort intåg på marknaden..

Helt rätt men på grund av det mångsidiga användningsmöjligheterna så byttes namnet till versatile då detta var mer korrekt.

Och jag är född och uppvuxen året innan 3.5" fdd blev standard ca fem år efter 5.25" intog marknaden.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Ehm, måste ju påpeka att AK Där står för Automat Kalashnikov (eller Avtomat Kalashnikova om vi ska vara petiga)
Så nja, inte riktigt samma sak

En bättre liknelse är alla fåntrattar som använder uttrycket "RAM-minne", vilket bi blir Random Access Minne-Minne :/

Du hann vara petig innan mig. Så jag petar tillbaka.

Det blir Random Acess Memory Minne alternativt Slumpvis Åtkomst Minne Minne. Man skall vara konsekvent(och seriös)

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Jag är född och uppvuxen när 5.25"-disketter precis gjort intåg på marknaden..

Skrivet av RainesX:

Helt rätt men på grund av det mångsidiga användningsmöjligheterna så byttes namnet till versatile då detta var mer korrekt.

Och jag är född och uppvuxen året innan 3.5" fdd blev standard ca fem år efter 5.25" intog marknaden.

Jävlar vad vissa ska vara snabba då. jag är född strax innan 3.5" lanserades, men det är knappt att jag kan kalla mig för uppxuven idag för det

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Beroende på hur novis personen jag pratar med är, så säger jag
SSD eller flashdisk. Flashdisk är ju väldigt smidigt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

SSD-enhet låter bäst, tycker jag.

Flashminne är inte heller så dumt, men SSD-enhet är vad jag skulle säga.

"flashminne" rakt ut associerar jag med usb minnen o liknande, SSD-enhet eller SSD funkar bra, för SSD står för Solid State DRIVE. så det är implemterat ett DRIVE=kort o gott DISK i skiten endå.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Beroende på hur novis personen jag pratar med är, så säger jag
SSD eller flashdisk. Flashdisk är ju väldigt smidigt.

Nej, jag tycker inte det verkar vidare smidigt att montera sina minneskretsar på en disk/skiva

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Du hann vara petig innan mig. Så jag petar tillbaka.

Det blir Random Acess Memory Minne alternativt Slumpvis Åtkomst Minne Minne. Man skall vara konsekvent(och seriös)

Damn, visste att någon skulle peta tillbaka på det. Tyckte bara att jag förstärkte mitt uttalande genom att tydligt upprepa minne två gånger på samma språk.

Men absolut, du har rätt.
Fast "Slumpvis/Slumpmässigt Åtkomst Minne" hoppas jag är en term som inte får något genomslag.. Haha

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle försvenska hela datorlingvistiken?

Lite som när man skrev regelboken i amerikansk fotboll på svenska för första gången i början på nittiotalet. "Marknedsättning inom målområdet" var till exempel "touchdown" översatt till

Permalänk
Skrivet av KoloN:

Lite som när man skrev regelboken i amerikansk fotboll på svenska för första gången i början på nittiotalet. "Marknedsättning inom målområdet" var till exempel "touchdown" översatt till

Ha, det där låter som en term som skulle kunnat komma från Försvarsmakten

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, jag tycker inte det verkar vidare smidigt att montera sina minneskretsar på en disk/skiva

Tänkte mest på uttalet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Misstänker det blir samma clown fenomen som med EURO.
Svenskar som utan problem kan säga EUROPA envisas med att säga EVRO istället för EURO som det faktiskt heter.

Så jag gissar på att det blir ÄS ÄS DE.

Helt klart skall man ju säga Åjro. För jag antar att du istället säger juro och inte Euro som det borde bli på svenska då. Men själv kör jag mest med det tyska uttalat helt enkelt för att det är så kul att säg teuro=Teuer + Euro, dvs dyr euro när man är missnöjd med priset.

Men det värsta styggelsen i svenskan är faktiskt hur media säger årtal, tjugohundraelva. Där har vi ett stort srpåkligt fel. Både normännen och danskarna grejade rätt men inte Sverige.

För övrigt så heter det ju floppy om femåkvartum och inte diskett.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ha, det där låter som en term som skulle kunnat komma från Försvarsmakten

Helt klart!

Jag är förövrigt förbluffad över att försvarsmakten gjorde om förkortningen utav "Grod-man", från "Grd-man" till "G-man"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Helt klart skall man ju säga Åjro. För jag antar att du istället säger juro och inte Euro som det borde bli på svenska då. Men själv kör jag mest med det tyska uttalat helt enkelt för att det är så kul att säg teuro=Teuer + Euro, dvs dyr euro när man är missnöjd med priset.

Det fastställdes väl att valutan "Euro" skulle uttalas som "Euro" från "Europa" i respektive lands språk. Därav håller jag med om styggelsen att det på något vänster i Sverige har börjat heta "EvvRO". Jag säger "eUro" precis som jag börjar när jag säger "eUropa". Alternativt ibland så slinter jag och säger "Jewro", som det engelsk-amerikanska uttalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Det fastställdes väl att valutan "Euro" skulle uttalas som "Euro" från "Europa" i respektive lands språk. Därav håller jag med om styggelsen att det på något vänster i Sverige har börjat heta "EvvRO". Jag säger "eUro" precis som jag börjar när jag säger "eUropa". Alternativt ibland så slinter jag och säger "Jewro", som det engelsk-amerikanska uttalet.

kolla in saol så ser ni att "evro" är ett okej sätt att uttala euro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

kolla in saol så ser ni att "evro" är ett okej sätt att uttala euro.

Skickades från m.sweclockers.com

Oväsentligt!
Skall dem bakåtsträvande hökarna få t. ex. fnysa åt talspråk i skrift som börjar bli en ny standard och kräva att min referenslista använder "., &" i slutet av författardelen, tänker inte jag låta dem, i sin tur, leva rövare med mitt språk!

Skall så hädan ändå ske skola vi tåga mot den kungliga hufvudstaden och Rosenbad för att demokratiskt upplösa denna institution!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Helt klart skall man ju säga Åjro. För jag antar att du istället säger juro och inte Euro som det borde bli på svenska då. Men själv kör jag mest med det tyska uttalat helt enkelt för att det är så kul att säg teuro=Teuer + Euro, dvs dyr euro när man är missnöjd med priset.

Men det värsta styggelsen i svenskan är faktiskt hur media säger årtal, tjugohundraelva. Där har vi ett stort srpåkligt fel. Både normännen och danskarna grejade rätt men inte Sverige.

För övrigt så heter det ju floppy om femåkvartum och inte diskett.

Läs min post igen o fundera en stund till vad du svara.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har nog faktiskt aldrig hört någon kalla dem för annat än just SSD.

Ingen jag känner eller har pratat med har någonsin lagt till -disk på slutet eftersom det inte är en disk i dem.

Vad gäller hårddiskar så brukar nog de flesta jag känner säga bara HD för hard drive och skippa D för disc, ialla fall i tal. Detta eftersom den yttre enheten är en "Drive" medan innehållet är en eller flera "Hard Disc/s"

Så det blir hårddisken/HDn respektive SSDn i min bekantskapskrets och på jobbet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hmm, jag har nog faktiskt aldrig hört någon kalla dem för annat än just SSD.

Ingen jag känner eller har pratat med har någonsin lagt till -disk på slutet eftersom det inte är en disk i dem.

Hur många av dessa har konto på sweclockers och hur många av dessa är din mamma och mormor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Försäljarna har redan börjat kalla det för SSD eller ibland slår de till med SSD-disk. Verkar som ett rimligt namn. Ibland står det även flashlagring vilket är ett rätt talande namn.

SSD-disk funkar för hybridenheten Seagate Momentus XT

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Hur många av dessa har konto på sweclockers och hur många av dessa är din mamma och mormor?

Några av kompisarna har väl konto här, max EN är min mamma och ingen min mormor, för hon har gått till de sälla jaktmarkerna. Mamma brukar säga hårddisk bara, hon har nog inte koll på vad en SSD är.

Men vad har det för betydelse här?

Jag hade förstått din kommentar om jag sa att ALLA mina bekanta sa "SSD-disk", men nu var det ju tvärtom jag sa.

Både "vanligt folk" jag känner och de som är extremt datorkunniga säger hårddisk/HD samt SSD.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara använda SSD. Varför krångla till det mer än så?

"Jag har 2 SSD:er" är mycket smidigare än "Jag har 2 Solid State-lagringsenheter" oavsett om det är 100% korrekt eller inte.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Men absolut, du har rätt.
Fast "Slumpvis/Slumpmässigt Åtkomst Minne" hoppas jag är en term som inte får något genomslag.. Haha

Då kan det ju heta "såm" (slumpmässigt åtkomst minne):P

OT: jag säger endast SSD för SSD och hårddisk för en HDD:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Några av kompisarna har väl konto här, max EN är min mamma och ingen min mormor, för hon har gått till de sälla jaktmarkerna. Mamma brukar säga hårddisk bara, hon har nog inte koll på vad en SSD är.

Men vad har det för betydelse här?

Jag hade förstått din kommentar om jag sa att ALLA mina bekanta sa "SSD-disk", men nu var det ju tvärtom jag sa.

Både "vanligt folk" jag känner och de som är extremt datorkunniga säger hårddisk/HD samt SSD.

vad det har för betydelse är ju just den att "datornördar" kan lära sig sådant medans "vanligt folk" inte kan sätta sig in i skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

vad det har för betydelse är ju just den att "datornördar" kan lära sig sådant medans "vanligt folk" inte kan sätta sig in i skillnaden.

Ok, jag hade nog förstått ditt första inlägg bättre om du formulerat det som "Känner du bara datorfolk eller?" eftersom det var det du menade

Men som sagt, jag har aldrig hört någon oavsett datorkunskap säga SSD-disk, eller faktiskt ens sett någon skriva det förrän den här tråden, alla säger bara SSD X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX