Corsair Force 3 Series F120 120GB är det värt?

Permalänk
Medlem

Corsair Force 3 Series F120 120GB är det värt?

Hej, har haft hårddisk sens jag var barn.
Funderar dock om det är värt med en ssd som systemdisk.

Corsair Force 3 Series F120 120GB för 1150 kr.

Är kluven. SSD är snabba men det enda jag gör med min dator är surfa, spela tf2 och batman. Fast å andra sidan sitter jag flera timmar vid datorn varje dag.

Kan någon övertyga mig. Ska man vänta eller slå till nu?!?!?!

Har riggen i sign , finns en 6Gbyte port så att något annat flaskhalsar bör nog inte vara ett problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Väldigt bra pris för den disken, jag har en sån och den funkar kanon. Bara boot tiden är ju värd pengarna

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv

Meningslöst i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Meningslöst i ditt fall.

Hur då?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Hej, har haft hårddisk sens jag var barn.
Funderar dock om det är värt med en ssd som systemdisk.

Corsair Force 3 Series F120 120GB för 1150 kr.

Är kluven. SSD är snabba men det enda jag gör med min dator är surfa, spela tf2 och batman. Fast å andra sidan sitter jag flera timmar vid datorn varje dag.

Kan någon övertyga mig. Ska man vänta eller slå till nu?!?!?!

Har riggen i sign , finns en 6Gbyte port så att något annat flaskhalsar bör nog inte vara ett problem.

Tjo,
Jag bytte från HD till min Intel 320 i somras och såhär i efterhand tycker inte jag det var så wow wow yeah yeah med SSD som jag trott. Visst blev saker lite snabbare men inte så allting bara blixtrar till och datorn startar direkt osv som man lätt får intryck av när man läser på forum. Men måste lägga till en sak till... Fyf-n va min laptop på jobbet blivit seg sen dess....

Så jag vet inte hur jag ska motivera dig till ett köp. Känner du att du inte kommer märka att du blir 1100:- fattigare så slå till men behöver du pengarna till annat så nja...

Permalänk
Medlem

Jag gör mycket annat än att spela (dock är det mest det jag gör ). Om man säger såhär, enbart för tiden det tar att starta diverse applikationer, boot tid osv. så är det sjukt värt pengarna. Skulle aldrig tänka mig att gå tillbaka till mekanisk disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av awqawq:

Du gör inget som tjänar på att ha en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Du gör inget som tjänar på att ha en SSD.

Valid point.
Har datorn alltid i vänteläge så jag bryr mig inte om hur fort en ssd bootar.
Såg på en video där det inte var någon märkbar skillnad på spel eller surf.

Hmm...Väntar tills något bra julerbjudande dyker upp. Får vänta lite.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Du gör inget som tjänar på att ha en SSD.

Klart han gör, så fort man använder datorn och laddar program gör man någonting där man tjänar på en SSD.

Jag funderar på att byta ut min Intel X25-M mot 2 st Corsair Force 3 i raid för att få det ännu snabbare, lär dock avvakta tills raid får stöd för TRIM.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derox:

Klart han gör, så fort man använder datorn och laddar program gör man någonting där man tjänar på en SSD.

Jag funderar på att byta ut min Intel X25-M mot 2 st Corsair Force 3 i raid för att få det ännu snabbare, lär dock avvakta tills raid får stöd för TRIM.

Om du inte gör något speciellt krävande kan man lika gärna lägga tusen kronor på något annat.

Permalänk

Jag har fått SSD-sjukan sen jag köpte min force 3'a. Jag blir irriterad på lagget när man öppnar t.ex. utforskaren (den där 0,3sekunders delayen innan fönstret syns på skärmen (innan själva fade-in grejen alltså)).

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Om du inte gör något speciellt krävande kan man lika gärna lägga tusen kronor på något annat.

Fast allt går ju dock snabbare. Laddning av alla program, kopiering av filer osv. Det man märker av mest är dock en extremt låg accesstid, den märker man av i allt man gör. En tusenlapp är ju inte mycket pengar alls och ger ändå en bra minskning av väntetider. Klarar knappt av att sitta på jobbdatorn, allting är så segt med en vanlig HDD.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag rekommenderar ett byte till SSD, helt klart, allt går snabbare.

Kolla Swecs test dom gjorde för nått år sen, en video som ligger här nånstans, först uppstart, sen testade dom även att dra igång Crysis och laddade en bana, stor skillnad.

Även när man spelar SC2 tex, så märker man av det, när jag hade vanlig HD så vart polaren alltid klar före mig när spelet just skall laddas, nu när jag bytt till SSd så laddar vi igång lika snabbt.

Sen märker man inte skillnaden lika mycket när man byter TILL ssd, men om du sedan sätter dig vid en dator med vanlig, å märker du hur mycket rappare allt är med SSD. Speciellt om HDn varvat ner och sen måste varva upp igen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på de som säger att inte köpa SSD. Ifall du inte har några problem med hdd-användande som du har nu så kan du sju skippa SSD, men när du ägt en SSD kommer du aldrig inte-äga en SSD Och nu när 120gbarna börjar bli relativt billiga ser jag ingen anledning att inte köpa SSD.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Om du inte gör något speciellt krävande kan man lika gärna lägga tusen kronor på något annat.

..å andra sidan är ju hårdisken grunden till allt.. så ALLT man gör på en dator gynnas av en snabb disk. Absolut den bästa komponenten jag slängt pengar på och jag är GLAD att jag gjorde det. En 7200 magnetisk kan inte ens jämföra sig i idle eftersom hehe

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

..å andra sidan är ju hårdisken grunden till allt.. så ALLT man gör på en dator gynnas av en snabb disk. Absolut den bästa komponenten jag slängt pengar på och jag är GLAD att jag gjorde det. En 7200 magnetisk kan inte ens jämföra sig i idle eftersom hehe

+1

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon