Från AHCI till RAID - Windows startar ej.

Permalänk

Från AHCI till RAID - Windows startar ej.

Hade tänkt mig att försöka på RAID för första gången men springer på problem direkt

Har 2st Samsung F4 2TB på samma kontroller som min system ssd, Crucial M4 - När jag byter från AHCI till RAID i bios så startar inte Windows.
Har försökt att installera AMDs RAID drivrutiner men får det inte att fungera.

Windows 7 x64 SP1
Asus M4A89GTD Pro

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Hedersmedlem

På vilket sätt startar det inte, felmeddelanden? Vad säger Windows-loggen?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

bluescreen direkt efter windows börjar ladda, försökte detta http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=13940673&post... men funkar bara för Intel antar jag.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk

Det är ett antal Register hack som måste till innan det går att gå från AHCI/IDE till RAID på systemdisken.
Detta beror på att RAID måste vara förberett i Registrets "CriticalDeviceDatabase".

Jag har jobbat med det ett par dagar nu och lyckats få gamla systemdisken att starta med SATA ställd till RAID.
Eftersom där inte finns Register hack för AMD (vilket finns för Intel) så byggde jag först upp Windows 7 på ett RAID0.
Därefter plockade jag ut de Register poster som hade med RAID att göra (AMD: ahcix64s.sys & INTEL: iaStorV.sys).
Dessa Register delar importerade jag till gamla systemdisken och kunde boota den kopplad via RAID portar i BIOS.

I efterhand kunde jag konstatera att om man har ett moderkort där man kan dela upp SATA portarna i olika grupper
i BIOS så sätter man gamla systemdisken på en IDE-port och kopplar RAID diskarna på de andra portarna.
Då skall man kunna starta upp på gamla disken eftersom den då inte är i kritiskt behov av att vara RAID förberedd.

Väl uppe i Windows så upptäcks RAID diskarna och drivrutinerna laddas in. Man skapar sedan en kopia av detta uppdaterade
Windows (nu med RAID drivrutiner) och överför kopian till nya RAID disken. Nu kan man prova att starta upp på RAID disken.

Prova detta senare sätt och annars får jag skicka Register exporten till dig.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Tack för hjälpen Waxinator, Det fungerar nu!

Bootade upp med SSDn på IDE, Enhets Hanteraren hittade raid kontrollern och jag kunde installera drivrutinerna där.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD