Problem att installera windows med AHCI aktiverat!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Problem att installera windows med AHCI aktiverat!

Hej!

Jag införskaffade nyligen en Corsair FORCE GT 120gb SSD disk för att ha windows och vissa spel på.
Jag läste runt lite angående SSD och dem flesta sa att det är ett måste att ha AHCI aktiverat, så jag aktiverade det(enligt en guide). Nu när jag försöker installera windows 7 säger den (innan jag kommer till vilken hårddisk att installera på): "Missing CD/DVD drive device driver" och lite annat om att jag ska sätta i drivers...

Jag testade då ta ur SSD disken och in med min vanliga 1.5TB disk för att se om den gick att installera windows på, för att kontrollera om skivan funkade eller inte. Samma där. Jag testade sedan stänga av alla AHCI options för att återigen testa skivan, då fungerade installationen, kom förbi den punkten åtminstone.

Så jag undrar om någon kanske vet en lösning, och kanske om någon skulle kunna förklara för mig om det är ett måste att ha AHCI igång och hur mycket snabbare SSD'n blir av det.

Edit: Testade även AS SSD för att testa hastigheten, kom upp i 261mb/s läshastighet med IDE aktivt, och 366mb/s med AHCI aktivt. På förpackningen står det att SSD'n ska kunna läsa upp till 550mb/s, så jag saknar nästan 200mb/s... Är den defekt kanske?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010
Citat:

Edit: Testade även AS SSD för att testa hastigheten, kom upp i 261mb/s läshastighet med IDE aktivt, och 366mb/s med AHCI aktivt. På förpackningen står det att SSD'n ska kunna läsa upp till 550mb/s, så jag saknar nästan 200mb/s... Är den defekt kanske?

Upp till betyder oftast att det är under bästa tänkbara förhållanden.

Jag vet inte hur mycket snabbare din SSD blir av det men för att AHCI ska fungera kan det krävas att ibland du laddar ner en drivrutin från din moderkortstillverkare. Någon sorts pre-install-drivrutin. Den lägger du bara på ett USB-minne och laddar när Windows ska installeras. Om den inte låter dig komma så långt så vet jag inte riktigt.

"Cisco - world leading providers of hard coded credentials"