Felsöka extremt dålig läshastighet från Raid 5 setup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Felsöka extremt dålig läshastighet från Raid 5 setup

Har googlat mig halvt fördärvad efter hjälp med hur jag ska felsöka ett uppkommet problem med min Raid 5 och tänkte se om någon här orkar hjälpa mig i rätt riktning.

Märkte nyligen att min dator blivit segstartad, hårddiskarna jobbar mystiskt länge när datorn precis håller på att starta upp. Har även märkt att det tar mycket längre tid att ladda banor i t.ex. Battlefield 3. Startade ikväll HD Tune Pro för att kolla lite. Märker då att min systemdisk (3 nya diskar i Raid 5) nu helt plötsligt ligger mellan 5-20 Mb/s i läshastighet. Mina externa hårddiskar går mkt snabbare och diskarna har benchat över 100 Mb/s sist jag kollade. Var börjat jag nysta i felsökningssyfte?

HD Tune Pro: Intel Raid 5 Volume Benchmark

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 2.7 MB/s
Transfer Rate Maximum : 55.7 MB/s <-- En topp på 1 sekund
Transfer Rate Average : 10.9 MB/s
Access Time : 19.5 ms
Burst Rate : 233.7 MB/s
CPU Usage : 7.5%

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Får man plötsligt väldigt dålig prestanda med en RAID5 är det oftast en hårddisk som ploppat ut ur RAID:en. Dubbelkolla detta först!

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Gå in i RAID-BIOS och kolla status på arrayen.
Återkom för experthjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Hittade problemet när jag installerade Intel Raid Storage Tech. Då såg jag att den inte var helt "initialized". Lät datorn stå påslagen hela dagen och när det var klart får jag över 200 Mb/s.

Tack för era svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Inne i Intel RST managementprogget kan du slå på cache - kolla det!