Skyrim använder knappt min CPU alls?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

Skyrim använder knappt min CPU alls?

Tjo,

Trodde Skyrim var ett CPU krävande spel. Oblivion/Morrowind kan ju nästan fortfarande bränna upp CPU på max hastighet.

Har en Inte Core i7 950 Bloomfied, det är ju inte ens top of the line. Men i Skyrim ligger CPU load på 15-20% GPU däremot (Gigabyte GTX 460 OC som jag överclockat lite extra) ligger på max load, men det är ju inte speciellt konstigt.

Får 50-65 FPS dom dalar ner mot 30-35 vid tunga scener.

Borde inte CPUn jobba mer? Och uppenbarligen är GFX min flaskhals, men hur mkt måste man uppgradera egentligen för någon skillnad. Är ju knappt ngn skillnad alls mellan 460 GTX och 560 korten, samma Shader Model, lite högre klockfrekvens och lite mer minne.

Överväger att stoppa in ett till 460 GTX (eller varför inte tre?) Men osäker på vilken skillnad det skulle göra egentligen.

Ska också tillägga att spelet känns lite trögt, oavsett om man får bra fps runt 60. Känner nästan ingen skillnad om jag har 25 fps och 60 fps, och det brukar vara otroligt stor skillnad i andra spel. (kollar FPS med fraps)

Ngn som har koll på varför CPU inte utnyttjas mer och om man kan åtgärda det på ngt smidigt sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Prova stäng av Hyperthreading i BIOS och se om det hjälper. Brukar skapa problem med spel.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Skyrim är CPU-krävande, men går att skala ner på mindre kraftfulla system. Som jag förstått det så blir spelet mer CPU-krävande ju högre man ställer in grafiken vilket kan göra att GPU:n blir en flaskhals innan CPU får tyngsta lasten. Sen är det inte säkert att Skyrim är optimalt programmerat heller, vilket kan göra att CPU inte används fullt trots att den faktiskt ökar prestandan. Har sett någon annan också säga att det inte går så högt på någon core. Fast två sajter har ju testat och fått markanta prestandaökningar med högre klockfrekvens eller bättre CPU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Ligger på stabila 60-62 fps i Skyrim. Hyper Threading ska vara på annars så kan man lika gärna köra med i5.
Lika bra att uppgradera så att det märks.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Kommentar: man kan inte ha tre gtx 460 i sli.

Skickades från m.sweclockers.com

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Jag vet inte hur det är med SLI, men Crossfire fungerar inte särskilt bra i Skyrim just nu. Ska du köpa nytt är det nog lika bra att satsa på ett nyare 69xx-kort eller Geforce 570/580 istället, åtminstone om du är ute efter prestanda i Skyrim.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Buio:

Skyrim är CPU-krävande, men går att skala ner på mindre kraftfulla system. Som jag förstått det så blir spelet mer CPU-krävande ju högre man ställer in grafiken vilket kan göra att GPU:n blir en flaskhals innan CPU får tyngsta lasten. Sen är det inte säkert att Skyrim är optimalt programmerat heller, vilket kan göra att CPU inte används fullt trots att den faktiskt ökar prestandan. Har sett någon annan också säga att det inte går så högt på någon core. Fast två sajter har ju testat och fått markanta prestandaökningar med högre klockfrekvens eller bättre CPU.

Orsaken till att Skyrim är så CPU-krävande är att skuggor tyvärr beräknas på CPUn.
Skyrim kan heller inte använda mer två kärnor fullt ut, tre ger en liten ökning, högre än så ingen ökning alls.
Orsaken till att Skyrim ser ut att belasta flera kärnor, är att processerna hoppar väldigt ofta mellan dessa.
En quadcore som används fullt ut i Skyrim, kommer pga av hoppandet använda fyra kärnor till drygt 50%, en hexcore till drygt 33% och en dualcore till 100%.

edit

http://www.tomshardware.com/reviews/skyrim-performance-benchm...
Tycker inte ni också, att Toms ryckt upp sig en hel del på senare?

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Stäng av Multi-threading (hyperthreading) i bios kommer nog fixa det.