Nvidia publicerar optimeringsguide för Skyrim

Permalänk
Melding Plague

Nvidia publicerar optimeringsguide för Skyrim

För den som vill ha ut mesta möjliga ögongodis ur actionrollspelet Skyrim publicerar Nvidia en optimeringsguide för företagets grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt. Mycket utförlig också.

Permalänk
Medlem

Många hyfsade artiklar där. Väldigt bra av Nvidia

Permalänk
Entusiast

Det hade varit intressant om de visade en före/efter bild mellan "normal" ultra och deras tweakade ultra settings.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Skillnaden mellan low och ultra är alltså en stuga och skuggor?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

in b4 arrow@knee

EDIT (and on topic):

Vågar inte ge mig på dessa typer av spel då de verkar käka timmar i ännu större omfattning än
vad jag i dagsläget lägger på FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Skillnaden mellan low och ultra är alltså en stuga och skuggor?

Även stubbar, rök, mindre fula texturer och mer berg.

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Skillnaden mellan low och ultra är alltså en stuga och skuggor?

Och träd i bakgrunden, och högre upplösning på alla texturer. Och tja, det märks mer när det finns objekt på närmare håll än ett par hundra meter.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Skillnaden mellan low och ultra är alltså en stuga och skuggor?

Skämtar du eller är du seriös?

Det är bra mycket mer än stugan och skuggor som skiljer
Förutom stugan så är det en jäkla massa träd som saknas i Low

Sen är det ju mycket bättre texturer på Ultra, kolla på stenen och bergen i bakgrunden.

Det måste ju också vara skillnad i kantutjämningen bara det är svårt att se på denna bilden.

Permalänk
Medlem

Mycket bra gjort av Nvidia! Skyrim är dessutom enligt min smak årets bästa spel

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Själv sitter man och trycker i alldeles för låg fps efter man ökat antal celler som genereras till mångdubbelt.

Det och 4gb texturer från Nexus gör sitt för prestandan.

Permalänk
Medlem

Det där är ju faktiskt plus poäng till nvidia för.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ja det är ju inte Nvidia som gjort guiden utan det är Koroush Ghazi från Tweakguides.com.
Geforce.com bara publicerar guiderna (och sponsrar honom med hårdvaran etc).

Saknar tiden när den sidan "levde", med öppet forum och frekventa guider.
Men jag kan förstå att han tröttnade på alla som bara ville ha en "quickfix" och att det ekonomiskt inte gick att vara helt oberoende.

Permalänk

Mycket bra gjort av Nvidia! Kör nu äntligen med 8k upplösning på skuggorna och 90FoV, spelet resettade helatiden FoV när man skrev det i konsolen... Nu fungerar det klockrent, och det är permanent!

Måste dock säga att när man tvingar AO såhär så ser det förjävligt ut... AO effekterna blinkar jättemycket runt växtlighet, även när man har AO på High Quality!

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem

Heh, fin reklam för nvidia att använda hans guider Lite synd att de tvingar en till nvidia sidan. Tycker mer om hans orginala vita sida.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Snyggt jobbat Nvidia. Visst lite reklam MEN en bra guide hur man får ut det mesta och det bästa av sitt grafikkort. Konsument support av klass. Hoppas Nvidia fortsätter med det.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd

Detta gillar vi hoppas dom släpper en optimerar-Guide till BF3 med

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Fy fan att folk tycker det är snyggt Det ser ju bara snyggare ut längre bort eftersom de gömmer den fula grafiken i ett suddigt blurr! Tycker Oblivion är mycket trevligare att titta ut över iaf!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Ja det är ju inte Nvidia som gjort guiden utan det är Koroush Ghazi från Tweakguides.com.
Geforce.com bara publicerar guiderna (och sponsrar honom med hårdvaran etc).

Saknar tiden när den sidan "levde", med öppet forum och frekventa guider.
Men jag kan förstå att han tröttnade på alla som bara ville ha en "quickfix" och att det ekonomiskt inte gick att vara helt oberoende.

Just precis, som flera andra påpekat, det är inte Nvidia själva som skriver, utan de har sponsrat Koroush Ghazi från http://www.tweakguides.com/ . Han tänkte ju egentligen lägga ner att göra framtida guider eftersom det inte gick inte ihop ekonomiskt:
Furthermore, after much thought I've decided not to invest any more time in doing more game guides in the foreseeable future. My priority at the moment has to be on finding work which is commercially viable, as I need to generate some actual income. (21/11/08)

Sen blev han väl lite sur på Ati för att de inte gav honom något nytt grafikkort, så när Nvidia erbjöd honom hjälp mot att han publicerade sina guider på geforce.com nappade han. Därför har Ati (AMD) inte heller fått någon uppdaterad Ati Catalyst Tweakguide sedan juni -09. Nvidia har alltid varit smartare på att se affärsmöjligheter i marknadsföring och sponsring, vilket ju inte minst kan ses av formuleringar i artikeln och i vissa kommentarer. Tur att han fick hjälp iaf så att vi fick nya guider, det är ju det viktigaste. Och det var ju bra av Nvidia.

Permalänk
Hjälpsam

Vad tycker ni om FXAA? jag tycker personligen att det gör att olika saker mindre "ihopklippta" ut.
Först ser det lite suddigt ut man jag tycker att saker liksom smälter ihop, vilket ger ett naturligare intryck.
Jag vet att det finns många olika åsikter om MLAA och FXAA, en del trivs inte alls med det, själv kör jag med 4*AA och FXAA just nu, funderar lite på att dra ned AA till 2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Deras FPS krav är ju inte direkt höga. Dom menar i sin artikel att allt över 25 fps ses som acceptabelt. Ehm.....FAIL.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

O fy farao... vilken sanslöst extrem skillnad det var mellan inställningarna "low" och "ultra".

IRONI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

O fy farao... vilken sanslöst extrem skillnad det var mellan inställningarna "low" och "ultra".

IRONI...

Precis. Man ser ju klart och tydligt att båda bilderna föreställer samma person framför samma miljö. Inga större skillnader.

IRON ARMOUR...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Har moddat mitt Skyrim med det mesta av det bästa men det är ändå årets största besvikelse, både tekniskt och spelmässigt

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Har moddat mitt Skyrim med det mesta av det bästa men det är ändå årets största besvikelse, både tekniskt och spelmässigt

om
vad är dåligt? Det funkar ju precis som man trodde man spelat tidigare om man kört oblivion?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinEdquist:

om
vad är dåligt? Det funkar ju precis som man trodde man spelat tidigare om man kört oblivion?

Precis.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Har moddat mitt Skyrim med det mesta av det bästa men det är ändå årets största besvikelse, både tekniskt och spelmässigt

Jag tycker personligen att Skyrim är ett jättebra spel om man väl sätter sig in i det, en värdig uppföljare. Dock kan den kassa grafiken och usla prestandan diskuteras, men när det gäller grafiken, det är ju det man har Skyrim Nexus till!

Dock efter 1.3 patchen har mina prestandaproblem försvunnit, flyter superbra med HD texturer från Nexus med ovannämda tweaks.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle Canin:

Jag tycker personligen att Skyrim är ett jättebra spel om man väl sätter sig in i det, en värdig uppföljare. Dock kan den kassa grafiken och usla prestandan diskuteras, men när det gäller grafiken, det är ju det man har Skyrim Nexus till!

Dock efter 1.3 patchen har mina prestandaproblem försvunnit, flyter superbra med HD texturer från Nexus med ovannämda tweaks.

Jag har väldigt svårt att sätta mig in i Skyrim på grund av den lövtunna handlingen och allmänt "platta" världen. För att sätta det i perspektiv så har det tagit mig 3½ vecka att spela 30 timmar av Skyrim medan jag utan problem har pumpat ned över 50 nya timmar i Morrowind under den tiden. Det finns inget som lockar mig till att återvända till Bethesdas senaste alster och det innebär att spelet är underkänt i mina ögon.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Fy fan att folk tycker det är snyggt Det ser ju bara snyggare ut längre bort eftersom de gömmer den fula grafiken i ett suddigt blurr! Tycker Oblivion är mycket trevligare att titta ut över iaf!

Är du go eller? Omoddat är ju inte Oblivion speciellt snyggt. Inte för att Skyrim direkt är snyggt i jämförelse med andra spel, men att säga att Oblivion ser bättre ut är ju ren lögn.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Är du go eller? Omoddat är ju inte Oblivion speciellt snyggt. Inte för att Skyrim direkt är snyggt i jämförelse med andra spel, men att säga att Oblivion ser bättre ut är ju ren lögn.

Håller med dig på vart ända ord!

Skyrim spoiler
Sen efter man har spelat ett tag som tex dödat alduin gått i krig mellan Stormclocks & whterun så tycker jag spelet faller en bit i nöje, blir mest enformigt, tycker jag ialf .Fast jag spelar det ändå.
Fallout 3 som kom ut för några år var lite mer underhållande även när man har klarat det 3 gånger sen tycker jag grafiken i Fallout 3 kan vara lite som en ögonsten imot Skyrim och dessutom är fallout äldre
Men absolut inget fel på skyrim roligt lir o pimpla nån bärs o dricka julmust o glögg etc etc..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!