Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia publicerar optimeringsguide för Skyrim

Permalänk
Medlem

Trevlig guide. Det är bra att få se hur mycket varje inställning påverkar FPS:en utan att behöva testa så mycket själv

Tur också att man inte har sådana gnälliga kompisar som vissa är här. Då hade jag inte stått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Är du go eller? Omoddat är ju inte Oblivion speciellt snyggt. Inte för att Skyrim direkt är snyggt i jämförelse med andra spel, men att säga att Oblivion ser bättre ut är ju ren lögn.

Det är inte lögn, spelet ser bättre ut. Grafiken "smälter ihop" mycket bättre i oblivion, tycker Skyrim ser riktigt illa ut, kanske har flashigare effekter och mer "högupplösta" (really? inte direkt..) texturer hit och dit men det ser ju fan gräsligt ut!

Skrivet av RobinEdquist:

om
vad är dåligt? Det funkar ju precis som man trodde man spelat tidigare om man kört oblivion?

Spelet skulle ta ett kliv ifrån Oblivion, det gjorde det inte!
Har sagt det hela tiden men Bethesda gick ut och sa att de hade en "Helt ny" motor och blaha blaha, ändå är det tamigfan ett Oblivion 1.5 (0.5)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Det som är dåligt med skyrim är att platserna upprepar sig. Alla jävla dungeons är nästan identiska. Fast vad kunde man vänta sig när spelet bara skulle ta 7 gb plats elr något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Det som är dåligt med skyrim är att platserna upprepar sig. Alla jävla dungeons är nästan identiska. Fast vad kunde man vänta sig när spelet bara skulle ta 7 gb plats elr något.

HAHA är det sant?! Alla grottor som skulle vara "handgjorda" i det här spelet

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

HAHA är det sant?! Alla grottor som skulle vara "handgjorda" i det här spelet

Mjo grottor i sig tenderar till att vara bergiga och mörka. Inte så förvånande att grottor är lika varandra.

Permalänk
Medlem

Bra grabbar, bra. Jag tycker om att ni ens orkar lägga ner tiden på att studera spelet lite innan ni slänger ur er något.

Om man jämför grottorna i Oblivion med dem i Skyrim kommer ni finna att grottorna i Skyrim inte har många "teman" som det varierar mellan, MEN! själva utformingen av grottorna osv är iallafall inte 3-4 delar som placerats samman på olika sett för att verka olika som i Oblivion. Grottorna i detta spel är handgjorda, och om ni tycker de är lika så tycker jag ni kan gå tillbaka till något som ni tycker är mer varierat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Det som är dåligt med skyrim är att platserna upprepar sig. Alla jävla dungeons är nästan identiska. Fast vad kunde man vänta sig när spelet bara skulle ta 7 gb plats elr något.

Inget upprepar sig, inget är exakt lika, bara väldigt snarlika, träd/hus/buskar osv... klart de är väldigt lika, men jag tycker då inte ett enda inn är exakt lika, så se över allt igen, nogrant

Skrivet av Tommy_h:

HAHA är det sant?! Alla grottor som skulle vara "handgjorda" i det här spelet

Samma här, kolla grottorna igen, de är helt klart inte ett "pussel" av kurvor, raka delar, rum osv, var och en av grottorna är unika, vissa dock väldigt snarlika

Skrivet av simbane:

Bra grabbar, bra. Jag tycker om att ni ens orkar lägga ner tiden på att studera spelet lite innan ni slänger ur er något.

Om man jämför grottorna i Oblivion med dem i Skyrim kommer ni finna att grottorna i Skyrim inte har många "teman" som det varierar mellan, MEN! själva utformingen av grottorna osv är iallafall inte 3-4 delar som placerats samman på olika sett för att verka olika som i Oblivion. Grottorna i detta spel är handgjorda, och om ni tycker de är lika så tycker jag ni kan gå tillbaka till något som ni tycker är mer varierat...

Håller med dig! Själv tycker jag inte ens att en grotta ska ha något speciellt tema, man brukar ju inte inreda en grotta med massa flaggor, bannrar och ditt och datt man brukar ju ha det nödvändiga för att överleva

Överlag tycker jag Skyrim är ett hel snyggt spel! Kör själv med "HDR" mod, bloom effect modden, blir myyycket snyggare men dock tog det ett tag att hitta en snygg config Blir lite mindre grått i allt och mycket snyggare ljus Enligt mej

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Deras FPS krav är ju inte direkt höga. Dom menar i sin artikel att allt över 25 fps ses som acceptabelt. Ehm.....FAIL.

25 fps är funktionellt. Det kanske inte ser jättebra ut, men det hackar inte för mycket för att du ska kunna sikta någorlunda obehindrat, till exempel. Därför är det en bra gräns för minimifps, vilket är vad siffran avser i guiden. Medelfps är en annan femma.

Skyrim är dessutom inte världens bäst optimerade spel, vilket uttrycker sig bland annat i vilt varierande uppdateringsfrekvenser beroende på vad man tittar på. Många tycker nog att det är värt att gå ned till 25 fps i vissa städer för att få snyggare grafik om spelet tuffar på i 60 i övriga delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Spelet skulle ta ett kliv ifrån Oblivion, det gjorde det inte!
Har sagt det hela tiden men Bethesda gick ut och sa att de hade en "Helt ny" motor och blaha blaha, ändå är det tamigfan ett Oblivion 1.5 (0.5)

Jo, det är ett avsevärt steg mellan Oblivion och Skyrim. Det som skiljer är nog mest hur bra spelen är grafiskt jämfört med samtida spel men ser man inte utvecklingen har man nog bristande kunskap i ämnet. Det är bara att googla på jämförelser så kan man inte göra mer än att skratta åt de som säger att Skyrim inte utvecklats från Oblivion.

Grafik är ju dock totalt underordnat grafisk design (och nej, det är verkligen inte samma sak) och designen i Skyrim är enligt mig gjord med en bättre helhetskänsla och något som gör spelet mer unikt än tidigare delar i serien som varit mer generic fantasy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Grafik är ju dock totalt underordnat grafisk design (och nej, det är verkligen inte samma sak) och designen i Skyrim är enligt mig gjord med en bättre helhetskänsla och något som gör spelet mer unikt än tidigare delar i serien som varit mer generic fantasy.

Morrowind

Skyrim

Tyvärr, men både Skyrim och Oblivion är bland de mest konventionella tolkningarna av fantasy som finns i dagsläget.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Detta gillar vi hoppas dom släpper en optimerar-Guide till BF3 med

Den ligger där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Tyvärr, men både Skyrim och Oblivion är bland de mest konventionella tolkningarna av fantasy som finns i dagsläget.

Jag håller inte med. De flesta RPG:s passar in på D&D-stuket eller feodala England/Frankrike med fantasyinslag. Norden är dock inte så ofta porträtterad, vilket gör Skyrims visuella bit lite annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Det är inte lögn, spelet ser bättre ut. Grafiken "smälter ihop" mycket bättre i oblivion, tycker Skyrim ser riktigt illa ut, kanske har flashigare effekter och mer "högupplösta" (really? inte direkt..) texturer hit och dit men det ser ju fan gräsligt ut!

Spelet skulle ta ett kliv ifrån Oblivion, det gjorde det inte!
Har sagt det hela tiden men Bethesda gick ut och sa att de hade en "Helt ny" motor och blaha blaha, ändå är det tamigfan ett Oblivion 1.5 (0.5)

Ja, det är ju precis vad grafiken i Oblivion är. En ihopsmält sörja med bloom sprutat ovanpå.

Men i vilket fall så har grafik aldrig varit Bethesdas starka sida. Det är upp till mod communityn att fixa detta.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

Det ser ut exakt som Oblivion med Qarls Texture Pack.

Och det är inte så konstigt eftersom det i stort sett är vad det är. Vi kommer inte att få dramatiskt bättre grafik förrän spelen inte längre måste kunna köra i 30 fps på fem år gammal tvspels-hårdvara.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Håller med dig på vart ända ord!

Skyrim spoiler
Sen efter man har spelat ett tag som tex dödat alduin gått i krig mellan Stormclocks & whterun så tycker jag spelet faller en bit i nöje, blir mest enformigt, tycker jag ialf .Fast jag spelar det ändå.
Fallout 3 som kom ut för några år var lite mer underhållande även när man har klarat det 3 gånger sen tycker jag grafiken i Fallout 3 kan vara lite som en ögonsten imot Skyrim och dessutom är fallout äldre
Men absolut inget fel på skyrim roligt lir o pimpla nån bärs o dricka julmust o glögg etc etc..

Du menar väl "Håller med dig på vart ENDA ord"? Förstår inte vad din rumpa har med detta att göra

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Optimerings guide? För vadå? Grafiken? Fps'en är ju jävligt stabil för mig iaf, och då har jag inte världens bästa dator heller.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hjälpsam

Något jag gillar, men som inte passar alla, är att slå på FXAA, det gör att texturerna smälter ihop bättre, spelet ser mindre ihopklippt ut.
Slår man på FXAA kan man dra ned vanlig AA en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Något jag gillar, men som inte passar alla, är att slå på FXAA, det gör att texturerna smälter ihop bättre, spelet ser mindre ihopklippt ut.
Slår man på FXAA kan man dra ned vanlig AA en hel del.

Provade FXAA igår och är lite kluven om fördelarna överväger nackdelarna, blev lite väl suddigt.

Dessutom upplevde jag en oväntat stor FPS-sänkning i inomhusmiljöer, mycket mer än vad Nvidias estimat pekar på. Speciellt i grottor med is-miljö av nån anledning. Utomhus var det helt ok.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Scepticer:

Provade FXAA igår och är lite kluven om fördelarna överväger nackdelarna, blev lite väl suddigt.

Dessutom upplevde jag en oväntat stor FPS-sänkning i inomhusmiljöer, mycket mer än vad Nvidias estimat pekar på. Speciellt i grottor med is-miljö av nån anledning. Utomhus var det helt ok.

Jag är lite kluven själv det blir onekligen suddigare.
Tycker samtidigt att kanter som är lite väl skarpa mjukas upp, det blir lite mer målat än tecknat på något sätt.
Ett tips är som sagt att sänka AA rejält om man kör med FXAA, då blir det mindre suddigt samtidigt som FPS-sänkningen blir mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Det som är dåligt med skyrim är att platserna upprepar sig. Alla jävla dungeons är nästan identiska. Fast vad kunde man vänta sig när spelet bara skulle ta 7 gb plats elr något.

Jag tycker inte någon ser likadant ut... Om du menar att grottorna ser ut som grottor så kan man inte förvänta sig annat!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64