Första bilderna på AMD Radeon 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Personligen gissar jag att AMD siktar på GTX 590 snarare än GTX 580 som prestanda. Det verkar rätt vettigt, med tanke på att HD 5870 låg bakom just GTX 295 i prestanda, så lär det bli något liknande här.

Jag tror att alltför många har GTX 580 som någon sorts helig graal, som aldrig kommer matchas. Historiskt sett är den snarare rätt blasé som prestandakung. Inte fullt ut lika misslyckad som GTX 480, men Fermi generellt är, hm. Ja.

Skrivet av FlummbulleN:

Eftersom att det handlar om areor och inte sträckor blir skillnaden 40^2/28^2 vilket resulterar i 104% fler transistorer, nu byter de arkitektur så saker ändras såklart då.

trevligt med vettiga kommentarer

Enligt Swec så har det ju mest pratats om GPGPU prestanda i CGN (eller vad det nu var) så tror inte det blir superökning spelprestanda i nya grafikkort innan nästa konsol generation kommer ut och sätter en ribba att matcha

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sunt förnuft? Skillnaden mellan förre krympningen inom AMD HD4800 och HD5800 var på nästan 50% alltså innan man ser några ordentliga prestandasiffror så är det väl ganska logiskt att man refererar till siffrorna mellan HD4800 och HD5800 serierna? Att påstå att man ska "fetglömma" 50% utan att ha sett på några siffror är bara idiotiskt. Så källan till siffrorna är samma källa som du har i din kommentar.. en gissning dock så är vissa gissningar närmare sanningen än andra och jag skulle inte bli förvånad om prestandan just blev mellan 35-50% bättre med den nya krympningen. 15% tvivlar jag starkt på. Din kommentar låter mer som en Nvidia fanbois rabblande än om någon som enbart försöker gissa sig till saker och ting.

Var inte HD5000 och HD4000 kretsarna på en röd PCB? Dessutom så slår ju röd PCB den gröna som Nvidia körde med förut.. Den var gräslig.

5000 hade svart och 4000 röd

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk

gu' vilken tur, jag var i görningen att köpa ett beggat 580 3gb men så vips kom nyheten att jag kan vänta en vecka till och köpa ett ännu bättre (nytt) kort för samma peng!

Permalänk
Medlem

det kommer definitivt bli ett markant kliv i prestanda, 5000 till 6000 samt 400 till 500 blev ett litet kliv eftersom det var 32 nm produkter tvingade till 40 nm processen.

nu hoppar vi två steg till 28 nm, klart som fasen att det kommer bli fart.
så länge GCN inte är en bulldozer förstås.

Skrivet av anders190:

Dubbelkollade nu och skillnaden mellan HD4870 och HD4890 var inte så stor faktiskt. Men likväl, hoppet från HD4800-serien till HD5800-serien var rätt stor och det bör bli så även denna gång. Det som kan oroa är att senaste gången AMD lanserade en ny GPU-arkitektur så var det ihop med HD2900-serien. Förhoppningsvis så blir första generationen av denna mer lyckad än förra gången.

jo precis , 4890 var en 4870 med liten klockboost samt decap ring som minskade störning.
5870 däremot var en "dubbelt allt".

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

trevligt med vettiga kommentarer

Enligt Swec så har det ju mest pratats om GPGPU prestanda i CGN (eller vad det nu var) så tror inte det blir superökning spelprestanda i nya grafikkort innan nästa konsol generation kommer ut och sätter en ribba att matcha

Men där är ju en stora boven som gör att nya kort inte riktigt är nödvändiga när det kommer till tal om prestanda. Okey vissa spel finns det ju som faktiskt har saftiga inställningar (Läs. BF3 och Metro) men de flesta spelen är direkt konsolportar (och har inställningar därefter). När nästa generations konsoler kommer ut ja då kommer de antagligen ha en uppgraderad men ändå utdaterad hårdvara inom skalet. Precis som de har nu...

Skrivet av Devildoll:

det kommer definitivt bli ett markant kliv i prestanda, 5000 till 6000 samt 400 till 500 blev ett litet kliv eftersom det var 32 nm produkter tvingade till 40 nm processen.

nu hoppar vi två steg till 28 nm, klart som fasen att det kommer bli fart.
så länge GCN inte är en bulldozer förstås.

Skillnaden är väl att Bulldozer hade en enorm klyfta att ta in på gentemot Intel medan deras grafikkorts del redan idag konkurerar på alla fronter gentemot sin största konkurent (Nvidia).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiNteNdo:

VARFÖR, VARFÖR RÖD PCB?!?!?!?!?!!?!?-.- Får mig att spy iaf....

Det är ju engineering sample och det är antagligen rött för att det ska synas ifall det händer någe på kortet, inte 110% sagt att det kommer vara rött när det släpps eller? vet du? länka gärna.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordrana:

Det är ju engineering sample och det är antagligen rött för att det ska synas ifall det händer någe på kortet, inte 110% sagt att det kommer vara rött när det släpps eller? vet du? länka gärna.

Sen är det väl upp till varje tillverkare av korten att bestämma vilken färg man har på PCB:n?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men där är ju en stora boven som gör att nya kort inte riktigt är nödvändiga när det kommer till tal om prestanda. Okey vissa spel finns det ju som faktiskt har saftiga inställningar (Läs. BF3 och Metro) men de flesta spelen är direkt konsolportar (och har inställningar därefter). När nästa generations konsoler kommer ut ja då kommer de antagligen ha en uppgraderad men ändå utdaterad hårdvara inom skalet. Precis som de har nu...

nuvarande kretsar presterar fan så mycket bättre än deras motsvarigheter i en PC. (optimeringar + skräddarsydd kod för kretsarna) så även om nästa gen konsoller inte har bättre så mycket bättre hårdvara tror jag det kommer krävas rätt mycket mer i en dator för att den ska kunna matcha grafiken.

problemet som vi båda pekar på är som sagt för en vanlig (en 1080P + skapliga inställning) inriktad konsument så står sig dagens kort för bra vad gäller prestanda för att motivera en extrem ökning.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sen är det väl upp till varje tillverkare av korten att bestämma vilken färg man har på PCB:n?

Är väl bara AMD som kommer vara tillverkare till att börja med för dessa kort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Sen är det väl upp till varje tillverkare av korten att bestämma vilken färg man har på PCB:n?

Inte inledningsvis då det bara lär finnas kort tillverkade efter AMD's referensdesign. De enda direkta skillnaderna man lär kunna se bland tillverkarna är klockfrekvenser, mindre ändringar i BIOS samt dekaler på kylaren.

Efter en 1-3 månader lär det nog finnas alla möjliga designer, såväl referenskort med annan kylning som kort med ändrade specifikationer på komponenter och ny PCB-design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt
Nu blir det spekulationer igen som med BD, sen blir några besvikna, några blir skadeglada.
Men denna gång så tror jag att det går vägen för grafik-AMD (ATI) har lite mera att komma med än Processor AMD.
Färgen spelar väl ingen roll om man inte har p12 chassie med ledlampor
Vi får hoppas att detta går vägen och vi kommer att få mer och mer info dom närmaste veckorna.

Om man nu inte gör SweC-gallerier förstås!

Om de satte på en backplate hade jag inte klagat!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sen är det väl upp till varje tillverkare av korten att bestämma vilken färg man har på PCB:n?

Har inte AMD gått ut med att de ska tillverka alla kort till lansering, så det kommer nog inte bli så stor skillnad mellan de olika tillverkarna de första månaderna.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Inte inledningsvis då det bara lär finnas kort tillverkade efter AMD's referensdesign. De enda direkta skillnaderna man lär kunna se bland tillverkarna är klockfrekvenser, mindre ändringar i BIOS samt dekaler på kylaren.

Efter en 1-3 månader lär det nog finnas alla möjliga designer, såväl referenskort med annan kylning som kort med ändrade specifikationer på komponenter och ny PCB-design.

Det är just det jag påpekar.. Att vill man inte ha röd PCB så behöver man antagligen inte ha det heller. Dessutom så är det väldigt sällan man får tag i kort redan första månaden efter release eftersom efterfrågningarna av korter är betydligt högre än den summa kort som AMD hinner få ut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Dock gick ju AMD ut med att det var 40 % mindre transistorer än vad de i början hävdade. Inte 2 miljarder utan 1,2.

Det jag tycker är underligt är hur t.ex. minskning i tillverkningsprocess mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge (32 till 22 nm) är större och pratar om 10-15 % prestandökning, än detta för HD6000 -> HD7000 (40 till 28 nm) där det spekuleras om löjligt mycket större prestandahopp. Jaja, CPUer och GPUer är inte likadana och Intel har bakat in massa styrkretsar och bättre (större?) grafikdel i processorerna, jag vet! Men man kan inte bara hoppa till en annan tillverkningsprocess och optimera lika bra som man gjorde i slutet av den förra.

Personligen tror jag absolut max 50 % bättre prestanda (så länge de inte gör en Nvidia och ökar strömförbrukningen), men snarare lägre. Nån får gärna motbevisa mig.

Intel kör ju på sin Tick-Tock-strategi där dem varannan gång lanserar en ny arkitektur och varannan gång krymper den. Sandy Bridge var en helt ny arkitektur och innebar att de gjorde ett större chip för att öka prestandan. Nu med Ivy Bridge tar de i princip den processorn och krymper den(med lite optimeringar och uppdaterad grafik). Därför kommer vi inte att få se något stort prestandakliv.

Däremot så brukar det inte funka så på grafikkortsmarknaden. Kanske för att det är lite jämnare där och både AMD och Nvidia måste hela tiden pressa ut så mycket prestanda som möjligt. 50% mer prestanda är absolut inte otänkbart.

Som någon sa tidigare i tråden så är det tvådimensionella chip vi talar om. Från 40*40=1600 till 28*28 = 784. Alltså kommer kretsarna att vara 104% mindre. Det här är ett större hopp än mellan 55 och 40 nm(HD4000->HD5000). Skillnaden där var 89%.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Det är just det jag påpekar.. Att vill man inte ha röd PCB så behöver man antagligen inte ha det heller. Dessutom så är det väldigt sällan man får tag i kort redan första månaden efter release eftersom efterfrågningarna av korter är betydligt högre än den summa kort som AMD hinner få ut.

Sant det. Om kylningen är lika dålig som med HD6900-serien bör man nog vänta på en bättre lösning (samt rätt PCB-färg ). Riktigt trist när HD5800-seriens referenskylare faktiskt var riktigt bra för ovanlighets skull.

Får hoppas att TSMC får mindre problem på 28nm än vad de hade på 40nm. Vore ju fint om det faktiskt går att köpa kort relativt lätt det första halvåret.

Permalänk

att kortet kommer vara bättre än gtx 580 tycker jag känns ganska givet, färgen spelar heller ingen roll, mer intressant är väl priset? jag känner nånstans i mellangärdet hur en siffra kring 3999 försöker ta sig ut... vad känner ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

När man får plats med 42% fler transistorer så måste det ju fan bli mer än 15%...Ganska logiskt va? Kollar man på HD4870vs5870 så är det nästan 100% skillnad (i vissa fall)

Många av transistorerna kommer gå åt till ökad overhead mm. i och med den nya arkitekturen som kommer öka beräkningskraften rejält för generella syften. För grafik skulle jag räkna med mer åt 20-30% hållet.

Permalänk

Varför går dom direkt på namnet 7970? varför inte istället göra tpy 7250, 7270, 7350, 7370 osv? så varje klass är lite bättre. Är det inte så dom gjorde me HD 6xxx?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad de kostar och presterar. Jag tror själv på ett liknade hopp som mellan 4xxx-5xxx serien:)

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Varför går dom direkt på namnet 7970? varför inte istället göra tpy 7250, 7270, 7350, 7370 osv? så varje klass är lite bättre. Är det inte så dom gjorde me HD 6xxx?

För att det är prestandakortet som lanseras. De långsammare modellerna kommer senare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag önskar verkligen jag kunde få reda på hur mycket detta kommer att kosta.
3k? 4k? 5k even?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag önskar verkligen jag kunde få reda på hur mycket detta kommer att kosta.
3k? 4k? 5k even?

5870 kostade lite under 4k när det lanserades så nånstans där kommer nog detta hamna.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Permalänk

55nm->40nm=89% fler transistorer på samma yta.
40nm->28nm=104% fler transistorer på samma yta.

4890->5870 blev det 125% fler transistorer. 55->40
5870->6970 blev det bara 22,5% fler transistorer. Ingen krympning

6970 ligger på 2640M transistorer. Om de behåller samma die size som 6970 borde detta resultera i hela 5386M transistorer.

Folk, vi står inför en krympning, inte en jävla "förfining".

Skrivet av GaBbeZ:

Intressant, kanske första GPU'n med en core clock på 1GHz i referensmodell (Jag vet att 4890 släpptes med över 1GHz )

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant hur mycket snabbare än 6950 de blir, måste ju vara en ganska markant ökning om det inte ska kännas smartare att köra crossfire istället.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Tar en singel gpu alla dar i veckan framför CF eller SLI, ska bli jäkligt kul & se hur dessa presterar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av chipfunk:

Dock gick ju AMD ut med att det var 40 % mindre transistorer än vad de i början hävdade. Inte 2 miljarder utan 1,2.

Det jag tycker är underligt är hur t.ex. minskning i tillverkningsprocess mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge (32 till 22 nm) är större och pratar om 10-15 % prestandökning, än detta för HD6000 -> HD7000 (40 till 28 nm) där det spekuleras om löjligt mycket större prestandahopp. Jaja, CPUer och GPUer är inte likadana och Intel har bakat in massa styrkretsar och bättre (större?) grafikdel i processorerna, jag vet! Men man kan inte bara hoppa till en annan tillverkningsprocess och optimera lika bra som man gjorde i slutet av den förra.

Personligen tror jag absolut max 50 % bättre prestanda (så länge de inte gör en Nvidia och ökar strömförbrukningen), men snarare lägre. Nån får gärna motbevisa mig.

Stora skillnaden är att ivybridge bara är en förfinad sandy bridge där de verkar ha lagt allt krut på mindre strömförbrukning och en bättre grafikdel. AMD 79xx korten är både en krympning och en ny arkitektur som vi inte har en aning om hur bra den är, kan vara superb eller en bulldozer, "ingen" vet än..
Det vi vet är att vi får strax över 100% fler transistorer om kärnan behåller samma storlek och att historien säger att transistorer antalet skalar bra med prestandan i just GPUer.

Ska jag också ge mig in i gissningsleken säger jag mellan 30-70% prestanda ökning

Permalänk
Medlem

några saker jag tänkte på.

* Datorn verkar inte vara igång? kan det vara så att det är amd som har skickat ut denna bild med flit? så att folk ska tro att 850W räcker? fast det kanske inte gör det?

*Av vad jag kan se så köres förfarande samma typ av kylning?

*Moderkortet tror jag är en Asus Rapage extrem xx. varför har man struntat i att kopplat in den extra ström försörjningen när korten kan dra så mycket ström?

Permalänk
Medlem

Synd att inte 7990 korten kommer samtidigt, nu ryktas det om Mars release på dessa monster....

Permalänk
Medlem

40nm->28nm är ett enormt steg, och jag är säker på att dom flesta av oss kommer behöva servetter för att torka oss runt munnen när benchmarks släpps 6000-serien blev ju ingen större prestandaökning jämfört med 5000-serien då dom tvingades stanna kvar på 40nm, så det blir ju lite som att ta två steg fram i utvecklingen nu Ser väldigt mycket fram emot att få se lite testresultat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi