Permalänk

Beslutsångest, Vatten VS Luft?

Hejsan!

Jag har som titeln lyder beslutsångest, vad ska jag ha för kylare till min 2500K? Vatten eller luft? De kandidater jag har tittat på är https://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho och https://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620. Jag vill ha en så tyst dator som möjligt och kunna klocka åtminstone till 4.4 ghz (speedstep tar mig till 4.2 ghz under BF3 spelande med stock kylare). Och ett krav på ev. luftkylarförslag är att de inte för slå i mina Vengeance kylflänsar! Prylarna jag ska ha i datorn ser ni i sign, ska dock även byta till ett R3 för att dra ner på ljudnivån. Hur är fläktarna som följer med i R3? Behöver de bytas ut för att få en tyst dator?

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS P67 Sabertooth | I5 2500K | ASUS GTX560Ti DirectCuII | 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Corsair RM650w | FD R4 | WD Black 500GB | Mionix Naos 5k | Qpad mk-50 | logitech G35
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av milk4breakfast:

Hejsan!

Jag har som titeln lyder beslutsångest, vad ska jag ha för kylare till min 2500K? Vatten eller luft? De kandidater jag har tittat på är https://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho och https://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620. Jag vill ha en så tyst dator som möjligt och kunna klocka åtminstone till 4.4 ghz (speedstep tar mig till 4.2 ghz under BF3 spelande med stock kylare). Och ett krav på ev. luftkylarförslag är att de inte för slå i mina Vengeance kylflänsar! Prylarna jag ska ha i datorn ser ni i sign, ska dock även byta till ett R3 för att dra ner på ljudnivån. Hur är fläktarna som följer med i R3? Behöver de bytas ut för att få en tyst dator?

Tack på förhand!

Jag kör själv på kuhler 620, har mindre än 60c i load med systemet längst ned i min sig.

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Jag kör själv på kuhler 620, har mindre än 60c i load med systemet längst ned i min sig.

Tack för svar!
Hur låter den då? Har du bytt ut fläkt/fläktar på den?

Visa signatur

ASUS P67 Sabertooth | I5 2500K | ASUS GTX560Ti DirectCuII | 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Corsair RM650w | FD R4 | WD Black 500GB | Mionix Naos 5k | Qpad mk-50 | logitech G35
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av milk4breakfast:

Tack för svar!
Hur låter den då? Har du bytt ut fläkt/fläktar på den?

Den låter inte mycket (hör den knappt). Jag har standardfläkten på den. Om man har ett HAF X måste man ta bort den medföljande 140mm fläkten bak på lådan för att sätta dit den medföljande 120mm fläkten eftersom radiatorn kan endast ta 120mm :/.

Värt att påpeka är att monteringsinstruktionerna är helt värdelösa.

Permalänk
Medlem

Ligger 62c på varmaste kärnan efter nån timme prime med min d14, kör även med "ulna". (Har inte bästa chassit kylmässigt heller)

Rekommenderas stark om du vill köra luft!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Ligger 62c på varmaste kärnan efter nån timme prime med min d14, kör även med "ulna". (Har inte bästa chassit kylmässigt heller)

Rekommenderas stark om du vill köra luft!

Den är nog lite för grov för mig och behöver inte den monsterprestandan! Kostar ju riktigt mycket också.

Skulle det bli bra ifall man smacka på en Gentle Typhoon 1150 rpm på en Antec H2O 620? Och när kyler fläkten bäst ensam, i push eller pull?

Visa signatur

ASUS P67 Sabertooth | I5 2500K | ASUS GTX560Ti DirectCuII | 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Corsair RM650w | FD R4 | WD Black 500GB | Mionix Naos 5k | Qpad mk-50 | logitech G35
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk4breakfast:

Den är nog lite för grov för mig och behöver inte den monsterprestandan! Kostar ju riktigt mycket också.

Skulle det bli bra ifall man smacka på en Gentle Typhoon 1150 rpm på en Antec H2O 620? Och när kyler fläkten bäst ensam, i push eller pull?

Skillnaderna är nog minimala, men push skulle jag tro.
Får du tag i en Thermalright Archon, så köp den.
Slår de flesta luftkylare i dagens läge, och den är ej så fet.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

Originalfläkten på en Antec 620 låter som en tröska, är nästan krav på att byta ut den om man ska kunna använda kylaren i samma rum...

Edit: Dock är jag väldigt nöjd med min 620 efter jag bytt ut fläkten

Permalänk
Medlem

TR Archon om du har tillräcklig höjd i ditt chassi Vet inte hur det är med antec 300.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Skillnaderna är nog minimala, men push skulle jag tro.
Får du tag i en Thermalright Archon, så köp den.
Slår de flesta luftkylare i dagens läge, och den är ej så fet.

Skrivet av Rydisen:

TR Archon om du har tillräcklig höjd i ditt chassi Vet inte hur det är med antec 300.

Hade tänkt mig ett nytt chassi i samma veva. Då jag söker efter en tyst men välpresterande maskin valde jag R3:an. Archon ser ju riktigt fin ut, men den är ju rätt så dyr! Har tittat lite tester och HR-02 Macho presterade väl inte så fruktansvärt mycket sämre, dock kostar den ju 200 kr mindre.

Visa signatur

ASUS P67 Sabertooth | I5 2500K | ASUS GTX560Ti DirectCuII | 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Corsair RM650w | FD R4 | WD Black 500GB | Mionix Naos 5k | Qpad mk-50 | logitech G35
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk4breakfast:

Hade tänkt mig ett nytt chassi i samma veva. Då jag söker efter en tyst men välpresterande maskin valde jag R3:an. Archon ser ju riktigt fin ut, men den är ju rätt så dyr! Har tittat lite tester och HR-02 Macho presterade väl inte så fruktansvärt mycket sämre, dock kostar den ju 200 kr mindre.

Macho är ju definitivt ingen dålig kylare. Får den plats, så är det ett bra val.
Finns många bra kylare i den prisklassen.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 212+ PnP till en i5 2500k på 4,5 Ghz. Idlar runt 35 och kommer aldrig över 60 C i ett relativt varmt rum. Tycker det är riktigt bra för det låga pris kylaren har

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk4breakfast:

Hejsan!

Jag har som titeln lyder beslutsångest, vad ska jag ha för kylare till min 2500K? Vatten eller luft? De kandidater jag har tittat på är https://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho och https://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620. Jag vill ha en så tyst dator som möjligt och kunna klocka åtminstone till 4.4 ghz (speedstep tar mig till 4.2 ghz under BF3 spelande med stock kylare). Och ett krav på ev. luftkylarförslag är att de inte för slå i mina Vengeance kylflänsar! Prylarna jag ska ha i datorn ser ni i sign, ska dock även byta till ett R3 för att dra ner på ljudnivån. Hur är fläktarna som följer med i R3? Behöver de bytas ut för att få en tyst dator?

Tack på förhand!

Antec H2O 620 har jag men tycker den låter lite för mycket, som en kaffekokare.
Jag har bytt ur fläkten till typhoon och då är den riktigt sval.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Originalfläkten på en Antec 620 låter som en tröska, är nästan krav på att byta ut den om man ska kunna använda kylaren i samma rum...

Edit: Dock är jag väldigt nöjd med min 620 efter jag bytt ut fläkten

Jag kan knappt höra originalfläkten, men det kan bero på att jag har 4 stycken 200mm CM megaflow fläktar som dränker ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag kan knappt höra originalfläkten, men det kan bero på att jag har 4 stycken 200mm CM megaflow fläktar som dränker ljudet

Fast cm megaflow snurrar bara i 700 rpm? Har två och de är de tystaste fläktarna i min burk i alla fall. Har själv en 620 och bytte ut orginalfläkten mot en antec med fläktkontroll från brosarns gamla chassi. Väldigt tyst i det låga läget och stannar oftast under 60c. Ibland går den upp till 62c i bf3 och det är ju lite på gränsen men i högt läge är den fortfarande väldigt tyst och sänker temperaturen med 10-15c.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Antec H2O 620 har jag men tycker den låter lite för mycket, som en kaffekokare.
Jag har bytt ur fläkten till typhoon och då är den riktigt sval.

Skickades från m.sweclockers.com

Min pump är helst tyst.. Du kanske har fått ett dåligt exemplar?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Fast cm megaflow snurrar bara i 700 rpm? Har två och de är de tystaste fläktarna i min burk i alla fall. Har själv en 620 och bytte ut orginalfläkten mot en antec med fläktkontroll från brosarns gamla chassi. Väldigt tyst i det låga läget och stannar oftast under 60c. Ibland går den upp till 62c i bf3 och det är ju lite på gränsen men i högt läge är den fortfarande väldigt tyst och sänker temperaturen med 10-15c.

Jo de är mycket tysta, men med 4 st så hör man ett lågt ljud ändå

Jag har inga problem med ljudnivån på datorn (den är tyst som en mus), så antec fläkten är ok för min del också

Permalänk
Medlem

Har du plats i lådan så kör med en Noctua NH-D14, kyler bättre än något annat.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Antec H2O 620 har jag men tycker den låter lite för mycket, som en kaffekokare.
Jag har bytt ur fläkten till typhoon och då är den riktigt sval.

Skickades från m.sweclockers.com

Om den "bubblar" och låter som en kaffekokare har du mest troligt luft i blocket, oftast bara att vända runt lite på systemet tills du fått bort luften till radiatorn istället.

Skrivet av Simplified:

Jag kan knappt höra originalfläkten, men det kan bero på att jag har 4 stycken 200mm CM megaflow fläktar som dränker ljudet

Jag tycker min dator är högljud, och original fläkten lät mycket mer än något annat i den så vill inte veta vad du sitter bredvid om du tyckte den var tyst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jo de är mycket tysta, men med 4 st så hör man ett lågt ljud ändå

Jag har inga problem med ljudnivån på datorn (den är tyst som en mus), så antec fläkten är ok för min del också

Jo, jag är tvungen att ha fläkten utanför chassit för att radiatorn ska få plats inne så just den fläkten hörs lite mer för mig också

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Har du plats i lådan så kör med en Noctua NH-D14, kyler bättre än något annat.

Är inte så jätteinstatt men kyler inte H100 bättre? H80 ligger ju precis efter D14 i prestanda.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Om den "bubblar" och låter som en kaffekokare har du mest troligt luft i blocket, oftast bara att vända runt lite på systemet tills du fått bort luften till radiatorn istället.

Jag tycker min dator är högljud, och original fläkten lät mycket mer än något annat i den så vill inte veta vad du sitter bredvid om du tyckte den var tyst!

Har läst runt lite om de här med luft och de behöver inte bero på det, har provat att vända runt på det och klydda men hjälpte inte.
Men ska nog prova att byta det på garanti, inte mer än 3 månader gammalt.