SSD blir till :C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

SSD blir till :C

Då var det problem igen.. Nu har jag installerat windows 7 på både min HDD och SSD disk och nu uppstår problem. Har som sagt 120 gb minne på min SSD, men utan att ha någonting annat än windows på den så tas 35 GB upp, och SSD'n blir "main hårdisk" i och med att den är C:. Jag har även problem med att komma in i bios vid uppstart. När jag trycker delete så stannar datorn på en svart skärm där i det övre vänsta hörnet är ett underline tecken och i det nedre högra hörnet står B2. Jag kommer inte ur det såvida jag inte startar om datorn helt.

Så behöver hjälp med att ändra så att alla filer automatiskt går till HDD'n och inte SSD'n samt att någon förklarar för mig hur jag ska göra far att inte fastna innan bios.

Programmen på HDD'n startar inte heller, utan när jag försöker starta dem så måste de installeras på nytt till C: som är SSD'n. Gäller även drivrutiner, de måste installeras igen till SSD'n om jag ska kunna använda dem.

SSD: Intel® SSD 510 Series 120GB 2,5"
HDD: Western Digital Caviar® Blue 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Om du inte vill lagra filer på SSDn så rekommenderar jag att du plockar bort den.

Kan du komma åt biosinställningarna om du inte har någon lagringsenhet ansluten?
Biosuppdatering kan eventuellt avhjälpa det problemet.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Bestäm dig !! Du kan bara ha en systemdisk med Windows åt gången, oavsett hur många diskar du installerat operativsystemet på. Det är därför den (normalt) får beteckningen C:\. Du kan trycka F12 i starten och i en meny välja annan boot-disk. Du kan då få HDD'n som systemdisk med bokstaven C:\.

Windows kommer att ta cirka 20GB och beroende på mängden minne, så tar Hibernate(vila-filen) 4-12GB, pagefile(växlingsfilen) 4-12GB och SystemVolumeInformation växer efter hand som du förändrar i systemet.

Angående BIOS så skall du i lugn takt trycka <Del> några gånger strax efter pipet. Kanske trycker du för tidigt och får BIOS programmet att tro det är fel på tangentbordet...

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065