WD 3TB ext. HD helt plötsligt oallokerat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

WD 3TB ext. HD helt plötsligt oallokerat

Okej, börjar känna lite panik över att massor av värdefull data har gått förlorad för mig.
Det är min externa hårddisk från WD My Book Essential på 3TB. När jag kom från jobbet så sa mitt uTorrent att filen jag höll på ladda ner till min hårddisk hade något I/O fel.
Jag kom nu alltså inte åt min hd. Försöker stänga av den och sätta på den igen. Den går liksom inte igång som man brukar höra en hårddisk när den bootar upp. Utan lampan lyser bara, och man hör ett svagt svagt klickande ljud, som upphör efter ett tag.
Jag tar nu ur disken ur kabinettet och kopplar in den som en vanlig intern hårddisk med sata kabel osv. Datorn hittar hårddisken och jag hör hur den nu bootar upp hårddisken, och låter som vanligt. Men när jag väl kommer in i windows så finns den inte som en partition. Går in i diskverktygen och där står det att bara 746 GB inte är allokerat. Stänger av datorn, provar koppla ihop den med den externa usb sladden igen, nu hör jag att även här att hårddisken går i gång som en vanlig hårddisk. Den syns i bios, men är även finns den inte som en partiotion. Inne i diskhanteringen så står det nu att den är uppdelad i 2 stycken delar som inte är allokerad. Den ena halvan är på ca 2 TB, och den andra halvan är på 746 GB.
Vad är det som kan ha hänt här egentligen? Vill någon snäll själ hjälpa mig om hur jag kan få tillbaka mina bilder allra helst. Finns även väldigt mycket musik på den. Men det jobbigaste är att jag har bilder som är flera år gamla, och skulle bli förkrossad om jag inte kunde få tillbaka dom Ja, jag vet att man borde backa upp bilder, men nu har jag inte gjord det. Kan det vara någon boot sektor som har pajat, eller vad? Hjäääälp.... :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Prova återställa partitionstabellen med testdisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av jookeer:

Prova återställa partitionstabellen med testdisk

Okej, tack.
Håller på kör den nu. Men måste säga att jag inte riktigt fattar vad man ska göra. Här är en dump på hur det ser ut för mig nu, när jag valda min disk.
http://www.imagebam.com/image/c157e9163713058
Vad säger den dig? Vad ska jag välja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Läs manualen
Du skall söka efter förlorade partitioner, när den hittat fram och det ser OK ut spar man

Om du har GPT volymer - var försiktig

En rejäl backup är alltid bäst

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av jookeer:

Läs manualen
Du skall söka efter förlorade partitioner, när den hittat fram och det ser OK ut spar man

Om du har GPT volymer - var försiktig

En rejäl backup är alltid bäst

Hur vet jag om det är en GPT volym jag har?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

ehhh, nu vet jag inte riktigt VAD som har hänt. Men helt plötsligt så finns min enhet "E" där. Alla filer är kvar, precis som ingenting har hänt. Har inte startat om datorn, eller nått. Det enda jag gjort under natten var att scanna igenom hårddisken med ett File recovery program (höll på i ca. 7 timmar), och nu fanns den alltså där igen.
Så im off RIGHT NOW till Mediamarkt och ska köpa en ny hårddisk och föra över allt. Och sedan ta back upp på allt det viktiga. NEVER AGAIN!!
Men vad tror ni kan ha hänt här? Hel mysko asså. Aja, jag klagar inte, är glad bara jag får tillbaka mina privata foton