Läsplatta / surfplatta bildkvalité

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2003

Läsplatta / surfplatta bildkvalité

Hur är surfplattorna att läsa på? Finns det några med bra skärmar? Känns som en läsplatta är lite slapp i funktionalitet jämfört med en surfplatta men om jag kommer använda den mest för att läsa saker på, vilken är bäst då? Hade för mig att det skulle komma en surfplatta som i princip kunde ge ut samma bild som en läsplatta men kommer inte ihåg namn/release.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2011

För ren läsning är läsplattorna ofta trevligare att just läsa på då texten är tydligare med en inte allt för stark bakgrundsbelysning som man har på en surfplatta.

Det är däremot trevligt att läsa på en surfplatta också men det är lämpligt att sänka ljusstyrkan på skärmen om man skall läsa en längre stund.

En läsaplatta är till för att läsa på.

En surfplatta/pekdator för att surfa, se på film, göra enklare redigeringsarbeten och att läsa på.

Det är en smaksak vilken som gör just läsning bäst, men rent ergonomiskt tycker jag att det är trevligare för ögonen att läsa på en läsplatta just för att texten är tydlig utan något behov av stark bakgrundsbelysning.

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

e-ink är att föredra. attt läsa på en ipad el likande är ungefär som att läsa från en datormonitor dvs rätt jobbigt i längden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Hur är det med Kindle? Någon som testat? Är den bara till för att läsa med? Surfar man med den? Undrar, lite novis!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

e-ink surfar man inte med

Trädvy Permalänk
Legendary RiceClocker
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Peter Parker:

Hur är det med Kindle? Någon som testat? Är den bara till för att läsa med? Surfar man med den? Undrar, lite novis!

Har en Kindle 3 (den som nu heter kindle keyboard) och den går att surfa med. Men det är inget att rekommendera, finns ju en ny kindle nu med touch screen som kanske är bättre att surfa med men en kindle eller någon annan läsplatta är inget som man bör köpa om man tänker surfa med den. Att kunna gå ut på internet med den är mer en cool grej man kan göra för att visa någon att det går men inget annat.

Förövrigt så funker den välidgt bra att läsa med, och de nyare ska ju ha bättre skärmar så det är ju gött, jag har wifi versionen utan reklam. Den är lätt och smidig och det är oerhört gött att hitta en position att hålla den i och inte behöva leta fram en ny position varenda gång man kommer till en ny sida. Kanske mest är ett problem om man ligger ner och läser men fortfarande väldigt gött.

Sen med just kindeln så kan du bara köpa böcker genom Amazon.com (vilket du kan göra direkt i kindeln och är oerhört smidigt) och där är alla böcker på engelska. Sen så ska det ju vara lite trixigt att låna böcker från bibblan med kindeln men ska finnas någon sorts workaround som går att göra för att få det att funka. Det är då just kindeln som har detta problem då den är låst till Amazon.

Så just kindeln ska man bara skaffa ifall man läser utan problem på engelska och heller inte har något emot att köpa sina böcker genom Amazon eller att trixa lite för att få in andra format.

Men en läsplatta används bara till läsa saker på.

| Fractal Design Define R5 | Intel i5 2500K @ 4.5 | Asus P8P67 B3 | 4x4Gb Corsair Vengance LP | Asus Dual 1060 6GB OC | Crucial M4 128GB | EVGA SuperNOVA 550 G3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2003

Tack för alla information. Kindle verkar ju vara most value for the bucks. Tittat på iriver och liknande som är lite dyrare(inte räknat med frakten från england men men). Tror jag väntar på surfplatta tills 1. jag behöver enf ör något annat, eller 2. de kan komma med någon ny teknik för att ge bättre och mer ergonomiskt ljus anpassat för att läsas på. Såg att man kunde lägga över i epub format och lite andra ifall att.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Jag läser mycket på min Acer Iconia A500, tycker det fungerar alldeles utmärkt.
Kan inte påstå att jag känner mig trött av det.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."