Vad tror ni krånglar? Nätdelen eller minnet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Vad tror ni krånglar? Nätdelen eller minnet?

Hej på er

skaffade precis mig ett E45M1-I Delux moderkort till ett Silverstone chassi med en nätdel på 60w. Till det köpte jag Dessa minnen. Nu håller systemet på och krånglar och stänger av sig helt random. Så jag gissar på att minnena antingen är skadade eller inte passar till moderkortet men eftersom E45M1:an har 24 pins anslutning och nätdelen bara har 20 pins så kanske det är det som gör att den stänger av sig hela tiden.

Vad tror ni?

förutom ovan så har jag bara en 2TB HD och slim dvd inkopplat så jag tror att 60w skall räcka?

EDIT. Det gick fint att starta upp allt och installera Win7. Men sen börja problemen

Socket A ftw!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Om du klockat minnena mer än vad processorn klarar att hantera så får du hastiga omstarter.
Prova i så fall med att manuellt klocka ner dem i BIOS och testa från 800MHz , 1066MHz till 1333MHz.

Jag köpte precis samma minnen till mitt nya AM3+ moderkort. Jag kunde köra två minnen på 1333MHz
men med alla fyra minnena bara på 800MHz (1066MHz var instabilt) med min Phenom II x4 955.

Koppla annars ur ett minne i taget och kör ett tag mellan bytena. Båda minnena är säkert inte dåliga.

De fyra extra stiften ger en tråd till för +5V, +12V och +3.3V för de effektkrävande moderkorten.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Tack för svar...då behövs inte 24pin eftersom det är en låg wattare. Har jag fattat rätt då?

Jag har bara ett enda minne som är på 4gb kan dock prova att klocka ner dem men det känns som att de inte funkar med Asus kortet som jag läst på mig lite nu är kinkigt med vilka minnen man använder ( i alla fall på "E-35M1 kortet)

Socket A ftw!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Ja du förstod rätt.
Enligt deras Supportsidas reklam: "MemOK! - Any Memory is A-OK! ".
Här är listan över minnes stöd.
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E45M1I_DELU...

De har inget minnesstöd för DDR3-1600 men du kan ju manuellt klocka ner ditt till max 1333MHz och helst 1066MHz. De testar inte alla minnen för det har de inte tid och möjlighet till. Så andra minnen fungerar också men man kan behöva justera värdena i BIOS själv. Se till att sänka dem till 1066 !!

Redigerad

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Nu har ju jag inte ett E35M1-I moderkort utan ett E45M1-I moderkort och där har det inte kommit någon ny bios

Jag har kikat runt på inet å komplett men inte hittat något minne som skall stödjas av E45M1-I moderkortet :-/

Är det någon som har ett E45 kort och har fått det att funka med minnen som inte finns bland de "godkännda"?

Socket A ftw!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Sänkte hastigheten från 1333Mhz till 1066Mhz på minnena och nu fungerar det klockrent... Konstigt dock när E45M1-I kortet skall stödja 1333Mhz...

tack för hjälpen Waxinator

Socket A ftw!