Synka Synology Disk Station DS211j med likadan på annan ort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Feb 2003

Synka Synology Disk Station DS211j med likadan på annan ort?

Nu har jag bestämmt mig för Synology Disk Station DS211j med två stycken Seagate Intern Hårddisk Barracuda Green 2TB (Cache 64 MB / 5900RPM / Sata 6Gb/s) ST2000DL003 i raid 0.

Det betyder om en disk dör så finns all data kvar på den andra, då är det bara att ersätta den döda disken med en ny så skall den automatiskt kopiera över allt.
Detta funkar jätte bra förutom om det tex brinner här hemma...

Min fråga är om tex min far köper en likadan, kan jag har en kopia på hans och han ha en kopia på min?
Helst skall han inte kunna kika på min data heller

Tacksam för snabba svar! Webhallen stänger 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Raid 0 är ingenting man ska använda, nånsin.
Aldrig aldrig aldrig.
"0" är egentligen inte Raid, då den inte är redundant (första bokstaven i -R-aid)
Vad du letar efter är RAID 1, d.v.s spegling.

Och jag vet inte riktigt om jag förstår din fråga.
Vill du köra backup mot din fars NAS och vice versa ?
Det funkar såklart, och jag skulle tro att Synology har färdiga funktioner för schemaläggning etc (inte 100% på det dock).

Om du menar att fysiskt plocka en av diskarna som backup så NEJ NEJ NEJ.
Med en jäkla tur så kanske du kan importera data från en främmande array, men att använda det som ett backupsystem NEJ NEJ NEJ !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Feb 2003

Jag kanske skrev lite otydligt och fel RAID 1 skall jag ha! Spegling.

Sen vill jag kunna ha en backup på mina grejer på min fars nas och min far ha backup på min nas. Dvs om det brinner ned hos mig finns allting hos min far
Jag har också förståt att det skall gå med lite pill då jag slagit till och inhandlat grejerna! Så nu skall det pillas hela kvällen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Fast lite pill och "kanske" är inte riktigt vad jag kallar en backuplösning.
När du ändå måste ha 3 diskar per NAS så kan du ju lika gärna använda den tredje disken som riktig backup.
Slår vad om att synology har en enkel funktion för att köra backup mot en USB monterad disk.