Breivik spelade sju timmar om dagen, so what?

Permalänk
Medlem

Breivik spelade sju timmar om dagen, so what?

Det är ju lustigt att man alltid ska lyfta fram vad knäppa personer spelar. En hel artikel om vad Breivik spelade och saknar att spela. Det är sådan här propaganda som gör vissa människor så skeptiska till spel.

Alla generationer har haft sin syndabock, spel är våran. Tidigare så gav TVn fyrkantiga ögon, på 20talet så var jazz djävulens musik och ännu tidigare så var folkmusik överhuvudtaget associerat med djävulen.

Jag undrar vad som blir nästa generations synd.

Här är artikeln:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/breivik-spelade-sju-timmar-o...

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Man kan såklart i princip sätta in vilket ord som helst istället för spel och få samma problematik. Såsom att Breivik räknade matematik 7h om dagen och tog ledig i ett år bara för att räkna matematik.
I de båda fallen så handlar det om att personer isolerar sig och att detta beteende kan resultera i negativa sociala konsekvenser IRL. Och jag tycker det inte är fel att de belyser att många idag faktisk spelar för mycket, för deras egen skull, vad för typ av spel det är dock inte lika relevant. (kort, brädspel som skjutaspel på datorn).
Dock är detta endast en sak för föräldrar om hur de ska kunna tvinga sina barn att göra annat än att spela.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Att den lilla palten Breivik levde sin barndom i en familj så dysfunktionell att fosterhem rekommenderades säljer inga lösnummer. Det är alldeles för påtagligt att påpeka att föräldrars våld mot barn gör dem känslomässigt störda. Nej, det måste till någonting mer obskyrt som inte kan relateras till av 50-talist-pöbeln som köper lösnummer.

Citat:

I de förhör som hållits med Breivik har han sagt att han använt sig av "Call of Duty" för att tillägna sig erfarenhet med att hantera vapen och under den period då han arbetade med att konstruera den 950-kilosbomb som ödelade stora delar av regeringsbyggnaden i Oslo så fungerade "World of Warcraft" som en metod för att höja moralen och motivationen.

Så det var därför han lyckades döda så många - han kunde ladda nya magasin i pistolen på 0.85 sekunder. Men varför använde han sin Killstreak Award på att bomba regeringsbyggnaden istället för att komma undan själv? Frågorna är många.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

[...]Och jag tycker det inte är fel att de belyser att många idag faktisk spelar för mycket, [...]

Jovisst men jag tror inte att det var tanken med artikeln. Vissa personer är helt låsta på att spel är direkt våldsframkallande och det är en pågående samhällsdebatt, detta rider media på.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Hade Breivik lyssnat på hårdrock, ägt automatvapen, varit psykiskt sjuk och tillverkat bomber på fritiden. Ja, då hade det varit hårdrockens fel.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Han sov 8 timmar om dygnet också. Jag tror det är sömnens fel!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Nu skall han tydligen botas genom att tvångs spela "The Sims" 8 timmar om dagen (enligt aftonblaskan extra lösnummer).

Permalänk
Avstängd

7 timmar är inte mycket, vet väldigt många som spelar mycket längre än så.

Är ganska säker på att Bejvik hade kunnat gjort mycket bättre ifrån sig om han inte spelade spel och bara byggde bomber.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

7 timmar är inte mycket, vet väldigt många som spelar mycket längre än så.

7 timmars spelande om dagen är jävligt mycket skulle jag säga.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

7 timmars spelande om dagen är jävligt mycket skulle jag säga.

Beror väl lite på vad du gör. är du arbetslös eller sjukskriven så kan man utan problem nöta 7 timmar om dagen. Jag lirar säkert en tolv timmar om dagen nu när jag är arbetslös. Sitter inne mestadels också på veckorna så snart är jag väl en samhällsfara, har faktiskt en yxa av plast i kläkammaren, fantiserar jag riktigt mycket så kanske den snart blir av vasst skinande stål.

Även om du jobbar så kan du komma undan med sju timmar om dagen. är du hemma vid fem halvsnåret så kan du lira fram till 12 på kvällen så har du gjort dina sju timmar. Men visst, finns väl lite annat man ska hinna med på dagarna också, men ser inget konstigt i det. Spelar dock väldigt lite själv när jag jobbar.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Beror väl lite på vad du gör. är du arbetslös eller sjukskriven så kan man utan problem nöta 7 timmar om dagen. Jag lirar säkert en tolv timmar om dagen nu när jag är arbetslös. Sitter inne mestadels också på veckorna så snart är jag väl en samhällsfara, har faktiskt en yxa av plast i kläkammaren, fantiserar jag riktigt mycket så kanske den snart blir av vasst skinande stål.

Även om du jobbar så kan du komma undan med sju timmar om dagen. är du hemma vid fem halvsnåret så kan du lira fram till 12 på kvällen så har du gjort dina sju timmar. Men visst, finns väl lite annat man ska hinna med på dagarna också, men ser inget konstigt i det. Spelar dock väldigt lite själv när jag jobbar.

Fast om du nöter så pass mycket timmar om dagen så kommer nog inte jobben heller flygande som stekta sparvar genom fönstret Det är klart man KAN göra massor på sin fritid men att endast och enbart sitta framför datorn/tvn 8h om dagen är inte ett dugg nyttigt och det ÄR jävligt mycket.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Fast om du nöter så pass mycket timmar om dagen så kommer nog inte jobben heller flygande som stekta sparvar genom fönstret Det är klart man KAN göra massor på sin fritid men att endast och enbart sitta framför datorn/tvn 8h om dagen är inte ett dugg nyttigt och det ÄR jävligt mycket.

Fast det beror på vad man söker jobb som. Vad jag har sett på platsbanken så översvämmar den nu annonser där de söker efter professionella gamers. Efterfrågan på gång av brist av gamers är nu så extrem stor, så de i princip tar in vem som helst, bara personen känner någon som någon gång har spelat datorspel.

Nå som arbetslös bör man ha några sysslor:
1. Söka jobb såklart.
2. Hålla ens kunskaper färska, bredda sig och läsa på mer. (självstudier)
3. Hålla sin kropp i form, d.v.s. träna m.m.

Kortfattat: Göra sig mer attraktiv på arbetsmarknaden, där allt som kan påverka ens chanser är något som bör försöka förstärka. Detta tar ett antal timmar per dygn och det är svårt att få in en 7h spelande i det hela. Såvida man nu inte söker ett jobb som jag nämnde ovanför..
Argumentet att man redan kan allt och är allvetande, ja hur kommer det då sig att man är arbetslös? Lite samma är det med ens kroppsfysisk... (sjukliga problem är såklart något som kan påverka)

Nå jag tycker debatten mer kretsar om att vissa individer inte tål att något negativt sägs om deras intresse, detta negativa är såklart som vanligt ofta överdrivet och baserat på okunskap, men ändå så vill många få till debatten att vara större än vad den är.
För vad jag upplever i samhället så är det knappast någon debatt om att förbjuda våldsspel, visst lite extremare spel som går ut på att våldta etc är knappast inte så populärt.
Och det är någon "idiot" som får utbrott och skriver någon dumhet i en blaska, mer än så ifrågasätts inte våldspel. Om man bortser ifrån att ha åldersgränser och att faktisk många spelar "för mycket", med för mycket så borde de istället göra annat som att plugga, träna, vara social m.m.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vad som helst är dåligt i för stora mängder, tycker det är dags att någon Nobels fredprisvinnare släpper bomben "Jag lirade league of legends 9 timmar om dagen", men dessvärre lyfter dom ju bara fram det som en negativ influens snarare än en positiv i fall som detta. Antaglige hade han harit varit ännu farligare om han tränat sin kropp på allvar istället för att game'a, man blir inte bra på att skjuta för att man spelar mycket cod

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lappa:

Beror väl lite på vad du gör. är du arbetslös eller sjukskriven så kan man utan problem nöta 7 timmar om dagen. Jag lirar säkert en tolv timmar om dagen nu när jag är arbetslös. Sitter inne mestadels också på veckorna så snart är jag väl en samhällsfara, har faktiskt en yxa av plast i kläkammaren, fantiserar jag riktigt mycket så kanske den snart blir av vasst skinande stål.

Även om du jobbar så kan du komma undan med sju timmar om dagen. är du hemma vid fem halvsnåret så kan du lira fram till 12 på kvällen så har du gjort dina sju timmar. Men visst, finns väl lite annat man ska hinna med på dagarna också, men ser inget konstigt i det. Spelar dock väldigt lite själv när jag jobbar.

Att man KAN spela så mycket och mer vet jag. Men det är fortfarande jävligt mycket att spela 7 timmar (och mer) varje dag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Att man KAN spela så mycket och mer vet jag. Men det är fortfarande jävligt mycket att spela 7 timmar (och mer) varje dag.

nahhh.... Satt typ 12h/dag förra sommaren o lirade klassiker när man var ledig

Permalänk
Medlem

Tror jag blir mera psykiskt instabil av att behöva tillbringa 9timmar om dagen på arbetsplatsen...