Vad menas med ett företags "strategy"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Vad menas med ett företags "strategy"?

Jag har en fet uppsats som jag ska skriva om Microsoft på min affärsengelska kurs i gymnasiet och jag undrar vad som menas med ett företags "Strategy". Bland de många områden jag måste täcka är "Mission Statements and Strategy". Mission Statements är enkelt att hitta och förstå vad det är; det jag behöver hjälp med Strategy, vad för slags information ska jag skriva på den delen av uppsatsen? Tack på förhand!

ASUS Maximus VI Gene - i7 4770K - Sapphire HD 7970 - 16GB Corsair DDR3 1600Mhz - Samsung 840 Evo 500GB, Western Digital Red 3TB - Corsair AX760

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007

Affärsidé typ?

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

hur varför deras produkt är bättre än andras etc

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av -=FULLMOON=-:

hur varför deras produkt är bättre än andras etc

Ska det då finnas ett officiellt uttalande på deras hemsida där de själva förklarar vad deras strategy är?

ASUS Maximus VI Gene - i7 4770K - Sapphire HD 7970 - 16GB Corsair DDR3 1600Mhz - Samsung 840 Evo 500GB, Western Digital Red 3TB - Corsair AX760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Murloc:

Ska det då finnas ett officiellt uttalande på deras hemsida där de själva förklarar vad deras strategy är?

Det voore ju dumt att berätta allt- men vissa tillverkare går ju ut med att de slutar göra vissa produkter pga olönsamhet elller att de sålt av den delen i företaget eller att de inte tror på marknaden mm..

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Kolla deras årsredovisning och andra dokument på deras hemsida, sådan information brukar finnas där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2001

Att vilja ha världsherravälde och hur man skall nå dit är väll inget man skyltar om på sin hemsida

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

"the determination of the basic long-term goals and objectives of an enterprise, and the
adoption of courses of action and the allocation of resources necessary for carrying
out these goals"

mao vilka mål ett företag har för framtiden och därmed vilken väg man väljer att ta.

Angående Microsoft finns ju hur mycket som helst och det är lite svårt att definiera deras strategi.
Dessutom står den knappast uttryckligen men Mission statement och Vision skvallrar om vart de är på väg samtidigt som du kan läsa dig till en del i diverse dokument. Om de köper upp eBay och Blocket kan man kanske gissa att e-handel ingår i deras strategi.

Deras största affärsområde är, antar jag, operativsystem. Där har de en enorm marknadsandel och låser på så sätt effektivt in användare. Dock balanserar de på gränsen när det gäller mjukvaran då de fått diverse monopol-anklagelser på halsen. De försöker väl ha något slags technology leadership på dessa områden hur som helst och skapa lock in, utnyttja network effects, economies of scope etc. Samtidigt försöker de diversifiera in i nya områden. Sökmotorer, XBOX och annat (återigen scope och nätverkseffekter).

Sätt in microsoft i någon ramverk för strategi, t.ex Mintzbergs eller Porters, och beskriv:
http://www.ifm.eng.cam.ac.uk/dstools/paradigm/5pstrat.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Porter_five_forces_analysis

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \