Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Kul, nu har man fått se ordningsvakter misshandla någon utan anledning. Kommer av tunnelbanan och det går en tonåring lite lugnt iväg från en ordningsvakt som verkar upprörd över något. Helt utan förvarning så fäller ordningsvakten pojken och drar hans huvud i golvet allt vad han orkar, kom lite fint blod där. Hans 3 vaktkompisar ställer sig då och håller pojkens kompisar på avstånd när de vill fram och se hur det gick för honom. Ordningsvakten kollar inte ens hur det är med honom och börjar istället bända hans arm bakom ryggen. Vad bra att dessa vakter finns så man kan känna sig otrygg i tunnelbanan.

Det kan inte vara så enkelt att det handlar om brottet bedrägeri?

Är inte alls oroad i tunnelbanan map vakterna, däremot fyllskallarna fredag/lördagsnätter.

Du kanske inte ska säga något när du inte har kännedom om helheten? Finns ju väldigt många historier om folk som enligt egen utsago inte alls är våldsamma och när filmerna från tuben visas så är det ju motsatsen som framkommer. Kommer ihåg historien om den stackars 12-årige pojken här i höstas, den historien hade ju en helt annan sanning bakom sig än den som kom från pojken/morsan.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det kan inte vara så enkelt att det handlar om brottet bedrägeri?

Även om jag är för rätt hårda straff tycker jag det är lite magstarkt att dunka en tonårings huvud i marken så han börjar blöda för att han plankade. Är du för dödsstraff vid stöld då eller?

Skrivet av Henrik21:

Du kanske inte ska säga något när du inte har kännedom om helheten? Finns ju väldigt många historier om folk som enligt egen utsago inte alls är våldsamma och när filmerna från tuben visas så är det ju motsatsen som framkommer. Kommer ihåg historien om den stackars 12-årige pojken här i höstas, den historien hade ju en helt annan sanning bakom sig än den som kom från pojken/morsan.

Jag såg ju när det skedde+en bit innan, ungen hade ryggen mot ordningsvakten och var väldigt lugn och verkade vilja undvika en konfrontation, i nästa sekund låg han på marken och blödde. Även om ungen varit aggresiv innan betyder det inte att då får ta till sådant våld när han lugnat ned sig, då handlar det inte längre om försvar utan hämnd.

Skulle ringt polisen och anmält vakten om jag trodde det skulle givit någonting.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Även om jag är för rätt hårda straff tycker jag det är lite magstarkt att dunka en tonårings huvud i marken så han börjar blöda för att han plankade. Är du för dödsstraff vid stöld då eller?

Jag såg ju när det skedde+en bit innan, ungen hade ryggen mot ordningsvakten och var väldigt lugn och verkade vilja undvika en konfrontation, i nästa sekund låg han på marken och blödde. Även om ungen varit aggresiv innan betyder det inte att då får ta till sådant våld när han lugnat ned sig, då handlar det inte längre om försvar utan hämnd.

Skulle ringt polisen och anmält vakten om jag trodde det skulle givit någonting.

Intressant argumentationsteknik du använder dig utav här. Halmgubben är nära till hands... Har man inte sett hela situationen samt hört konversationerna så bör man undvika att uttala sig.

Har sett liknande situationer och alltid så framställs den som utsatts för våldet som helt oskyldig, så också här. Verkligheten är en helt annan än den som framgått utav historierna. Har en del vänner som jobbar som just OV/Väktare bl.a. i tunnelbanan. De spyr galla över att jobba just fredag/lördag natt pga alla fyllskallarna. Kan ju finnas mycket goda anledningar till att ta till den våldsmängden och utan att ha hela situationen så bör man inte säga allt för mycket.

Kan bara dra parallellerna till historien i oktober och 12-åringen. Han framställdes som helt oskyldig, men verkligheten var ju en helt annan. Det här är liknande de fall där folk inte blir insläppta på krogar (man är alltid nykter, välvårdad osv). Verkligheten, kan knappt stå på benen och är allmänt dryg mot allt och alla. Inte underligt att man inte blir insläppt då.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Intressant argumentationsteknik du använder dig utav här. Halmgubben är nära till hands... Har man inte sett hela situationen samt hört konversationerna så bör man undvika att uttala sig.

Kan säga att jag såg tillräckligt för att uttala mig.

Skrivet av Henrik21:

Har sett liknande situationer och alltid så framställs den som utsatts för våldet som helt oskyldig, så också här. Verkligheten är en helt annan än den som framgått utav historierna. Har en del vänner som jobbar som just OV/Väktare bl.a. i tunnelbanan. De spyr galla över att jobba just fredag/lördag natt pga alla fyllskallarna. Kan ju finnas mycket goda anledningar till att ta till den våldsmängden och utan att ha hela situationen så bör man inte säga allt för mycket.

Kan du säga en giltig anledning en vuxen man skulle ha för att dunka en vid tillfället lugn tonårings skalle i stengolvet? Oavsett om han skrikit/varit aggresiv innan behöver man inte ta till detta våld när personen lugnat ned sig. Okej om det sker medan personen är aggresiv, men när han är lugn? Kan säga att den enda som var aggresiv vid tillfället var vakten.

Nästa gång får jag ta lite kort på vakten och lägga ut på nätet. Skulle ju kunna starta en blogg där folk får ladda upp upp bilder på vakter de sett begå saker, kanske rent av gör det.

Skrivet av Henrik21:

Kan bara dra parallellerna till historien i oktober och 12-åringen. Han framställdes som helt oskyldig, men verkligheten var ju en helt annan. Det här är liknande de fall där folk inte blir insläppta på krogar (man är alltid nykter, välvårdad osv). Verkligheten, kan knappt stå på benen och är allmänt dryg mot allt och alla. Inte underligt att man inte blir insläppt då.

Så vad menar du egentligen? Bara för att det funnits fall där folk felaktigen framställts som oskyldig är det alltid så? Om detta inte är vad du menar förstår jag inte vad du ville få fram av stycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Kan säga att jag såg tillräckligt för att uttala mig.

Kan du säga en giltig anledning en vuxen man skulle ha för att dunka en vid tillfället lugn tonårings skalle i stengolvet? Oavsett om han skrikit/varit aggresiv innan behöver man inte ta till detta våld när personen lugnat ned sig. Okej om det sker medan personen är aggresiv, men när han är lugn? Kan säga att den enda som var aggresiv vid tillfället var vakten.

Nästa gång får jag ta lite kort på vakten och lägga ut på nätet. Skulle ju kunna starta en blogg där folk får ladda upp upp bilder på vakter de sett begå saker, kanske rent av gör det.

Så vad menar du egentligen? Bara för att det funnits fall där folk felaktigen framställts som oskyldig är det alltid så? Om detta inte är vad du menar förstår jag inte vad du ville få fram av stycket.

Skickades från m.sweclockers.com

"Igår träffade jag på en ordningsvakt. Han var världens trevligaste. Han satt och kollade en krogkö i minst 5h utan att blinka en enda gång. Tog bort någon överberusad person genom att prata med honom lugnt och sansad så att denne följde med in på vaktrummet direkt och de skakade till och med hand. Sen gick han runt en timme och kollade alla nödutgångar. Jag följde med och såg allt detta för att jag var så imponerad över hans lugna attityd. Fan vilken kille! Vad har vi gjort här i Sverige för att få de bästa ordningsvakterna som jämt är så hjälpsamma och underbara? Jag fattar inte. Andra länder har ju våldsamma ordningsvakter men jag såg med egna ögon att den här ordningsvakten var absolut bäst.

Vi borde skapa en hyllningssida för ordningsvakter där man kan skicka blommor till dem när de är så duktiga på sitt jobb och hjälper oss."

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

"Igår träffade jag på en ordningsvakt. Han var världens trevligaste. Han satt och kollade en krogkö i minst 5h utan att blinka en enda gång. Tog bort någon överberusad person genom att prata med honom lugnt och sansad så att denne följde med in på vaktrummet direkt och de skakade till och med hand. Sen gick han runt en timme och kollade alla nödutgångar. Jag följde med och såg allt detta för att jag var så imponerad över hans lugna attityd. Fan vilken kille! Vad har vi gjort här i Sverige för att få de bästa ordningsvakterna som jämt är så hjälpsamma och underbara? Jag fattar inte. Andra länder har ju våldsamma ordningsvakter men jag såg med egna ögon att den här ordningsvakten var absolut bäst.

Vi borde skapa en hyllningssida för ordningsvakter där man kan skicka blommor till dem när de är så duktiga på sitt jobb och hjälper oss."

Ja varför inte det? Jag har stött på riktigt trevliga ordningsvakter också som jag småpratat med. Alla är inte våldsbenägna samtidigt som vissa är det. Jag har en bekant som är den lugnaste personen som finns, han jobbade som ordningsvakt medan han studerade. Det är väll bra om dessa kan hyllas och rötäggen hängas ut?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja varför inte det? Jag har stött på riktigt trevliga ordningsvakter också som jag småpratat med. Alla är inte våldsbenägna samtidigt som vissa är det. Jag har en bekant som är den lugnaste personen som finns, han jobbade som ordningsvakt medan han studerade. Det är väll bra om dessa kan hyllas och rötäggen hängas ut?

Nja, precis som med alla andra jobb så finns det rötägg. Känns ju onödigt provocerande att hänga ut varken de som gör sitt jobb eller de som inte gör sitt jobb. Ska det bara gälla ordningsvakter då alltså? Jag menar finns väl många industrier där man sexuellt diskriminerar kvinnor pga miljön t.ex. kanske måste skapa en sida och hänga ut dessa mansgrisar också? osv osv.

Rötägg skall inte finnas inom något yrke och det är bra när sådana tas bort från arbetet men det är varken din eller min uppgift att göra detta. Det enda sådant här skapar är just polarisering av yrket så att personer skriker om att detta gäller alla och att det skulle vara något slags systemfel bland poliser och ordningsvakter att de är våldsamma, vilket inte är fallet.

Återigen så är det visserligen en direkt utsago från dig om vad som hände men det är ändå helt omöjligt att skapa en verklig bild av situationen. Jag var inte där. Jag vill ÄNDÅ höra andra sidans argumentation också. Det är klart det kan vara rötägg och om vi bara utgår från din version så är det ju faktiskt så. Men det säger ingenting om hela ordningsvaktskåren eller att det skulle vara ett problem. Att du skulle behöva vara otrygg osv osv.

Problemet med ordningsvakter och poliser är att de griper människor i sin tjänsteutövning. Ingen vill bli gripen. Varken skyldiga eller oskyldiga. Så där har vi ingen som helst vinnare. Det finns aldrig någon som blir gripen som anser sig vara skyldig. Det är alltid övervåld med, det är alltid maktmissbruk. Det leder till att vi som arbetar med sådant här har en tendens att vilja se polisen och ordningsvaktens sida av det hela för att man vet att de som ser gripandet och de som är med om gripandet alltid anser att något fel har begåtts.

Folk blir juridiska experter direkt i sådana här sammanhang och de kan minsann bedöma våldsanvändandet osv osv. Trots att de aldrig gripit någon eller ens är med om ett gripande själva. Det är klart det kommer blod ibland faktiskt. Folk skriker. De kissar på sig osv osv. Det betyder inte att våldet är oförsvarligt. Det handlar om säkerhets rutiner, det handlar om den mänskliga faktorn och tusen andra saker.

Det är ingen fair fight heller. En ordningsvakt skall sällan eller aldrig själv gå in för ett gripande man har alltid minst en person med sig. Det blir garanterat våldsamt i en sådan situationen och om man inte vet hur människor reagerar när de blir utsatta för våld så kan sådana situationer te sig "elaka". Men om man själv försöker gripa en person så inser man snart att det är tusen olika faktorer som spelar roll.

*** EDIT ***

T.ex. under en tumult när man försöker gripa en person så råkar din arm stöta till precis när personen har sitt huvud i ett olämpligt läge. Det händer väldigt ofta. Du som ser det som vittne ser alltså att vakten/polisen slår till näsan på personen så att blodvite uppstår. Klart fall av övervåld eller hur? En person som kränger och skriker åt alla håll och som motsätter sig gripandet får faktiskt väldigt väldigt ont. Man kan stuka en handled extremt enkelt för att den personen som griper vrider emot. Ett knä mot skrevet kommer också extremt enkelt av misstag när en person flänger runt som en trasdocka överallt.

Det som händer är självklart inte att man avbryter gripandet och kollar hur personen mår utan man slutför det och sedan när personen är bojad så är man ansvarig för personens välmående och det är först då man börjar med vård.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Att man som polis får göra som man vill och de sänker kraven för att bli polis känns mindre kul.
Tror de utvecklar väldigt mycket hat och glömmer bort att andra människor också har känslor i sitt yrke.

Även att de beter sig som grisar så behövs dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Att man som polis får göra som man vill och de sänker kraven för att bli polis känns mindre kul.
Tror de utvecklar väldigt mycket hat och glömmer bort att andra människor också har känslor i sitt yrke.

Även att de beter sig som grisar så behövs dem.

Nej det är inte bra att antagningskraven sänks. Det var ju knappast så att de inte hade tillräckligt med sökanden. De som beter sig som grisar behövs inte. De som sköter sig behövs givetvis väldigt mycket. De fåtal som missköter sin maktposition förstör för alla de andra i yrket som sköter sig vilket de allra flesta gör. Det är anledningen till att de som missköter polis/väktartjänst behöver ställas till svars för felaktigheter som begåtts. Anses det vara av en mildare art så får personen en ny chans och kommer förhoppningsvis tänka till ytterligare en gång innan han använder dåliga metoder nästa tillfälle.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Nej det är inte bra att antagningskraven sänks. Det var ju knappast så att de inte hade tillräckligt med sökanden. De som beter sig som grisar behövs inte. De som sköter sig behövs givetvis väldigt mycket. De fåtal som missköter sin maktposition förstör för alla de andra i yrket som sköter sig vilket de allra flesta gör. Det är anledningen till att de som missköter polis/väktartjänst behöver ställas till svars för felaktigheter som begåtts. Anses det vara av en mildare art så får personen en ny chans och kommer förhoppningsvis tänka till ytterligare en gång innan han använder dåliga metoder nästa tillfälle.

Hur missköter man en väktartjänst? Väktare har inga fler rättigheter eller skyldigheter än alla och envar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Nej det är inte bra att antagningskraven sänks. Det var ju knappast så att de inte hade tillräckligt med sökanden. De som beter sig som grisar behövs inte. De som sköter sig behövs givetvis väldigt mycket. De fåtal som missköter sin maktposition förstör för alla de andra i yrket som sköter sig vilket de allra flesta gör. Det är anledningen till att de som missköter polis/väktartjänst behöver ställas till svars för felaktigheter som begåtts. Anses det vara av en mildare art så får personen en ny chans och kommer förhoppningsvis tänka till ytterligare en gång innan han använder dåliga metoder nästa tillfälle.

Fast det ska ju självklart utredas samt hanteras inom rättsväsendets väggar. Sen kommer man ju i många fall fram till att situationen inte alls överensstämmer med det målsägande påstår.

Beter man sig som folk så finns ju ingen som helst anledning för OV/Väktare eller Polis att ingripa mot personen. Eller är allt maktmissbruk och förföljande av stackars enskilda individer?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hur missköter man en väktartjänst? Väktare har inga fler rättigheter eller skyldigheter än alla och envar.

Med väktartjänst så menar jag alltså att ordningsvakter och så vidare ingår. Ja tänk om teori=praktik så hade vi haft ett paradis.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast det ska ju självklart utredas samt hanteras inom rättsväsendets väggar. Sen kommer man ju i många fall fram till att situationen inte alls överensstämmer med det målsägande påstår.

Beter man sig som folk så finns ju ingen som helst anledning för OV/Väktare eller Polis att ingripa mot personen. Eller är allt maktmissbruk och förföljande av stackars enskilda individer?

Ja såklart att det ska. Vad man sedan kommer fram till är ju ofta att det saknas bevis att den utsatta inte varit väldigt stökig och så vidare. Det som de ordningsvakterna som blev dömda nyligen då de systematiskt misshandlat kroggäster i ett rum på krogen. Det var ju inte bara en anmälan som krävdes för att få dem dömda. Hade det bara varit ett par stycken som fått stryk så hade de aldrig åkt dit för det. Det är ju trots allt så att de är mer skyddade. Speciellt för att deras motpart i de allra flesta fallen också har druckit. Vilket minskar deras trovärdighet i rätten väldigt mycket även om det så bara är ett par öl.

Beter man sig av någon anledning inte korrekt som folk så ska man ju inte behöva bli misshandlad så länge du inte uppfyller kraven för det. Jag har som jag skrivit i den här tråden aldrig blivit omhändertagen på något sätt då jag beter mig som folk(ja alltså även om jag kanske inte beter mig som folk så håller jag mig inom lagensgränser även då) även fullkomligt överförfriskad. Som jag har skrivit otaliga gånger i den här tråden så anser jag inte att många vakter eller poliser beter sig dåligt. Det finns rötägg och dessa behöver göras något åt då det inte har någon plats i dessa yrken.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Istället för att ta folk som plankar borde de spendera tiden på att försöka förebygga andra brott.

Vilka brott ska de förebygga då tycker du? Det är andra gången du skriver att de inte ska bry sig i "skitbrott".
Ska det vara ok då tycker du att planka på tuben?
Är det ok att köra 20 över hastghetsbegränsningen?
Är det ok att snatta?
Är det ok att klottra lite?

Ett brott är ett brott, bryter du mot lagen så får du för fan stå för det också och vem skulle utreda och ta fast dessa om inte polisen?
Eller du tycker kanske att polisen ska skita i det om det ser nån planka då det är ett skitbrott... Hur många tror du skulle betala då? Hur länge skulle vi ha en fungerande kollektivtrafik då tror du?

Jäkligt konsitgt också att jag kan gå på krogen utan att bli antastad av vare sig OV eller poliser... Det skulle kunna bero på att jag inte beter mig som ett pucko men vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Med väktartjänst så menar jag alltså att ordningsvakter och så vidare ingår. Ja tänk om teori=praktik så hade vi haft ett paradis.

Det är helt och hållet felaktigt. Väktare är något helt annat än ordningsvakter. Ordningsvakter är anställda av polisen och har polisiära befogenheter. Väktare är anställda av privata företag och har inga som helst befogenheter överhuvudtaget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ja jag uttryckte mig fel.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Poliser och ordningsvakter = lågavlönat schmutz. Vettiga människor vill få bra pröjs för sitt arbete. Således borde det inte finnas en enda vettig ordningsvakt respektive polis.

Min logik är nice, och förmodligen delvis sann.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baztard:

Vilka brott ska de förebygga då tycker du? Det är andra gången du skriver att de inte ska bry sig i "skitbrott".
Ska det vara ok då tycker du att planka på tuben?
Är det ok att köra 20 över hastghetsbegränsningen?
Är det ok att snatta?
Är det ok att klottra lite?

Att planka, fildela eller köra 20 km/h över gränsen är tillräckligt ok för att polisen inte borde slösa sina resurser.

Att stjäla och klottra är inte det eftersom det finns ett brottsoffer.

Skrivet av Baztard:

Ett brott är ett brott, bryter du mot lagen så får du för fan stå för det också och vem skulle utreda och ta fast dessa om inte polisen?
Eller du tycker kanske att polisen ska skita i det om det ser nån planka då det är ett skitbrott... Hur många tror du skulle betala då? Hur länge skulle vi ha en fungerande kollektivtrafik då tror du?

Vilken fungerande kollektivtrafik pratar du om? Jag tror folk skulle betala fast polisen inte kollade. Jag tror att det vore ännu bättre med en skattefinansierad / billigare kollektivtrafik utan spärrar.

Skrivet av Baztard:

Jäkligt konsitgt också att jag kan gå på krogen utan att bli antastad av vare sig OV eller poliser... Det skulle kunna bero på att jag inte beter mig som ett pucko men vad vet jag?

Jag blir inte antastad av poliser eller ordningsvakter, huruvida du beter dig som ett pucko eller inte vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Att planka, fildela eller köra 20 km/h över gränsen är tillräckligt ok för att polisen inte borde slösa sina resurser.

Att stjäla och klottra är inte det eftersom det finns ett brottsoffer.

Vilken fungerande kollektivtrafik pratar du om? Jag tror folk skulle betala fast polisen inte kollade. Jag tror att det vore ännu bättre med en skattefinansierad / billigare kollektivtrafik utan spärrar.

Jag blir inte antastad av poliser eller ordningsvakter, huruvida du beter dig som ett pucko eller inte vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla, du måste väl ändå medge att det är tröttsamt att tjata om att polisen skall lägga resurser på annat än "skitbrott". Det är faktiskt inget nollsummespel. Till att börja med är det knappast poliser i yttre tjänst som överhuvudtaget arbetar mot fildelare. För det andra så arbetar trafikpolisen med tusen andra saker än att sätta dit folk för fortkörning. Det gör det alldeles oavsett sådana böter förstås.

Polisen jagar inte heller "plankare" i någon större utsträckning så jag kan lova dig att ingen drogaffär råkar bli åsidosatt pga detta. Det ena utesluter inte det andra helt enkelt och inget av de brotten du listar är högprioriterade brott.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men snälla, du måste väl ändå medge att det är tröttsamt att tjata om att polisen skall lägga resurser på annat än "skitbrott". Det är faktiskt inget nollsummespel.

Nej, det är inte tröttsamt, eftersom jag betalar skatt vill jag att pengarna används till saker jag inte tycker är skitbrott.

Skrivet av Sentenced:

Till att börja med är det knappast poliser i yttre tjänst som överhuvudtaget arbetar mot fildelare.

Det förändrar inte det faktum att poliser som jobbar med fildelning är resursslöseri, de skulle t.ex. kunna ha andra jobb. Således är det irrelevant om de har yttre tjänst eller inte.

Skrivet av Sentenced:

För det andra så arbetar trafikpolisen med tusen andra saker än att sätta dit folk för fortkörning. Det gör det alldeles oavsett sådana böter förstås.

De arbetar mindre med "tusen andra saker" då. Det är ett faktum eftersom de har ändliga resurser.

Skrivet av Sentenced:

Polisen jagar inte heller "plankare" i någon större utsträckning så jag kan lova dig att ingen drogaffär råkar bli åsidosatt pga detta. Det ena utesluter inte det andra helt enkelt och inget av de brotten du listar är högprioriterade brott.

Fildelning verkar ju vara tillräckligt prioriterat för att de ska begära mer resurser att arbeta med det det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Nej, det är inte tröttsamt, eftersom jag betalar skatt vill jag att pengarna används till saker jag inte tycker är skitbrott.

Det förändrar inte det faktum att poliser som jobbar med fildelning är resursslöseri, de skulle t.ex. kunna ha andra jobb. Således är det irrelevant om de har yttre tjänst eller inte.

De arbetar mindre med "tusen andra saker" då. Det är ett faktum eftersom de har ändliga resurser.

Fildelning verkar ju vara tillräckligt prioriterat för att de ska begära mer resurser att arbeta med det det.

Skickades från m.sweclockers.com

Argumentet att de ska jobba med viktigare saker håller inte. Polisen utreder och förebygger brott i Sverige. Det är ingen slags kvot med i spelet. Det blir inte en mordutredning mindre om polisen tar dig för nedskräpning. Hur polisen överhuvudtaget jobbar med plankning vet jag inte. De gör väl vanliga hämtningar av redan gripna personer. Inte heller det gör att något annat brott blir lidande.

Tro det eller ej men när polisen skriver en ordningsbot på hastighetsöverträdelse så är det ingen annan utredning som blir liggande bara för det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Argumentet att de ska jobba med viktigare saker håller inte. Polisen utreder och förebygger brott i Sverige. Det är ingen slags kvot med i spelet. Det blir inte en mordutredning mindre om polisen tar dig för nedskräpning. Hur polisen överhuvudtaget jobbar med plankning vet jag inte. De gör väl vanliga hämtningar av redan gripna personer. Inte heller det gör att något annat brott blir lidande.

Tro det eller ej men när polisen skriver en ordningsbot på hastighetsöverträdelse så är det ingen annan utredning som blir liggande bara för det.

Ditt argument förutsätter oändligt många poliser, det är ju självklart att om polisen tilldelar resurser till något blir något annat lidande. Om polis x har en utredning om fildelare kan han omöjligt vara ute och förebygga brott som t.ex misshandel. Det är samma som att en polis som tar och lagför en plankare istället hade kunnat ägna sin tid åt att täcka upp ett större område och försöka hindra och förebygga genom sin närvaro andra brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Ditt argument förutsätter oändligt många poliser, det är ju självklart att om polisen tilldelar resurser till något blir något annat lidande. Om polis x har en utredning om fildelare kan han omöjligt vara ute och förebygga brott som t.ex misshandel. Det är samma som att en polis som tar och lagför en plankare istället hade kunnat ägna sin tid åt att täcka upp ett större område och försöka hindra och förebygga genom sin närvaro andra brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur förebygger man misshandel? Återigen, det är ett idiotiskt argument. Det finns inte oändligt antal poliser men polisutredningar av brott sker vare sig det är plankare, fildelare, mördare. Det är däremot lättare att komma undan en dom som plankare och fildelare än mördare och misshandlare som fällsi parti och minut. Misshandel, förebyggande verksamhet och liknande har företräde framför fildelning och plankningsbrott.

Polisen utreder alla brott. Den förebyggande verksamheten är helt omöjlig att värdera. Samma polis som förebygger brott kan självklart också lagförare en plankare. Det hör till hans arbetsuppgifter. Han "täcker inte upp ett större område" bara för att han inte lagför ett brott. Han sitter i en patrullbil och får ett samtal om att hämta upp en plankare som en ordningsvakt tagit. Om han då är mitt uppe i en misshandelsutredning eller skottlossning kommer han självklart att säga att plankaren får vänta kvar i arresten. Sådana radiobilar "täcker inte av några områden".

Det är inte ett nollsummespel. Polisen utreder brott och lagför brottslingar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hur förebygger man misshandel? Återigen, det är ett idiotiskt argument. Det finns inte oändligt antal poliser men polisutredningar av brott sker vare sig det är plankare, fildelare, mördare. Det är däremot lättare att komma undan en dom som plankare och fildelare än mördare och misshandlare som fällsi parti och minut. Misshandel, förebyggande verksamhet och liknande har företräde framför fildelning och plankningsbrott.

Polisen utreder alla brott. Den förebyggande verksamheten är helt omöjlig att värdera. Samma polis som förebygger brott kan självklart också lagförare en plankare. Det hör till hans arbetsuppgifter. Han "täcker inte upp ett större område" bara för att han inte lagför ett brott. Han sitter i en patrullbil och får ett samtal om att hämta upp en plankare som en ordningsvakt tagit. Om han då är mitt uppe i en misshandelsutredning eller skottlossning kommer han självklart att säga att plankaren får vänta kvar i arresten. Sådana radiobilar "täcker inte av några områden".

Det är inte ett nollsummespel. Polisen utreder brott och lagför brottslingar.

Samtidigt som de får lägga ner fall då det inte finns tid och pengar för att utreda. Då handlar det om både misshandel våldtäkter och andra brott. Det finns inte tid samtidigt prioriteras pengarna på andra brott som ingen blir skadad av.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Samtidigt som de får lägga ner fall då det inte finns tid och pengar för att utreda. Då handlar det om både misshandel våldtäkter och andra brott. Det finns inte tid samtidigt prioriteras pengarna på andra brott som ingen blir skadad av.

Det är mängder med stölder och misshandelsfall som är omöjliga att utreda. Det handlar inte om pengar utan att man inte kan komma fram till en gärningsman som går att styrka. Det är snarare helt meningslöst att överhuvudtaget öppna många stöldfall och misshandelsfall då de kommer leda till papperskorgen oavsett. Men gissa vad. Polisen är skyldiga i de flesta fall att starta en utredning även om de vet att det inte kommer gå vidare. Det hade inte hjälpt om de så hade miljoner till sitt förfogande.

Det har varken med tid och pengar att göra alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ja det är därför privatpersoner med precis samma info som polisen har fått om fallet gå vidare med den infromationen och kan leda polisen till rätt plats. Var ju senast ett fall som uppmärksammades för några dagar sedan där tjejens pappa fick leda polisen rätt då de lade ner fallet(de lägger nog med största sannolikhet inte ner fall för att de är taskiga så det lutar åt en penningfråga)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Ja det är därför privatpersoner med precis samma info som polisen har fått om fallet gå vidare med den infromationen och kan leda polisen till rätt plats. Var ju senast ett fall som uppmärksammades för några dagar sedan där tjejens pappa fick leda polisen rätt då de lade ner fallet(de lägger nog med största sannolikhet inte ner fall för att de är taskiga så det lutar åt en penningfråga)

Nej det är just sådana tillfällen de inte behöver lägga ner fallet. När någon annan sitter inne med informationen. Det är enda möjligheten att gå vidare i de flesta sådana fall. Så nej det är alltså ingen penningfråga att försöka hitta den där personen. I de allra flesta fall dyker inte en sådan person upp ens en gång. Hade det varit en penningfråga hade de ju lagt ner det oavsett om någon kommer fram med ytterligare information. De kan endast arbeta om allmänheten hjälper till i dessa utredningar. Annars är det bortkastad tid.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Så allmänheten ska göra polisens jobb och helt enkelt utreda fall som blir nedlagda? Detta fallet som stod med i tidningarna hade polisen lagt ner men fick då återuppta det då det kom fram ytterligare bevis. Den våldtagnas far fick leta upp gärningsmannen med samma uppgifter som polisen hade fått.

Vad beror det på om det inte är att det är alldeles överbelagda på grund av penningbrist som gör att de lägger ner fall innan det äns utreds ordentligt.?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Så allmänheten ska göra polisens jobb och helt enkelt utreda fall som blir nedlagda? Detta fallet som stod med i tidningarna hade polisen lagt ner men fick då återuppta det då det kom fram ytterligare bevis. Den våldtagnas far fick leta upp gärningsmannen med samma uppgifter som polisen hade fått.

Vad beror det på om det inte är att det är alldeles överbelagda på grund av penningbrist som gör att de lägger ner fall innan det äns utreds ordentligt.?

Polisen gav ett rätt adekvat svar på den där frågan. Du kan inte arbeta fullt ut på varje litet fall utan man gör en bedömning om möjligheterna till en fällande dom. Detta gör man självklar utifrån generella premisser. Våldtäktsfall är svåra att få till en fällande dom på utan ytterligare bevis. De återupptar självklart sådana fall när det kommer fram ytterligare bevis.

Hade polisen genomfört utredningar modell Palme-mordet på alla fall de får in så hade det inte fungerat överhuvudtaget. De måste förlita sig på allmänheten. Så har det alltid varit och det är inte alls så att "allmänheten" gör polisens jobb. Man samarbetar, kommer fram med nya bevis osv osv. Det är en del av processen.

*** EDIT ***

Om du vill se det som en ekonomisk fråga innebär det ju att polisen skulle få extremt höga medel för att kunna genomföra varje liten brottanmälan till en stor utredning. Det är ju inte överhuvudtaget rimligt heller för den delen. Det är klart vi behöver fler poliser i landet MEN det kommer aldrig vara så att utredningar existerar i vakum, polisen är inga magiker utan kommer alltid behöva allmänhetens hjälp för att utreda brott.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hur förebygger man misshandel? Återigen, det är ett idiotiskt argument. Det finns inte oändligt antal poliser men polisutredningar av brott sker vare sig det är plankare, fildelare, mördare. Det är däremot lättare att komma undan en dom som plankare och fildelare än mördare och misshandlare som fällsi parti och minut. Misshandel, förebyggande verksamhet och liknande har företräde framför fildelning och plankningsbrott.

Polisen utreder alla brott. Den förebyggande verksamheten är helt omöjlig att värdera. Samma polis som förebygger brott kan självklart också lagförare en plankare. Det hör till hans arbetsuppgifter. Han "täcker inte upp ett större område" bara för att han inte lagför ett brott. Han sitter i en patrullbil och får ett samtal om att hämta upp en plankare som en ordningsvakt tagit. Om han då är mitt uppe i en misshandelsutredning eller skottlossning kommer han självklart att säga att plankaren får vänta kvar i arresten. Sådana radiobilar "täcker inte av några områden".

Det är inte ett nollsummespel. Polisen utreder brott och lagför brottslingar.

Uppenbarligen har du väldigt dålig koll. I Stockholm finns det poliser, så kallade tunnelbanepoliser, som patrullerar i tunnelbanan. Dessa sitter inte i en radiobil/patrullbil. Därför istället för att ta fast en plankare själv, blanda inte in ordningsvakter i detta, så upptas hans tid av detta och han täcker upp ett mindre område. Man kan förebygga misshandel genom att t.ex. ha mer närvaro på områden där det oftast förekommer.

Så länge polisen måste fördela resurser och är begränsade kan de inte utreda alla brott och lagföra alla brottslingar, vi har inte 100% uppklarning i Sverige, det borde du veta.