Hur funkar det med ssd om ett spel/program är installerat på en hdd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lund
Registrerad
Maj 2006

Hur funkar det med ssd om ett spel/program är installerat på en hdd?

Jag har spel/program installerade som överstiger 120gig och jag undrar hur det blir ifall man har spel eller program installerade på en annan vanlig hdd? Fortfarande så är ju själva operativsystemet och vissa andra program igång och dom ligger på ssd.

för övrigt så blir alltså program snabbare att öppna och operativ systemet snabbare att starta, men blir allting annat man gör innuti programmen snabbare med? Och innuti spel? Jag har tyvärr dålig koll på ssd som ni märker!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av probo:

Jag har spel/program installerade som överstiger 120gig och jag undrar hur det blir ifall man har spel eller program installerade på en annan vanlig hdd? Fortfarande så är ju själva operativsystemet och vissa andra program igång och dom ligger på ssd.

för övrigt så blir alltså program snabbare att öppna och operativ systemet snabbare att starta, men blir allting annat man gör innuti programmen snabbare med? Och innuti spel? Jag har tyvärr dålig koll på ssd som ni märker!

Det du märker skillnad på är laddningstiderna i spel isf.
Har väldigt svårt att tro att FPS skulle påverkas på något vis.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011

har en crucial m4 64GB ssd den är ju lite liten så jag installerar dom flesta spelen på en dedikerad mekanisk disk (samsung sp2004c 200GB)
programmen har jag på ssd'n
har inte märkt någon skillnad i spelen men det beror ju helt på hur mycket laddtider och sånt man har i spelen
har du stora laddtider i spelen så kommer det att bli skillnad
men oj vilken skillnad för system i sig
allting startar otroligt mycket snabbare sitter tex på mirc och chattar
och starta och logga in tog förut cirkus 30 sec det tar nu mindre än 5 sec
och en omstart av datorn tar mindre än 30sec (skulle gå ännu fortare om jag stängde av windows loading screen)
en ssd är fortfarande en lyxvara idag men en som du definivt inte kommer att ångra

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skelleffteå
Registrerad
Jul 2010

jag brukar endast spela det spelet ja spelar mest för tillfället på SSD , som Bf3 nu .. det är ju ändå inte våldsam skillnad tycker jag! men då har ja inte spelat spel installerat på vanlig mekanisk på ett halvår så man kanske blivit van med att det är snabbt

Asus Z170gaming - i7 6700K @ 4.5Ghz + Allt vattenkylt..- 980 ti 6gb strix - EVGA G2 750W - Vengance LPX 2*8gb DDR4 @ 3000MHZ - 120HZ - Massa ssd:s osv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lund
Registrerad
Maj 2006

Aha, jag förstår nog lite mer nu då, tack. Jag har inte så mycket problem med startup tid faktiskt (bara ifall det låst sig innan!) Jag tror jag avvaktar med ssd, har inte nog med cash..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av brajonk:

jag brukar endast spela det spelet ja spelar mest för tillfället på SSD , som Bf3 nu .. det är ju ändå inte våldsam skillnad tycker jag! men då har ja inte spelat spel installerat på vanlig mekanisk på ett halvår så man kanske blivit van med att det är snabbt

Kör också allt på SSD och man märker hur bortskämd med snabba laddningstider man blivit om man spelar BF3 co-op med någon som har mekanisk disk, känns som en mindre evighet eftersom allt är så snabbt med SSD och plötsligt tar det längre tid igen.

Skickades från m.sweclockers.com