Rykte: Radeon HD 7970 innehåller 2 048 streamprocessorer, över 4 md transistorer

Permalänk
Avstängd

Vore skoj om det stämde dock roligt att se vad nVidia kontrar med GTX680 med ny nanoteknik som endast behöver minimal strömförsörjning och presterar dubbelt upp vad GTX580 3GB gjorde

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Någon som har någon gissning på när partnertillverkare kommer släppas in och släppa sina egna versioner av 7970?

Vill ju gärna ha en supertyst kyllösning på sin modell, t ex som HIS 6950 IceQ Turbo/ 6970 IceQ Mix, som man eventuell kan byta ut min nuvarande Asus ENGTX580 DC2 med, vilket också är fantastisk i den egenskapen prestanda/ljudnivå.

Permalänk

Ser onekligen lovade ut, får hoppas att 2012 blir ett bra år för grafikhårdvara!

Synd att de skulle återanvända GCN som vart förkortningen för Nintendo GameCube utanför Japan:p

"The Nintendo GameCube (ニンテンドーゲームキューブ Nintendō Gēmukyūbu?), officially abbreviated to NGC in Japan[4][5] and GCN in other regions"

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_GameCube

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

frågan är ju om amd konner satsa på prestanda och då nvidia kepler eller om de blir svagare men strömsnålare. får ju hoppas på 70-80% förbättring mof 6970 vilketinte är omöjligt om man kollar på hur det varit mellan generationer innan

jo om det här stämmer och kortet verkligen packar 4,5 miljarder transistorer så lär det vara prestanda de siktar på.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Tänkte precis samma sak. Sist räknade dom väl fel på sisådär 60-70%, 2 var egentligen 1,2. Men man kan alltid hoppas, tycker dom har fått riktigt bra fart på grafikkorten sedan 5850/5870 och AMD behöver en kassako. Håller tummarna.

Undrar lite vart du lärt dig procenträkning..

Men du har en poäng, hoppas på ett monster!

Permalänk
Medlem

Låter lovande.

Tänker ändå vänta tills båda lag fått ut sitt sina nya modeller. Lär ju inte ta så lång tid och konkurrensen leder till prispress.

omformulering
Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

ingen läcka om cirka pris? blir köp dock skulle man villa veta hur många miljoner det landar på.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Det här lär ju vara lika snabbt som båda mina 5850. Ska bli väldigt skoj att se tester på dem, kan absolut bli ett köp.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Fick en extrem erektion.

NEEDS MOAR CORES!!!!!!!!

Var lite sugen på att testa tri-sli, men kanske blir tri-CF istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Fick en extrem erektion.

NEEDS MOAR CORES!!!!!!!!

Bara de inte gör en Bulldozer. Om fyra månader kommer de och säger att den innehåller bara 3 miljarder transistorer. Praktikanten Orvar räknade fel.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Vore skoj om det stämde dock roligt att se vad nVidia kontrar med GTX680 med ny nanoteknik som endast behöver minimal strömförsörjning och presterar dubbelt upp vad GTX580 3GB gjorde

Kretsarna har gjorts med nanoteknik i flera år. Nästa steg är kvantdatorer vilket vi nog får se först på 2020-talet.

EDIT: Rättelse

Permalänk
Medlem

ser ut som om mina tankar på 6950 crossfire gick upp i rök...

Skrivet av FearKill:

Det är dröm siffror du nämner där, gissar på en ökning med 10-30% kanske.
Men jag har lämnat AMD teamet på grafiksidan nu, har tröttnat på deras sketna drivrutiner som det är problem med stupp i kvarten.
Så jag ser hellre de lägger ner lite mer kraft på sina drivrutiner innan jag går över ditt igen.

Men ett maffigt kort utan tvekan.

haha det där med drivrutiner ska du nog se är precis samma med nvidia.. liksom jag har själv kört AMD sedan jag tröttna på mitt 8600gt.. och ända problemet någonsin som jag har haft med drivrutiner är när AMD hade strul med att få crossfire att funka på 4870x2.. och då har jag haft 5 olika amd kort sedan dess

allt handlar om tur och hur mycket man blundar för allt strul som existerar för den sidan man själv har valt...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bredare Minnesbuss och mycket mer prestanda alltså. Verkar riktigt bra som nytt, sen är frågan om det är en ny arkitektur eller samma gamla som bara är krymt.

Annars har nVIDIA en chans att ta sig upp igen och göra något presterande mot AMD, något som de inte lyckats med sedan 4000-serien kom ut, (eller 5000 serien?) anyway..

Lite lustigt att HD7970 har fler transistorer än AMDs processor, Bulldozer, ändå, för att bulldozer ska ha så mycket prestanda till allt, medan grafikkortet bara gör grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Tänkte precis samma sak. Sist räknade dom väl fel på sisådär 60-70%, 2 var egentligen 1,2. Men man kan alltid hoppas, tycker dom har fått riktigt bra fart på grafikkorten sedan 5850/5870 och AMD behöver en kassako. Håller tummarna.

Du är väldigt skicklig om du får 60 - 70 %, från 2 mljd, till 1,2...

40% kan jag gå med på.

Skrivet av Holic:

Ska verkligen bli kul att läsa tester och se hur det blir

Amen to that!

vet dock inte om jag..behöver byta ut mitt 6950...känns som om ett M-atx 1366 system hade varit roligare (Sitter på en i5 760)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ser ut som om mina tankar på 6950 crossfire gick upp i rök...

haha det där med drivrutiner ska du nog se är precis samma med nvidia.. liksom jag har själv kört AMD sedan jag tröttna på mitt 8600gt.. och ända problemet någonsin som jag har haft med drivrutiner är när AMD hade strul med att få crossfire att funka på 4870x2.. och då har jag haft 5 olika amd kort sedan dess

allt handlar om tur och hur mycket man blundar för allt strul som existerar för den sidan man själv har valt...

Det handlar om hur korkad man är och hur mycket ordning man har i datorn. Har inte haft problem ATI drivers sen mitt x800 och då hade jag garanterat andra problem med datorn i övrigt!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har hört ryktesvägen att GPUn på 7970 ligger på mellan 1.2 och 1.3 GHz beroende på tillverkare och minnena på smått otroliga 7GHz av märker Samsung.
Vi får se om några dagar. Otroligt många rykten om kommande kort som vanligt, och inte mycket går att lita på.
Men att de ökar minnesbussen är mycket intressant, har alltid tyckt att 256-bit är snålt. 384-bit buss med nuvarande 6970 skulle säkert kunna buffa prestandan med 10% bara det, sen att 7970 kommer ha mer otroliga specs. Tror på minst 30% ökning från 6970 till 7970.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Vet vi vad för nätagg som krävs för att driva det?

Permalänk

Kom ihåg nu folk, det kan diffa +-800 miljoner transistorer!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Kom ihåg nu folk, det kan diffa +-800 miljoner transistorer!

Haha, precis! Det kanske är ett uppdaterat HD6670 som släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital8:

Vet vi vad för nätagg som krävs för att driva det?

Utan tvekan ingen allt för stor skilland från vad dagens kort kräver, speciellt med tanke på krympningen. Tror det nämndes tidigare att 7xxx serien var menad att vara mer strömsnål än ny arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Det är dröm siffror du nämner där, gissar på en ökning med 10-30% kanske.
Men jag har lämnat AMD teamet på grafiksidan nu, har tröttnat på deras sketna drivrutiner som det är problem med stupp i kvarten.
Så jag ser hellre de lägger ner lite mer kraft på sina drivrutiner innan jag går över ditt igen.

Men ett maffigt kort utan tvekan.

Det ska mycket stora misstag till om det ska bli så liten ökning. Teoretiskt är det minst 60% snabbare med de uppgifter vi har nu, och med tanke på hur mycket mer robust GCN är mot VLIW4 så tror jag nog att det kan bli ännu större hopp i praktiken. Ny generation och ny tillverkningsprocess brukar bli nära 100% ökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Utan tvekan ingen allt för stor skilland från vad dagens kort kräver, speciellt med tanke på krympningen. Tror det nämndes tidigare att 7xxx serien var menad att vara mer strömsnål än ny arkitektur.

7900-serien är en helt ny arkitektur, däremot 7800-serien är en krympning av dagens 6900-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du är väldigt skicklig om du får 60 - 70 %, från 2 mljd, till 1,2...

40% kan jag gå med på.

Men om man räknar fel så bör man väl ändå räkna felräkningen som en del av det som faktiskt var korrekt, eller hur? Om det "på riktigt" var 1,2 och man fick det till 2,0, då har man räknat fel på 0,8 av 1,2, d v s 66%. Felräkningen var ju från 1,2 till 2,0 och inte tvärtom. Överens?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke1128:

Hur långa kommer korten bli, på ett ungefär?

På bilderna ser det ut som 34-35 cm. (Jag har sjukt bra ögonmått skall tiläggas...)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Entusiast

Någon som hört något om när GCN kommer till de lägre segmenten? Alltså prisklassen runt 1500 kr?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital8:

Vet vi vad för nätagg som krävs för att driva det?

Om du har hängt med på en enda frågelåda i stort sett eller fredagspanel så borde du veta svaret på den frågan. Pinsamt minst sagt.
Men jag kan bistå med en repetitiv info eftersom du uppenbarligen legat gömd under en sten.
För single GPU configs räcker det med ett nätagg på 500W. Har du ett som är 80+ certifierat kommer man långt även med nätagg på 400-450W också. Enda anledningen att skaffa ett nätagg som har mer kraft än 750W är om du ska köra mer än 1 grafikkort. Många gånger klarar man två grafikkort på 650W också. Det handlar snarare om den så kallade "e-penis" faktorn att "jag har 1000W nätagg för att det är coolt".
Så ska du köra ett 7970 i single GPU config räcker det med 500W om du kör med standard värden. Ska du överklocka ditt system kan det vara värt med 550W-600W.
Om du av någon anledning tänkt driva grafikkortet med en egen PSU räcker ett 200W (kanske mindre, men låter det vara osagt). Inte för att jag vet varför, men frågan va ju trotts allt ställd så.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan ni sluta släppa sånna här lockande nyheter? Blir ju fan sugen på att byta ut mitt halvår gamla gtx 570!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om hälften av ryktena stämmer & prestandan blir någorlunda så blir det nog att byta ut 5870, En hel del sidor som rapporterat att gpu frekvens ska landa på minst 1GHz för 7970, resterande uppgifter verkar vara de samma som alla andra också rapporterar. Blir & börja lägga undan lite slantar till januari/februari

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att det inte har samma strömförbrukning/transistor som Bulldozer

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175