Rykte: Radeon HD 7970 innehåller 2 048 streamprocessorer, över 4 md transistorer

Permalänk
Medlem

AMD/ATI har alltid gjort bra grafikkort. Det är deras drivrutiner som suger apa

Permalänk

sitter med ett 470, när jag bytte ut mit hd4850 mot gf470 så var catalyst helt stabil...
det är inte nv just nu får jag samma skit som i början av 4850 tiden dvs drivrutinen svara inte.

av nån mystisk anledning så köper jag nästan alltid nv kort i hop om att köra ett multi kort system med phys-x vilket aldrig händer.

gött mos snart blir det väll en 580 om dom sjunker smaskigt i pris....
jag är inte bara snål jag är dumsnål!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

AMD/ATI har alltid gjort bra grafikkort. Det är deras drivrutiner som suger apa

Bytte till AMD i juni, har aldrig haft problem med drivrutinerna en enda gång. Hade Nvidia innan.. de krashade ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hittar inte det bara för det, men jag vet att jag sett AMDs produktplan för 7k-serien! ^^

Bara för det så hittar jag det, men det är inte hela storyn. Kan fortfarande inte komma på var jag läst allt.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14725-rykte-radeon-hd-7000-e...

Edit: Som Aleshi skriver så är det en optimerad version av dagens kretsar, men det är inte den helt nya kretsen!

Tackar! Fast var dock ett ryckte tydligen.

Att endast göra en krympning på dom segment som genererar mest förtjänst känns som ett skott i foten. Så om jag själv ska spekulera så tror jag det blir något mer än så.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas en felmarginal på +- 50% när AMD räknar transistorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Brukar finnas en felmarginal på +- 50% när AMD räknar transistorer

Bara för att de räknade fel på Bulldozer

Permalänk
Medlem

Blir förhoppningsvis så att jag byter ut mina 5850cf till ett 7970 om de är tillräckligt bra. Skönt att slippa crossfire. Dock så får 7970 vara ett antal procent bättre än mina 5850 om det ska vara värt att byta men som det ser ut så verkar det bli så.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Ser fram emot då det lanseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du är väldigt skicklig om du får 60 - 70 %, från 2 mljd, till 1,2...

40% kan jag gå med på.

Amen to that!

vet dock inte om jag..behöver byta ut mitt 6950...känns som om ett M-atx 1366 system hade varit roligare (Sitter på en i5 760)

Skickligt indeed..

1,2 gånger 1,67 = 2

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: iPhone förstör mitt liv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du är väldigt skicklig om du får 60 - 70 %, från 2 mljd, till 1,2...

40% kan jag gå med på.

Jag får det till 66,666....% om vi nu skall vara exakta.

Rätt svar var 1,2 mljd och de angav ett värde som är 66,666...% högre (1,2 * 1,666 = 1,9992).

AMD hade alltså räknat fel med 66,666%

Hur många procent under påstått värde rätt värde var är faktiskt ointressant och har inte med saken att göra.

Det är ni som behöver lära er procenträkning

Permalänk

Kan inte vänta på att se lite recensioner, synd att man precis skaffade sig ett GTX 580 hehe.

Skrivet av Spawnbadboy:

AMD/ATI har alltid gjort bra grafikkort. Det är deras drivrutiner som suger apa

Har haft ett flertal kort från både AMD (nu senast 5850CF) och nvidia (580 atm) och har aldrig upplevt problem med någon av dem. Varför ska folk alltid sprida skitsnack? Backa upp påståendet med källa plz

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Verkar som att de fläskar på ordentligt! Hoppas det blir ett bra kort så man kan skaffa det till nästa uppgraderingstillfälle!

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

Kan ni sluta släppa sånna här lockande nyheter? Blir ju fan sugen på att byta ut mitt halvår gamla gtx 570!

Skickades från m.sweclockers.com

Känner samma sak, fast med 580. Dyrt och ligga i i denna utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

HEHE tillåt mig skratta !!! Speciellt det där med drivrutinerna! Har du kört Nvidia? Dom har betydligt större problem med drivrutinerna!
Drivrutiner som slutar svara osv... Vet inte vad jag ska tro.antingen kör du Nvidia och aldrig kört ett AMD kort sen början av 2000 talet eller hm ja ??

Jag kör Nvidia nu och har haft fruktansvärda problem.Aldrig med ATI/AMD så det blir nog ett byta till AMD igen ser det ut som

Måste hålla med Thewiruz, har aldrig haft problem med AMD drivisar (kör singelkort 6970) tycker det är synd eftersom Nvidia har kraftfullare single gpu.

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem

Alltså nu är det inte frågan om vem som gör bäst drivrutiner eller vilka som är mest stabila. Det är upp till var och en vilka som gör bäst. Dock säger man inte att Nvidia gör bättre drivrutiner på ett forum eller vice versa.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Spefaktiv!:

Kan inte vänta på att se lite recensioner, synd att man precis skaffade sig ett GTX 580 hehe.

Har haft ett flertal kort från både AMD (nu senast 5850CF) och nvidia (580 atm) och har aldrig upplevt problem med någon av dem. Varför ska folk alltid sprida skitsnack? Backa upp påståendet med källa plz

Både jag och en polare har haft problemet med att man inte kan installera drivare, det som gäller är blåsa hårddisken o installera om Windows.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Ska nog byta ut mitt 4890 kort nu

Samma här, detta och Ivy Bridge blir perfekt när min dator med i7 920 och HD4890 faller för 3-årsstrecket framåt våren

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

kommer att hoppa över den generation grafikkort ,sitter på tri-fire och kommer att klara köra på max alla kommande spel 2,3 år till

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara dryg, men om man läser länken så framgår det ganska tydligt att det här inte är några officiella siffror från AMD utan är uppskattningar baserat på att chipstorleken är mer eller mindre fastställd och att tillverkningsprocessen tillåter en given transistortäthet. Så alla kommentarer om att AMD inte kan räkna är inte bara överflödiga, de är också irrelevanta då AMD inte har sagt något.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se prestandatester!!!

Skrivet av zhrooms:

Jävlar, fick ångest när jag såg specs..

Frågan är vad fan man ska göra med sina GTX580 kort, behöver egentligen inte byta ut men dom har bara 1.5GB minne vilket är fail för triple monitor, och så fort 7000 serien släpps kommer väl GTX580 prisrasa, dvs inte värt ett piss begagnat längre.

Jag fattade aldrig hur Nvidia kunde ha så dåligt med minne på sitt flaggskepp. Givet kommer kort tappa i värde när Amd släpper nytt, dock har väll gtx 580 aldrig varit intressant för någon som kör 3 skärmar? Det måste ha varit rätt små skärmar om 1.5gb ram skulle duga?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisa:

kommer att hoppa över den generation grafikkort ,sitter på tri-fire och kommer att klara köra på max alla kommande spel 2,3 år till

Skulle vara kul veta vad du baserar dit påstående på? Att du kommer att maxa spel 2,3 år framåt, de exakta tal vi talar om nu

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hoppas att Kepler inte dröjer alltför länge. Om det här presterar så bra som vissa verkar tro att det gör kommer det vara svårt att låta bli att köpa, fastän jag vill ha nvidia för 3d-vision. Kanske blir ett billigt begagnat GTX580 vid release av dessa för att invänta keplerreleasen. Tänktänktänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag får det till 66,666....% om vi nu skall vara exakta.

Rätt svar var 1,2 mljd och de angav ett värde som är 66,666...% högre (1,2 * 1,666 = 1,9992).

AMD hade alltså räknat fel med 66,666%

Hur många procent under påstått värde rätt värde var är faktiskt ointressant och har inte med saken att göra.

Det är ni som behöver lära er procenträkning

Jo, det har du faktiskt rätt i Ber om ursäkt!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut

Permalänk
Medlem

Ett par sånna här på 3gb kan bli mumsigt, gillar att dom äntligen ökat minnesbussen.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Bara för att de räknade fel på Bulldozer

Herregud, är det inget som LÄSER nyheterna? Såklart har inte AMD räknat fel på antal transistorer, det var nån PR nisse som blandade ihop FX med Opteron 6200-serien. En fel knapptryckning när man skriver i word eller powerpoint är allt som behövs vettu..

För att bidra till tråden så räknar jag inte med sån monsterprestanda som många andra, ny process, ny arkitektur (som inte fokuerar på spelprestanda).. Jag tror den kommer slå GTX580 med lite marginal, men inte överdrivet mycket mer än så.

Däremot tror jag på en bit över 100% när det gäller generella beräkningar.

Permalänk

Fan vilket monster

Vad är MSRP på detta?

Skrivet av zhrooms:

Jävlar, fick ångest när jag såg specs..

Frågan är vad fan man ska göra med sina GTX580 kort, behöver egentligen inte byta ut men dom har bara 1.5GB minne vilket är fail för triple monitor, och så fort 7000 serien släpps kommer väl GTX580 prisrasa, dvs inte värt ett piss begagnat längre.

Sälj så länge det har värde

Permalänk
Medlem

Till er som klagar och gnäller på AMD att de räknade fel på antalet transistorer till Bulldozer: Jag förstår inte problemet? Det begår ETT misstag och ni slänger ut er skit om att de skulle göra samma sak om och om igen och att de inte kan räkna etc etc. Vem som helst kan göra fel, även AMD, Intel eller din mamma. Intel har ju aldrig gjort något fel, ELLER? Väx upp för i hellvete.

OnT:
Ser verkligen fram emot detta! Undra vad priset hamnar på?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Om du har hängt med på en enda frågelåda i stort sett eller fredagspanel så borde du veta svaret på den frågan. Pinsamt minst sagt.
Men jag kan bistå med en repetitiv info eftersom du uppenbarligen legat gömd under en sten.
För single GPU configs räcker det med ett nätagg på 500W. Har du ett som är 80+ certifierat kommer man långt även med nätagg på 400-450W också. Enda anledningen att skaffa ett nätagg som har mer kraft än 750W är om du ska köra mer än 1 grafikkort. Många gånger klarar man två grafikkort på 650W också. Det handlar snarare om den så kallade "e-penis" faktorn att "jag har 1000W nätagg för att det är coolt".
Så ska du köra ett 7970 i single GPU config räcker det med 500W om du kör med standard värden. Ska du överklocka ditt system kan det vara värt med 550W-600W.
Om du av någon anledning tänkt driva grafikkortet med en egen PSU räcker ett 200W (kanske mindre, men låter det vara osagt). Inte för att jag vet varför, men frågan va ju trotts allt ställd så.

Haha, skojar du? tror du alla följer utvecklingen med hökögon bara för att de är medlemmar här? Nåväl, tack för infon

Det blir nog till att skaffa ett sådant här, blir en fin uppgradering - schysst att det kräver mindre nätagg än vad 6970 gör, hade ögonen på ett sådant tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

28 vs 40 nm. I teorin upptar en transistor halva ytan men de är betydligt glesare packade nu de det är långt ifrån dubbelt upp och ytan ungefär densamma. Alla mått är uppskattade baserade på bilder och bara någon millimeter fel gör ganska mycket för kretsytan.

jag vet inte hur du räknar men 28nm mot 40nm är mycket närmare 2/3 av storleken än ½. registera att det är 28nm och inte 20nm

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |