Åsikter och funderingar kring HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Aug 2004

Åsikter och funderingar kring HTPC

Halloj,

Skummat igenom många trådar här och suttit och jämfört andras projekt och tankar. Har velat rätt mycket runt vad ska köra på.
Till att börja med så har jag i dagen en 775 plattform med en E5200 och ett Intel mini-ITX kort. Finns att beskåda i signaturen, detta har de senaste 2-3 åren fungerat väldigt bra tycker jag, lite klen processor när det blir program/applikationer som är väldigt tunga för cpu:n, men när det är saker som går på grafikkretsen via t.ex XBMC och MPC så har det sällan varit några problem.

Första saken som jag stör mig på med den gamla setupen är väl kanske chassit, det är rätt tunn plåt förutom att det ventilerar lite sisådär utan extra fläktar lever om en del. Detta tänkte jag enkelt lösa genom att bara byta chassit till ett Antec ISK 310 med tillhörande 150 watt´s PSU som jag införskaffat billigt och i mycket gott skick på Tradera.
Sedan kände jag att det nog var dags att kanske uppgradera hela kittet och började kolla runt, det första jag hittade var AMD´s E-350 som senare blev uppgraderad till E-450, dessa hade ju som fördel att allt var på samma kort samt även passivt kylda.
Ovan nämnda kort tillhörde den lite billigare lösningen, nästa nivå blev en FM1-baserad som då gick upp en femhundring i pris kanske och efter det en i3 lösning och då var vi upp ytterligare en femhunka.

Det senaste jag spånat fram är nu, för att minimera risk för problem med 24 fps/hz synk och annat en i3:a med externt grafikkort.

Länk till listan/produkterna

[x] = Har sedan tidigare.

* - Ej spikat vilket externt kort jag tog men detta såg någorlunda tilltalande ut, var passivt, hade 1 GB´s minne och hyffsade hastigheter.
** - Väldigt osäker på om jag behöver/kommer använda en Bluray-läsare, kan nog köpa till den senare.
*** - Tog 2105:an för att den hade HD 3000 grafiken jämfört med andra som hade HD 2000, vilket kanske motarbetas av att jag tagit ett externt kort...?
**** - Enligt personer som har den där processorn och kört orginalkylaren så ska den vara rätt tyst, så det kanske inte behövs någon annan än stock?

Det jag behöver är väl egentligen synpunkter/åsikter om valen och kanske förslag på andra produkter att använda, eller kanske satsa på något helt annat? Värt att komma ihåg är att chassit endast tar mini-ITX kort.

Bjuder på eventuella stavfel och annat godis.

[Desk] 4670K (@ 4.2) : MSI 780 OC : VENGEANCE 16GB RAM : Samsung 840 Evo 250GB+2x4TB HDD
[Server] Prodigy - Xeon E3-1260L - Asus P8H67-I B3 : 8GB RAM : Win 2012 Server
[Gallerier]: M-ITX HTPC - M-ITX Server(Bitfenix Prodigy) - M-ITX Desktop - Old: Server / HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

Köper du extern så behöver du inte det integrerade grafiken, så du kan välja CPU med andra attributer kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Aug 2004

Lutar efter lite mer övervägande åt att initialt köra på i3 prollen och skippa externa kortet för att se hur det funkar. Stöter jag på patrull så får jag beställa efter ett kort.

[Desk] 4670K (@ 4.2) : MSI 780 OC : VENGEANCE 16GB RAM : Samsung 840 Evo 250GB+2x4TB HDD
[Server] Prodigy - Xeon E3-1260L - Asus P8H67-I B3 : 8GB RAM : Win 2012 Server
[Gallerier]: M-ITX HTPC - M-ITX Server(Bitfenix Prodigy) - M-ITX Desktop - Old: Server / HTPC