Vad står "björn" för ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Sep 2010

Vad står "björn" för ?

Hej, björnar är häftiga! men är det någon som vet vad en björn egentligen står för ? har letat på google hur mycket som helst men hittar inget direkt som beskriver vad björnen står för

antar att den står för styrka,mod. Och sånt men jag vill ha fakta!

Någon som vet ?

Skulle uppskattas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001

"Björn" är ett så kallat noaord, dvs ett namn man ger exempelvis ett djur istället för dess riktiga, så att man ej riskerar att frammana dem (eller sabbar sin jaktlycka för den delen) genom att säga deras riktiga namn. Det betyder "brun" eller "den brune". Det är väl namnet, det, vad björnen i sig står för kan ju förstås vara annat helt och hållet.

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av kode:

"Björn" är ett så kallat noaord, dvs ett namn man ger exempelvis ett djur istället för dess riktiga, så att man ej riskerar att frammana dem (eller sabbar sin jaktlycka för den delen) genom att säga deras riktiga namn. Det betyder "brun" eller "den brune". Det är väl namnet, det, vad björnen i sig står för kan ju förstås vara annat helt och hållet.

Ah tack såg nu att jag formulerade mig riktigt uselt. Jag menade själva björn i sig och inte namnet! ursäkta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av add9400:

Ah tack såg nu att jag formulerade mig riktigt uselt. Jag menade själva björn i sig och inte namnet! ursäkta

Alltså i en symbolisk mening?

Jag skulle gissa att det beror på vilken kultur/folkgrupp man utgår ifrån. Det känns som att indianerna i nordamerika bör kunna ha svaret på det du söker(?).

Spelar DirtyBomb, Rocket League, BF1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001

Stora, håriga bögar.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Man brukar väl säga björna om att bajsa också?

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Ilja:

Stora, håriga bögar.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Ilja:

Stora, håriga bögar.

Du är stor och hårig.

Björn?

XD

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av CSM101:

Du är stor och hårig.

Björn?

XD

Schhhhh!!! Avslöja inte hemligheten...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av CSM101:

Du är stor och hårig.

Björn?

XD

Ha ha...:)xD

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!