G.Skill släpper "världens snabbaste" minnen för Intel X79

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

och varför ska man ha 64gb? Ge mig en enda bra anledning lovar du inte hittar på någon bara overkill

Har en polare som är frilansgrafiker och jobbar med extremt många (ibland flera hundra lager) och extremt högupplösta bilder som ger en slutprodukt som landar på (10-100GB) och som så sent som igår sa han "fan, man skulle haft mer ram, typ 128GB, tur SSD:n tar lite av grovgörat i alla fall.."

Detta är alltså underkill för honom.

För mig mig och teh other 99% är mer än 16GB ram overkill, typ

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

CL 45?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

TRor ej de då ramminnen gått ner så mycket.

Va sa du om priser? xD
http://www.inet.se/produkt/5315205/corsair-32gb-4x8096mb-cl10...

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

Det är som att fråga vad du skall med 200-300+ hästar till i bilen?? aygon funkar ju med 70

Att jämföra med bilar är alltid kul ^^ funkar bra i fanboy trådar också ^^

För övrigt håller jag med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Tar det tillbaka ;3

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

och varför ska man ha 64gb? Ge mig en enda bra anledning lovar du inte hittar på någon bara overkill

Videoredigering,

64gb är inte overkill, inte heller "tillräckligt" för proffesionell videoredigering.

Du vill optimalt kunna spela upp längre klipp på direkt ifrån ramminnet. Vi snackar om ett par hundra gb..

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Jädrar vad det gnälls då...Nej alla har inte användning utav 64gb ram men en del har det...ska man spela och vill ha snabba så finns 16gb paketet som fungerar till gemene man.

Permalänk
Medlem

wow, detta blir ju nästan större e-penis än "kukram" som fanns på inet för ett tag sen (finns kanske kvar):):D

ONT: riktigt maffiga minnen, men detta blir nog inget för mig då priset är flera tusen för mycket, men riktigt coolt:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Det är lite skrämmande att se hur folk projicerar sina egna behov på andra så mycket.
Nej, ska man spela så räcker 4GiB. Faktiskt.

Ska man använda sin dator för tungdrivna arbetsrelaterade/-liknande applikationer, så är 64GiB säkert en fantastiskt välkommen grej.
Sedan hade det ju varit ganska fint som RAM-disk också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

TRor ej de då ramminnen gått ner så mycket.

ja x4 i 1333 & 1600Mhz! men inte i 2 400 MHz vid 1,65 V Det kostar att ligga på top!

Skrivet av mOOpiTh:

och varför ska man ha 64gb? Ge mig en enda bra anledning lovar du inte hittar på någon bara overkill

After Effects kanske! Alla använder inte datorn som du gör, eller som många andra gör, många (och väldigt många) använder datorn till att skapa saker!

Att vara blind, och se alla andra datoranvändare, till att använda datorn, exakt som du gör! Är ju bara så fel!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

inte världens snabbaste ju :S

Dominator GTX finns ju i typ 2600mhz har ja för mig...

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

inte världens snabbaste ju :S

Dominator GTX finns ju i typ 2600mhz har ja för mig...

Sant, dock var det 2400 mhz (vad jag fick fram):)
Så detta var ju bara ett av snabbaste då då båda fanns med 2400 mhz:)

EDIT: länk

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Sweet! Deras minnen må vara fula, men detta var något i hästväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Kommer nog bli ett 4x8GB kit till SB datorn min är dock fortfarande lite sur för att jag gav ca 3k för mina 4x4 dominator stickor för inte så jätte länge sen.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Har precis fått mina G.Skill utbytta pga av "dålig kompatibilitet med ASUS maximus gene - z brädan". Spela ingen roll hur många olika av samma (G.Skill) de prova. Datorn starta om sig likt förbannat tills ett par Corsair Vengance blev istoppade...

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Jag har 64GB (Corsair Vengeance 1866MHz 8*8GB), köpte det till nya burken för att jag ville leka runt med RAM-disk. Ska precis skruva ihop allt den här veckan och kanske återkommer med intryck nånstans på forumet.

Tänker köra två ramdiskar, en liten för tempfiler, browsercache, slaskdisk (typ arbetsyta för sånt man laddar ner/packar upp/leker med/slänger). Nöter mindre på SSDn såhär tänkte jag.

Och sen en till (större) ramdisk dit spelen ska installeras. När man stänger av burken kopieras innehållet automatiskt till en imagefil på vanlig disk. Kan sen byta och mounta imagefiler ungefär som i Daemon-Tools. Jag ska försöka leka ihop nåt skript om det går, knutet till spelets ikon.

Gilisoft Ramdisk och Dataram Ramdisk är de mjukvaror jag tänkte testa.

Hade kanske klarat detta med 32GB men ville vara snäll mot mig själv i jul. Varsågod och debattera om huruvida jag är galen eller ej.

EDIT: Nöter mindre på SSDn

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicVega:

Jag har 64GB (Corsair Vengeance 1866MHz 8*8GB), köpte det till nya burken för att jag ville leka runt med RAM-disk. Ska precis skruva ihop allt den här veckan och kanske återkommer med intryck nånstans på forumet.

Tänker köra två ramdiskar, en liten för tempfiler, browsercache, slaskdisk (typ arbetsyta för sånt man laddar ner/packar upp/leker med/slänger) och sen en större ramdisk dit spelen ska installeras. När man stänger av burken kopieras innehållet automatiskt till en imagefil på vanlig disk. Kan sen byta och mounta imagefiler ungefär som i Daemon-Tools. Jag ska försöka leka ihop nåt skript om det går, knutet till spelets ikon.

Gilisoft Ramdisk och Dataram Ramdisk är de mjukvaror jag tänkte testa.

Hade kanske klarat detta med 32GB men ville vara snäll mot mig själv i jul. Varsågod och debattera om huruvida jag är galen eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Du gillar Pulp Fiction. Du är inte galen, du har bara god smak

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Du gillar Pulp Fiction. Du är inte galen, du har bara god smak

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se en benchmark mot 1600MHz, om de är värt att betala 3 dubbelt så mycket för 2400MHz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mOOpiTh:

Men finns ju ingen anledning för en vanlig privatperson som sitter hemma och spelar att ha 64gb ram .

Det finns det väl ingen som har sagt, heller...?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Frågan är väl snarare, vad gör någon med 64GB RAM _utan_ ECC? Känns som att motsvarande paket till Xeon vore det inget konstigt med, men LGA 2011? Jaja, det finns väl alltid folk som har användning för allt..

Prestanda. Enlikt min erfarenhet är en handbygd workstation snabbare än en server med ecc till en MYCKET billigare peng. Man får hårdtesta delarna så att de inte räknar fel, samt göra om det efter efter några månader för att se så att det inte har ändrats. Men då snackar jag oc.

Har lite förutfattade åsikter om ecc. sen HP miss och mitt gammla SX4000 kort. Har sett för många datorer som är skit, och för många minnen som är skit, som behöver ECC för att fungera i huvud taget. Och det är inte lätt att bevissa att minnena är sönder eftersom ecc fixar det hela,det går LONGSAMT, men det fungerar, (vilket är bra) eller att mb eller cpu är paj eftersom att ecc fixar det. Brukar köra prime95 Small FFT och blend beroende på.

Men i de flesta cad/cam samanhang jag har hamnat i (inte föreslagit datorerna själv) så verkar inte ecc behövas, vi snackar lite större bygnader men inte så jätte höga. Hur som hälst så har ofta de datorerna gf kort, för behandling av "sträcken" men ecc minnen. Men ofta, desvärre är oftast inte gf kortet på i settings menyn. Så de sitter bara på CPU Minne, och någon gammal drv på Grafik kortet som aldrig har fungerat bra i windows. Men man får inte röra den får da "kanske det inte fungerar i deras program" trots att de inte använder GF kortets funktioner.

Behövde skriva av mig, lite sur nu, på annat. BDW lödde om mitt GF2 64MB till Quadro2 samt bytte bios/firmware för att få antialised lines. Användes aldrig

Men de är oftas för lite ram. Samma sak med photoshop workstations jag jobbat med. Men med de priser som är nu. skulle jag säga. Köp stora moduler och fyll bara en bank. Sen är jag low cas nisse men. det syns nog på mig.

Edit2: Stavning och poängen
Stavning

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

wow, detta blir ju nästan större e-penis än "kukram" som fanns på inet för ett tag sen (finns kanske kvar):):D

ONT: riktigt maffiga minnen, men detta blir nog inget för mig då priset är flera tusen för mycket, men riktigt coolt:D

http://www.inet.se/produkt/5308807/kukram-2gb-1x2048mb-cl9-13...

Permalänk
Medlem

Kasta...

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem

Quad med 2400Mhz och extremt överklockad cpu resulterar nog i fina superpi tider.
Latens att tänka på dock. Lär ju köra relativt lösa timings.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte tacka nej till 64GB ram räcker ju till 4st burkar xD Men ändå...kan ju ladda in hela spel i minnet med 64GB xD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Klagar inte direkt på mängden minne, finns dom som har nytta av 32Gb och säkert 64Gb också för vissa tillämpningar, men att samtidigt ha så hög hastighet blir i det närmaste helt onödigt, gör kanske att nått renderingsjobb bara tar 3 timmar, istället för 3 timmar och 2 minuter med normalt 1333 minne

Och för vanliga användare är dom ju totalt onödiga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

HERREGUD VA DYRA!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det är lite skrämmande att se hur folk projicerar sina egna behov på andra så mycket.
Nej, ska man spela så räcker 4GiB. Faktiskt.

Ska man använda sin dator för tungdrivna arbetsrelaterade/-liknande applikationer, så är 64GiB säkert en fantastiskt välkommen grej.
Sedan hade det ju varit ganska fint som RAM-disk också..

När jag lirar BF3 och kollar i aktivetshanteraren så används 6GB ram av mina 8GB.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

När jag lirar BF3 och kollar i aktivetshanteraren så används 6GB ram av mina 8GB.

Och när jag surfar vanligt använder jag 4-7 GiB. Det betyder bara att jag har Chrome uppe som äter så mycket RAM den kan.
Man kan stänga alla andra applikationer. Spelet kommer inte använda 6 GiB om du bara har 4 GiB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Och när jag surfar vanligt använder jag 4-7 GiB. Det betyder bara att jag har Chrome uppe som äter så mycket RAM den kan.
Man kan stänga alla andra applikationer. Spelet kommer inte använda 6 GiB om du bara har 4 GiB.

Klart den inte kommer det eftersom man inte har mer än 4GB

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!