Hur vet jag om mitt moderkort stödjer SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Hur vet jag om mitt moderkort stödjer SSD?

Hej,

Vet att det finns många liknande trådar, men ingen har gett mig ett vettigt svar.
Jag köpte en Kingston HyperX härom veckan, den gav mig random freeze o tog jättelång tid att boota. Fick svar från kingston support att evga 780i sli inte stödjer SSDs. Slutade med att jag fick köpa nytt moderkort.

Hur vet man om det är kompatibelt eller inte?
Ska uppgradera en annan dator och behöver veta om den pallar, sitter ett Asus P5Q i den.

Tack på förhand
Daniel Johansson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2011

Klart moderkorten stödjer SSDs? sålänge dem har Sata Anslutning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Apr 2011

dom kanske menade att ditt bios inte har blivit uppdaterat för att optimera användningen av en ssd! därför det rekommenderas att man flashar bios på sitt moderkort när man köper ssd så att man ska ha "drivrutiner" för ssd

Jag hålls inte ansvarig för alla råd jag ger!
Citera för snabba svar
Skol/bärbar: lenovo Ideapad u550 stationära: i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Maila tillbaka till Kingston och säg att det är deras SSD det är fel på.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Verkar som 780i inte har AHCI-stöd, bara gammalt IDE. Kan det vara något om att HyperX SSD fungerar taskigt med det tro?

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Jag har ingen kunskap angående SSDs kompabilitet, utan det var bara svaret jag fick från Kingston support. Så jag pungade ut 5k på ett nytt mobo, processor o ram... nu flyter de på finfint, så på något sätt var det inte bra.
Körde IDE med den nya under en dag utan några som helst problem också, så det lär inte ha med det att göra.