Mina vänner utvisas till Armenien

Permalänk
Medlem

Mina vänner utvisas till Armenien

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14072166.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14074033.ab

Mina vänner utvisas till Armenien och hela samhället är i stor sorg.

Snälla hjälp oss att få tillbaka denna underbara familj till Sverige där dom hör hemma! http://www.namninsamling.com/site/get.asp?savethedanielians

Jag har känt Haik (den äldste sonen) sen flera år tillbaka. Jag har spelat i samma fotbollslag som honom i flera år, jag har gått i parallellklass med honom på högstadiet och går samma gymnasium som honom nu och brukade se honom varje dag, alltid lika glad och trevlig.

Dom få gånger jag gick på en hockeymatch eller fotbollsmatch när lokala lagen spelade, så är han och hans familj där och hejar på.

Återigen, snälla skriv på namnlistan och dela vidare på facebook, twitter eller vad som helst!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det här får mig direkt att tänka tillbaka på en händelse förra helgen, då stog jag med en bölande kompis.
-Vad fan ska jag göra, jag älskar ju henne!
-Vad kan man göra?

Det här känns lite likadant, de är borta nu, och vad kan man göra?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det här får mig direkt att tänka tillbaka på en händelse förra helgen, då stog jag med en bölande kompis.
-Vad fan ska jag göra, jag älskar ju henne!
-Vad kan man göra?

Det här känns lite likadant, de är borta nu, och vad kan man göra?

Driva det vidare så långt som går och hoppas på det bästa.

Skrivet av Ånges kommunalråd:

På torsdag kväll blir det direktsänt debatt-program i Tv från Göteborg om denna utvisning. Två elever och två lärare från kommunen kommer att delta. Detta som har hänt i Ånge idag är så ovanligt att det kommer nu att uppmärksammas --bra - nu får Migrationsverket förmodligen stå till svars. Det sägs att det varit en massiv polisinsats - märkligt eftersom om så Åmselemördaren skulle stå på torget med ett gevär så skulle nog inte Ånge prioriteras .....

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artik...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det på någon annan nyhetssida än Aftonbladet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Finns det på någon annan nyhetssida än Aftonhoran?

Sveriges Radio delvis. Sundsvalls Tidning och Dagbladet har väl inte hunnit få upp det ännu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Trist att förlora vänner, men frågan är varför de utvisas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Trist att förlora vänner, men frågan är varför de utvisas?

Dom hade ansökt om uppehållstillstånd två gånger men fått nej båda gångerna. Första gången minns jag inte när det var men andra gången var 2008 om jag minns rätt.

Men jag tycker det påminner lite om nazityskland det här med att skicka 20 poliser tidigt på morgonen för att utvisa några.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Så utvianingen vore ok om det bara var två poliser och mera kring lunchtid? Eller hakar folk bara upp sig på detaljer här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Så utvianingen vore ok om det bara var två poliser och mera kring lunchtid? Eller hakar folk bara upp sig på detaljer här?

Nej, men lite väl onödigt kanske?
Det vore inte så att det vore billigare att låta dom vara kvar i Sverige än att utvisa dom? I grund och botten så handlar väl detta ändå om pengar?

Skriv gärna på namninsamlingen http://www.namninsamling.com/site/get.asp?savethedanielians

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Varför är det tragiskt? på flashback skriver dom att familjen var här illegalt.. jag förstår inte ens varför det kom upp som en nyhet.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, men det är dumt att göra det till en fråga om polisen kunde vart smidigare, det man bör fokusera på är om utvisningen är korrekt. Var de flyktingar eller arbetskraftsinvandrare?

Permalänk
Medlem

Hur lyder artikel #3 i barnkonventionen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Klart det är tråkigt om det är ens vänner som drabbas, men i och med att de är här illegalt och har fått nej till uppehållstillstånd så är det ju inte fel att de utvisas. Rätt löjligt av Aftonbladet att göra en snyftartikel om just detta. Hur många är det inte som utvisas pga. att de visas illegalt i landet?

Förstår att du är upprörd i och med att du hade en rätt nära relation med den ena. Men samtidigt förstår du att det är omöjligt att alla kan få uppehållstillstånd och få stanna i Sverige. Det hade inte funkat.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att om de bott i Sverige i flertal år och integrerats så väl så är det satans onödigt att skicka hem dem. Om de ens är hälften så mycket Ångebor som det beskrivs så är det bra mycket mer än många övriga, både bland svenskar, nysvenskar och invandrare.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Man kan ju tycka att om de bott i Sverige i flertal år och integrerats så väl så är det satans onödigt att skicka hem dem. Om de ens är hälften så mycket Ångebor som det beskrivs så är det bra mycket mer än många övriga, både bland svenskar, nysvenskar och invandrare.

Mjo, problemet ligger ju i att det tar så lång tid att få beslut i asylärenden.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Intressant hur media i sina artiklar får dom framstå som stackars oskyldiga offer.. det är dom inte.

I det här fallet handlar det alltså om en familj som kom till Sverige och sökte asyl år 2000 och först lyckades dra ut på sin utredning i 2 år innan Migrationsverket kom fram till att de saknade asylskäl och avslog deras ansökan. Istället för att åka hem stannade de kvar i Sverige i fem år tills deras avvisningsbeslut preskriberades och 2007 lämnade de in en ny ansökan. Även denna gång kom alla instanser fram till att de saknade asylskäl och någon gång under 2008 fick de avslag på sin överklagan till Migrationsdomstolen. De började därefter vänta på att även detta beslut skulle preskriberas för att kunna söka en tredje gång och under de tre år som gått sen det senaste beslutet har de uppenbarligen bara bott kvar i sin Migrationsverkslägenhet i Ånge med nedsatta bidrag (som de med all säkerhet drygat ut med någon sorts svartarbete). Enligt artikeln har de inte varit gömda utan deltagit i samhällslivet helt öppet. Det som gjorts för att få dem att flytta tillbaka till Armenien är att bjuda in dem till en massa migrationsverkssamtal där man försökt övertyga dem att det bästa för dem är att lämna landet frivilligt.

Denna familj har alltså inte bidragit med någonting. De har tvärtom kostat oss svenska skattebetalare en ansenlig summa om man räknar utrednings- och domstolskostnader, skolgång, sjukvård, bidrag, boende osv. Och de är definitivt inte "100% assimilerade".

Är det nån som fortfarande kan komma med en bra anledning varför dom skulle stanna trots alla avslag? regler är regler..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Men jag tycker det påminner lite om nazityskland det här med att skicka 20 poliser tidigt på morgonen för att utvisa några.

Du har ju uppenbarligen noll koll på vad som faktiskt hände i Nazityskland.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Intressant hur media i sina artiklar får dom framstå som stackars oskyldiga offer.. det är dom inte.

I det här fallet handlar det alltså om en familj som kom till Sverige och sökte asyl år 2000 och först lyckades dra ut på sin utredning i 2 år innan Migrationsverket kom fram till att de saknade asylskäl och avslog deras ansökan. Istället för att åka hem stannade de kvar i Sverige i fem år tills deras avvisningsbeslut preskriberades och 2007 lämnade de in en ny ansökan. Även denna gång kom alla instanser fram till att de saknade asylskäl och någon gång under 2008 fick de avslag på sin överklagan till Migrationsdomstolen. De började därefter vänta på att även detta beslut skulle preskriberas för att kunna söka en tredje gång och under de tre år som gått sen det senaste beslutet har de uppenbarligen bara bott kvar i sin Migrationsverkslägenhet i Ånge med nedsatta bidrag (som de med all säkerhet drygat ut med någon sorts svartarbete). Enligt artikeln har de inte varit gömda utan deltagit i samhällslivet helt öppet. Det som gjorts för att få dem att flytta tillbaka till Armenien är att bjuda in dem till en massa migrationsverkssamtal där man försökt övertyga dem att det bästa för dem är att lämna landet frivilligt.

Denna familj har alltså inte bidragit med någonting. De har tvärtom kostat oss svenska skattebetalare en ansenlig summa om man räknar utrednings- och domstolskostnader, skolgång, sjukvård, bidrag, boende osv. Och de är definitivt inte "100% assimilerade".

Är det nån som fortfarande kan komma med en bra anledning varför dom skulle stanna trots alla avslag? regler är regler..

Tog du det där direkt ifrån avpixlat, Jimmy Å?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du har ju uppenbarligen noll koll på vad som faktiskt hände i Nazityskland.

Det må vara hänt. Men minns jag rätt så fick vi läsa om hur Gestapo kom och hämtade folk mitt i natten och sedan såg man dom aldrig mer.

Ni som säger "regler är regler", vet ni vad FNs barnkonvention är för något?
http://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtds...
Du kommer att hitta bland annat Sverige där på listan.
Den tredje artikeln i barnkonventionen kan du hitta några inlägg upp i tråden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Tog du det där direkt ifrån avpixlat, Jimmy Å?

Och där kom den gamle upp igen... Suck!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det må vara hänt. Men minns jag rätt så fick vi läsa om hur Gestapo kom och hämtade folk mitt i natten och sedan såg man dom aldrig mer.

Ni som säger "regler är regler", vet ni vad FNs barnkonvention är för något?
http://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtds...
Du kommer att hitta bland annat Sverige där på listan.
Den tredje artikeln i barnkonventionen kan du hitta några inlägg upp i tråden.

Kan det inte tänkas att det är för barnens bästa att inte leva olagligt i ett land?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Kan det inte tänkas att det är för barnens bästa att inte leva olagligt i ett land?

Det är nog barnens bästa att dom får vara kvar här i sverige. Eller tycker du det är bättre att skicka dom till ett främmande land där dom inte kan språket och där myndigheterna knappast lär bry sig om dom. Dom har ju inte ens fått komma in i landet ännu!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Kan det inte tänkas att det är för barnens bästa att inte leva olagligt i ett land?

Nu är människan knappast rationell men kan det tänkas att man stannar olagligt för att det är ett bättre alternativ än att flytta lagligt?
Vet inte jota om enskilda fallet men herpy derpy, om det inte går att bli svensk trots att man på något vis stannat i över fyra år, vad krävs då för att bli svensk medborgare?
Det är lixom inte som så att vi riskerar massinvandring ba'fatt vi behåller några illegala invandrare som faktiskt verkar vilja stanna och på det hela inte våldar våra ariska döttrar ™.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jättetråkigt att dina vänner inte fick asyl.

MEN Sverige har inte oändligt med resurser. Det funkar inte att man ska få stanna bara för att man har barn. Förhoppningsvis kommer någon annan familj få deras plats nu. En familj som faktiskt är i behov av det, som t ex kommer från ett krigshärjat land där det är fara för livet att återvända.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det snarare är en principsak. Om man låter folk stanna som varit här länge så blir det ju ett sätt att få stanna och folk kommer gömmas i åratal o.s.v.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Fel forum att skriva i om du vill ha sympati.

Delen som generaliserad användare i forumet raderad
Permalänk

Om man vill ha sympati så bör man lägga ut alla korten på bordet och inte vinkla och undanhålla information, så att folk baserar sin empati på felaktiga uppgifter. Det jag syftar på är att det har framkommit en hel del information på olika ställen som inte visas i den vanliga median.
Jag vet dock inte hur sanningsenlig denna information är, men de vanliga medierna borde demontera den. Kanske inte direkt, utan bara förklara att familjen fick vänta i över tio år på sitt besked, om nu fallet är sådant.

Annars tycker jag problemet är sne humanism, var lite rationell istället och fatta snabba beslut. Alltså vilka som ska få medborgarskap eller inte ska avgöras snabbt, någon kanske felaktigt utvisas och få lida av detta, må så hända, men alternativet är knappast bättre både för asylsökande och för oss.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Svår fråga. Föräldrarna är ju faktiskt brottslingar i någon mening i och med att de stannat i landet trots utvisningsbeslut. Men barnen - vad har de gjort för fel? De tvingas skiljas från sina vänner, sitt hem och allt de investerat tid och energi i, och utvisas till ett land där de inte känner sig hemma, inte kan språket och inte känner någon. Oavsett vems fel det var att de hamnade i den situationen så är det helt förkastligt att de behandlas på det sättet.

Jag köper absolut att man måste respektera migrationsverkets beslut och verkställa utvisningar, annars kommer det vara fritt fram för alla att stanna om de känner för det. Vad som dock måste till är snabbare handledningstider för asylbeslut och omedelbara verkställningar av utvisningsbeslut. Man måste få veta inom några veckor om man kommer få stanna i landet eller inte, och får man inte det bör man bli utskickad direkt. Det är varken samhällsekonomiskt bra eller humant att man kan bo i Sverige i flera år och skapa sig ett liv här för sin famij innan man blir tillbakaskickad.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Det största felet som begicks var att det tog så lång tid, och det här är tyvärr inte en tillfällighet vad gäller det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är vidrigt att du, OP, drar paralleller med förintelsen där nästan 11 miljoner fick sätta livet till och Svenska Polisen. Jag blir så jävla förbannad på sånt här, du vill att vi ska visa medlidande till dina bekanta? Så fan heller.