SSD, Lagringsplats för program.. ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

SSD, Lagringsplats för program.. ?

Hej !

Har googlat men hittar ingeting, vet inte om jag googlat rätt för jag vet inte riktigt vad det heter..
Jag har en 60gb SSD, där jag har Windows 7,BF3, MW3, samt lite småprogram installerat.

Och jag har cirka 5gb ledigt utrymme på SSD'n. Och jag vill ha lite kvar, om det finns något program jag vill installera på den osv.

Men ALLT jag lägger in, tex musik,photoshop osv lägger sig på den. Och det är antagligen för att det är den Primär hårddisken?
Men då vill jag veta, hur ändrar jag så att allting lägger sig på den andra hårddisken, jag vet att om jag installerar grejor så går det att välja vart den ska lagras. MEN går det inte att göra det automatiskt på något sätt?

Tack.. !

These pretzels are making me THIRSTY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Det går att flytta din standardplats men du förlorar fördelen med SSD'ns prestanda.
Du öppnar då foldrarna användarträdet med dina Bilder, Musik eller Dokument som du vill flytta.
Högerklicka på foldern och välj Egenskaper. Vissa av dessa har fliken "Plats" där du kan ange ett annat ställe.

De flesta program som installeras har standardkatalogen C:\Program Files (x86) och den kan inte flyttas.
Du kan då bara välja manuellt vid installationen eller i efterhand ställa in programmen via dess Inställningar.

Du kan dock spara in på diskyta genom att stänga av Strömsparläge (Hybernate.sys) och om du har mycke
minne så kan du även spara in på Växlingsfilen (pagefile.sys). På så vis får du tillbaka mellan 8GB - 28GB.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Du kan väl ändra när du installerar och välja E: eller D: eller va de nu heter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Waxinator:

Det går att flytta din standardplats men du förlorar fördelen med SSD'ns prestanda.
Du öppnar då foldrarna användarträdet med dina Bilder, Musik eller Dokument som du vill flytta.
Högerklicka på foldern och välj Egenskaper. Vissa av dessa har fliken "Plats" där du kan ange ett annat ställe.

De flesta program som installeras har standardkatalogen C:\Program Files (x86) och den kan inte flyttas.
Du kan då bara välja manuellt vid installationen eller i efterhand ställa in programmen via dess Inställningar.

Du kan dock spara in på diskyta genom att stänga av Strömsparläge (Hybernate.sys) och om du har mycke
minne så kan du även spara in på Växlingsfilen (pagefile.sys). På så vis får du tillbaka mellan 8GB - 28GB.

Okej, så jag får fylla SSD tills den är full, sen så installeras programmer på min andra HDD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av TouchOfRed:

Okej, så jag får fylla SSD tills den är full, sen så installeras programmer på min andra HDD?

Hur kom du fram till det, från mitt svar ???

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Waxinator:

Hur kom du fram till det, från mitt svar ???

Sorry, är lite trög hehe.
Men jag gjorde en mapp på min E hårddisk, sen gjorde jag en genväg till skrivbordet, och där sparar jag alla mina bilder.
Borde gå att göra så med musik o allting?

Om musiken sparades på C (SSD) först, går det bara dra över dom till E hårddiskens mapp då, eller måste jag gå in på egenskaper o byta plats o hålla på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

1. Om du inte absolut vill ha en egen genväg på skrivbordet, så har Windows 7 så kallade "Bibliotek",
som innehåller genvägar för dina Bilder, Dokument, Filmer och Musik. Om du öppnar Utforskaren
och klickar till vänster på Bibliotek - Musik, så kan du lägga till flera platser som innehåller musik (t.ex. E:\Musik\).

Du ser normalt dessa Biblioteks-genvägar i högra delen av Start-Menyn under din bild-ikon.
Hur och vad som skall visas upp bestämmer du med högerklick över Start-flaggan - Egenskaper - Anpassa...

2. Du kan dra över musiken manuellt mellan diskarna.

3. Programmet som laddar ner musiken på C: kan du ställa om i dess "Inställningar" så att musiken alltid hamnar direkt på E:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
mariestad
Registrerad
Nov 2011

jag har samma "Problem" men jag har ingen musik/bilder på min data för ja spelar mest spel och använder spotify men alla program/spel installeras på ssdn men jag vill bara ha de spel jag spelar mycket på min ssd och resten på f hårddisken, om ni vet svara gärna(helst mycket detaljer så de går snabbt och utan problem)

coolermaster 690 II advanced | en benq 24 tums skärm | intel i5 2500k | gigabyte z68x udh3-b3 | corsair 120 gb ssd | 2 tb seagate barracuda | corsair h100 | 6970 gigabyte windforce(kort med fläktar på...) | corsair 750 w tx modular(dumt tjut i..) | windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Ställ in webläsaren så att filerna hamnar på din andra disk, ändra roten till användarkonton (regedit så även dom hamnar på den andra disken. Sen kan du även i regedit ändra på vart programmen installeras automatiskt, ifall du inte kan välja vart du vill ha dom osv...

Rekommenderas att det är en ren installation av windows annars blir allting till en enda, stor röra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av EkrJkr:

Ställ in webläsaren så att filerna hamnar på din andra disk, ändra roten till användarkonton (regedit så även dom hamnar på den andra disken. Sen kan du även i regedit ändra på vart programmen installeras automatiskt, ifall du inte kan välja vart du vill ha dom osv...

Rekommenderas att det är en ren installation av windows annars blir allting till en enda, stor röra.

Vad menar du med Ren?