Tunga FPS Drops helt random in-game

Permalänk

Tunga FPS Drops helt random in-game

Tjena

Jag har spelat Skyrim ett litet tag nu och är lvl 25. Och under spelets gång så helt random går min fps ner till 10. Ända sättet jag kan fixa det är ibland om jag laddar andra områden (funkar inte alltid) eller startar om spelet. (Funkar Nästan alltid).

Jag har alla grafik inställningar på maxat. Och normalt är min fps från 40-60fps beroende på var jag är i spelet. Jag har updaterat spelet, mitt grafikkort är också uppdaterat, men det hjälps ej.

Ett exempel på när den fpsdroppar:
Jag spelar som normalt, laddar ett nytt område, då är fps på 30 kanske 0.5sek, sen ner till 10 i 0.5sek, och den går upp och ner så hela tiden och slutar aldrig.
Detta händer i både nya och gamla områden jag har varit i förr. Även ifall jag har haft en normal 40-60fps i det gamla området förr, så kan detta hända.

Jag har också detta problemet med BF3, men då laddar man inga nya områden vilket slutar alltid i en game restart. För en fps på 10-15 nästan konstant, det går inte att spela. (BF3 är också fullt uppdaterat och deras släppta drivruntiner är installerade)
Men annars så i BF3 spelar jag med High Settings med en fps från 40-60, Ultra går med då kan den vara ca 25-40.

Jag byggde min dator själv för 2månader sen med följande delar och spec ser ut så här:

ACPI x64-based PC

Processor: QuadCore AMD Phenom II X4 Black Edition 970, 3516 MHz (17.5 x 201)
RAM: 6144 MB (DDR3-1600 DDR3 SDRAM) 3st
Grafik: AMD Radeon HD 6950 (Cayman) (1024 MB)

MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3 (1 PCI, 2 PCI-E x1, 4 PCI-E x16, 4 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394) AMD 990FX, AMD K10

Rätt irriterande problem och det skulle vara riktigt najs om någon kan hjälpa mig lösa det!
Tacktack

Permalänk
Medlem

Testa att sänka kvaliteten på skuggor till medium och se vad som händer. Jag har en sämre processor än du och ett HD4890, och jag får 25-30 fps med allt på high (utom skuggor) och flera högupplösta texturpacks, med någon enstaka drop ned till 19-20 på vissa ställen, men under 95% av tiden ligger jag på 25-30.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Skuggor är tydligen delvis lagda på CPU enligt vad vissa testat sig fram till. Nu borde det inte vara några problem med en quad, men det är precis som IshethZenunim det som påverkar prestandan mest.

Permalänk

Jag kan testa men tror ej det är problemet.

T.ex. Jag har provat i BF3 att sänka allt till längsta men problemet uppstår. Jag har dock inte provat med Skyrim, ska göra de men tror fortfarande inte det är problemet eftersom visa områden jag har varit i förr t.ex. Whitrun, allt är i en bra 40-60 fps, men senare spelet om jag har gått runt lite och kommer tillbaka kan de uppstå igen i Whiterun. Vilket är konstigt för förr var fpsen bra precis på samma ställe.

Samma med BF3, jag har spelat alla maps med en fps över 30-40. Men ibland när den laddar maps och jag joinar, så har jag en fps 10-20 och det går inte spela. Och det fixar sig med restart.

Permalänk
Medlem

Du kan prova köra i windows mode, eller testa med denna modden som begränsar fps. Hjälpte mig en del,
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=2581

Sen har skyrim problem med att sparfilerna växer allt eftersom man spelar, varje pryl man ser i spelet lagras, och det försämrar prestandan rejält. Det blev först uppenbart på PS3 pga att den har så lite minne, du kan googla "skyrim ps3 lag" för bättre förklaringar.

EDIT: Skumt som fan. Jag hade samma problem, testade sen installera om grafikdrivutinerna och nu fungerar Skyrim perfekt igen.

Permalänk

Det har inte funkat. Fortfarande får jag FPS Drops i både Skyrim och BF3

Permalänk

Jag hade maxat den inbyggda överklockning systemet på CCC. Stängde av det och har inte fått några fps drop sen des.

Märkligt, överklockning på CCC är riktigt liten även om man maxar den, men grafikkortet blir väll väldigt ostabilt