Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

Raid0

HEj
jag vet inte så där jättemycket om Raid när det kommer till HDD´s, har dock velat prova vad som sker och hur stor skillnad det blir.
Har ju 2st identiska 1TB diskar från western digital 5400rpm, vad jag undrar över är hur man skapar raid0 tror jag det heter, se om spelen snabbas upp nånting om 1tb diskar ens rekommenderas i raid vad säger ni som kan raid?

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Om jag inte minns fel så ställer man in det i bios. Kom ihåg att all data kommer raderas

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

oki ingen ominstallation av windows behövs då den är på en egen hdd?

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Så länge windows inte ligger på någon av diskarna du ska raida, så ska det nog gå bra.

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

jag behöver inga drivisar eller byta sata kontakter på mobbot?
det är alltså ett ASUS P6T Deluxe V2 moderkort Wester Digital Green 1TB diskar, sedan ligger windows på en 1TB WD black.

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

Glöm inte att med Raid0 så går det visserligen snabbare men risken för HDkrash dubblas eftersom det räcker med att en disk pajar för att all data ska gå förlorad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

beroende på hur ditt moderkort är upplagt så kan du behöva byta sata-kontakter ...

på mitt ASUS så kan jag köra raid på sata0-3, medans man kan köra ide/ahci på sata5-6 ... dvs. man får lite färre sata-portar att leka med ...

poängen med att köra raid0 är ju att få upp farten på diskarna en del, och det är väl mest intressant för systemdisken ... lagring är ju bättre att hålla utanför pga risken för haveri .. om du enbart har OS + program på raid0 och alla dokument/save-filer/etc. på lagringsdisken så gör det ju inget om du får korrupta filer och får installera om Win .. nästan bara gött att göra det lite oftare ..

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

ja det är ju orskane man är lite tveksam att köra raid0 men att spel startar snabbare och laddningstiderna minskar är ju plus sidorna.
Eftersom jag inte har en budget som tillåter en SSD disk så kan raid0 vaa en liten boost i allt

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Legopappa:

oki ingen ominstallation av windows behövs då den är på en egen hdd?

Om din windows disk ligger på samma chipset som du ändrar till raid0, kan det bli några problem. Det går förvisso att gå i runt om man inte är rädd för att ändra lite i registret.

Hp Workstation Z800, DUAL Xeon X5570, 24GB RAM, Asus GTX660, 2 x 128GB SSD + 150GB Velociraptor
Server: AthlonII X4, 4GB DDR1333, GF 7200GS, 2,5" 500GB 5,4krpm för OS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2009

Jag skulle inte köra raid på ett par 5400 diskar. Visserligen kommer du få något snabbare läshastigheter men söktider och skrivning kommer gå något långsammare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av erifri:

Jag skulle inte köra raid på ett par 5400 diskar. Visserligen kommer du få något snabbare läshastigheter men söktider och skrivning kommer gå något långsammare...

Söktiden förändras väldigt minimalt, och hittils har jag inte kunnat uppmäta högre söktider på mina raid0 arrays jämfört med samma diskar som enskillda. Därtill får nog skrivningen en boost den också, eftersom hälften av datan skrivs till ena disken och andra hälften till den andra.

Hp Workstation Z800, DUAL Xeon X5570, 24GB RAM, Asus GTX660, 2 x 128GB SSD + 150GB Velociraptor
Server: AthlonII X4, 4GB DDR1333, GF 7200GS, 2,5" 500GB 5,4krpm för OS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

hej igen vill ej starta ny tråd sådenna disk prisvär eller ej?
http://cdon.se/hemelektronik/intel_ssd_320_160gb-14187752

samt vad tror ni man ta ut för 2 st 1tb wd gp diskar?
800/st?
sedan fundera jag på att sälja mitt gamla HD4890 700kr?

mvh
ssd köpande Pekka
(petri)

[MSI GE70 2OE-014NE]