Permalänk
Medlem

Tips på bra NAS

Jag har tänkt att köpa en NAS till mina päron och skyffla över alla dokument, bilder, musik osv dit så man slipper tänka på den dag då någon av datorerna kraschar helt. Använder bara Windows xp/7.

Jag har kikat runt en del men kan inte riktigt få grepp på någon riktigt bra märke/modell.

- Driftsäker (ej hänga sig titt som tätt)
- Gärna remote admin möjlighet så jag slipper åka till dem varenda gång det är något
- 2 diskar med raid så att om en disk i nasen kraschar så skall den andra vara fullt speglad
- Behöver ingen super läs/skriv hastighet men det skall inte vara nåt kasst skräp. Det ska gå att backa upp en hel dator utan att det tar en hel dag.
- Gärna medföljande programvara för backup och återställning av dator

Permalänk
Medlem

D-Link DNS 320 är ett prisvärt alternativ som jag tror passar. Den hade lite barnsjukdomar med äldre versioner av firmware (märks på tidiga reviews och omdömen) men nya firmware har en massa buggfixar och nya funktioner t.ex. stöd för 3 GB-diskar. Ca 900 kr. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733242

Ett mer pro alternativ är Synology Disk Station DS211j. Snabbare överföring och mer avancerade funktioner, dock nästan dubbelt så dyr. Ca 1600 kr. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=754023

Permalänk
Medlem

Hejsan

Du ska inte satsa på D-link. Jag har DNS 323 och den är helt värdelös. Ibland hittas ibland inte. Jag kör också Windows XP/7.
(Enligt mig) du ska satsa på Netgear ReadyNAS Duo RND2000. Har en sådant och riktigt nöjd med den, samt den har nästa allt.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Du ska inte satsa på D-link. Jag har DNS 323 och den är helt värdelös. Ibland hittas ibland inte. Jag kör också Windows XP/7.
(Enligt mig) du ska satsa på Netgear ReadyNAS Duo RND2000. Har en sådant och riktigt nöjd med den, samt den har nästa allt.

mvh
Njanja

Den äldre DNS 323 verkar inte vara nån höjdare av vad jag läst. DNS 320 är en nyare och bättre modell, särskilt med senaste firmware som sagt.