Kontrollerkort för SSD diskar SATA-III

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Smedjebacken
Registrerad
Jan 2008

Kontrollerkort för SSD diskar SATA-III

Jag sitter med ett gammal moderkort med endast SATA-II portar. Jag har idag inga lediga portar på det. (4st HDD och en DVD). Var lite inne på att köpa ett kontrollerkort och en SSD SATA-III disk för att köra som den systemdisk. Den kan jag sedan använda i framtiden då jag bestämmer mig för att uppgradera hela burken.

Jag har hittat massor med kontrollerkort för SATA-III diskar. Men de med rimligt pris är PCIe 1x.
PCIe 1x klarar bara av 250Mb/s om jag då har en SSD SATA-III som har en läs/skrivhastighet på 555/510Mb/s sitter ju då begränsningen i bussen. Dessa kort kan ju enbart vara till för mekaniska diskar????

Någon som har ett skapligt kort att rekommendera? Eller är jag ute och cyklar med mina funderingar? Vem har inte tänkt hela vägen? Troligtvis jag

| MSI P35 Platinum | C2D E6700 | Crucial BallistiX TRACER 6GB PC2-6400 | ASUS 8800 GTS 640MB | 960GB HDD, Raid 5 | Corsair 750W |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Nej du är nog inte helt ute och cyklar. Ev. så klarar de här PCI-e x1 korten version 2.x som ger dubbla hastigheten (500MB/s åt vardera hållet). Då närmar de sig att klara av SATA/600. Dock har inte ditt moderkort det och faller tillbaka på 1.1 och går i den hastighet du skrev. Jag ser att ditt moderkort har två PCI-e x16 platser varav den ena med x4 kopplingsbanor. Det ger dig ju 1000 MB/s. Men som du skrev så kostar de kanske en del. Jag tror du får ta och vara nöjd med ett billigt kort, annars kan man nästan gärna uppgradera resten.
Om du hittar ett PCI-e x1 kort som stödjer version 2.0 skulle du kunna titta efter något begagnat moderkort med P45 chipset, då det klarar 2.0 och din processor. Men betala inte för mycket.

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG