Överföring mellan Sata och en äldre hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jun 2008

Överföring mellan Sata och en äldre hårddisk

Nu får någon skjuta mig eftersom jag tyckte det var konstigt att ingen frågat min specifika fråga innan, så om det finns en tråd för just detta så länka gärna.
Mitt problem gäller överföring mellan en äldre hårdisk typ och märke vet jag inte med den är på 500GB, men det är inte Sata iallafall. Jag skall överföra hela dess innehåll till en nyinköpt SATA hårdisk på 2TB. Problemet är det att jag enbart får upp överföringen i en hastighet av 23mb/s. Är detta snabbt? Går det att skynda på det lite...etc
Är det någon master eller Slave som den äldre hårdisken behöver ändra, måste ni förklara utförligt hur man gör detta.
Tack för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Wejan:

Nu får någon skjuta mig eftersom jag tyckte det var konstigt att ingen frågat min specifika fråga innan, så om det finns en tråd för just detta så länka gärna.
Mitt problem gäller överföring mellan en äldre hårdisk typ och märke vet jag inte med den är på 500GB, men det är inte Sata iallafall. Jag skall överföra hela dess innehåll till en nyinköpt SATA hårdisk på 2TB. Problemet är det att jag enbart får upp överföringen i en hastighet av 23mb/s. Är detta snabbt? Går det att skynda på det lite...etc
Är det någon master eller Slave som den äldre hårdisken behöver ändra, måste ni förklara utförligt hur man gör detta.
Tack för alla svar!

Tror inte du kan räkna med så mycket mer. Den äldre IDE hårddisken är nog inte mycket snabbare än så. Beror också vad för typ av filer det är. Många små ger överlag lägre hastighet än få stora filer.

I7930@3.90 | RX480 | Intel 320 - 160 GB | 12 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plast
Registrerad
Sep 2011

Gå in i bios och kolla så att IDE disken kör i DMA och inte i PIO mode.

23 millibit/s låter väääldigt långsamt ;P

...

var fri

...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jun 2008

exakt vart i BIOS ändrar jag detta?var inne och kollade hittade inte riktigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

d0b anspelar nog på att "23mb/s" betyder 23 millibit/s, vilket är jääävligt långsamt

Om du har kopplat in din gamla ATA/IDE disk mha en USB moj så kan nog 23 MB/s vara normalt. Om den sitter inkopplad till moderkortet och du kör Windows så är det nog aningen lågt. Det kan vara läge att se till att Windows fattar att det ska köras DMA och inte PIO och att du har drivrutiner till chipset:et.

Fast om du inte ska använda disken sen och det tuffar på så är det väl bara att vänta en stund. Lär ju knappt vara lönt att dra igång nåt felsökande om du nu inte känner att du absolut måste...

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är en helt normal hastighet om det är småfiler, är det Gbyte storlek på filerna så är det lite långsamt men inte jätteslött.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jun 2008

Nä jag skall fortsätta använda disken och den sitter kopplad till moderkortet och ja jag kör windows. Men Exakt hur ändrar jag till DMA, är inte så bevandrad i BIOS...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Pio/dma är väldigt gamla problem, du lär inte ha problem med det om du inte kör win 9x , jag är inte ens säker på att du kan ändra det längre eftersom det inte finns nått behov av pio sedan 15år så är det nog borta ur inställningarna.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011

På min gamla Amiga var minsann 3MB/s ungefär max pga kontrollern X)

Nej, men 23MB/s är vad man får på lite äldre IDE-hårddiskar, det tar längre tid att leta upp sätt att snabba upp kopieringen än att bara starta och låta det gå.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av mrqaffe:

Pio/dma är väldigt gamla problem, du lär inte ha problem med det om du inte kör win 9x , jag är inte ens säker på att du kan ändra det längre eftersom det inte finns nått behov av pio sedan 15år så är det nog borta ur inställningarna.

Visst är det mestadels ett äldre problem, men t.ex. Windows XP hade ju en del idéer om att växla ner till PIO och sen fastna där för IDE diskar (och för SATA diskar om dom kördes i "legacy" mode har jag för mig). TS har en äldre IDE disk inkopplad och även om jag själv inte sett problemet med Windows 7, så hittade jag iaf några som skriver om problem med IDE diskar som fastnat i PIO mode under Windows 7 när jag googlade lite.

Sen tror jag nog inte att detta är TS problem, men om man upplever hastigheten som ett problem så kan man kan ju alltid kolla och utesluta en felkälla.

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"