Kraftigt förkortade garantitider för vanliga HD

Permalänk
Hedersmedlem

Kraftigt förkortade garantitider för vanliga HD

Såg denna tråd: http://hardforum.com/showthread.php?t=1659025

Inte googlat vidare än, men verkar trovärdigt. Anmärkningsvärt om det stämmer, speciellt Seagate. 1år för vanliga konsumentdiskar? Jisses.

http://issuu.com/phuriwat/docs/servlet.filedownload

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om man vänder sig till stället man köpte då om dem har diskar kvar? Har bara rmat en och det var en Western digtal 2 tb elments som fick trasiga sectorer efter 1 par veckor. Skickade då disken till dustin dem skickade en ny samma dag som den kom in

Edit läste lite fel

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Konsumentlagen säger 1 år mot butik. Därutöver kan tillverkaren lägga på om dom vill. Att dom gjort så är marknadsföring, ett sätt att konkurera. Externa har haft 1 år, "vanliga" interna 3 år och vissa Enterprise 5 år.

Nu råder enorm brist, priser upp 2-3 ggr, garantierna ner. Seagates produktion sägs inte vara drabbad i samma utsträckning som tex. WD, trots det höjer man priserna och sänker garantin. Money rules.

En del har genom åren hävdat att långa garantier bevisar hög kvalitet. BS säger jag. Skulle detta stämma så säger logiken att Seagates diskar, nu med bara 1 års garanti är sämre än de tidigare med flera års garanti.

Köpte WD Black externa, kollade hemsidan med serienumret, och där framgår att det är 1 års garanti på dem, troligen för att de är klassade som externa och tillverkarna vet att de statistiskt sett kraschar nåt år tidigare än interna bla. pga. värmechock, stötar etc.

Kan tillägga att Danmarks konsumentlag ger alla konsumenter 2 års butiksgaranti på allt. Det kunde vi haf här också om vi konsumenter varit tuffare.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer att seagate sänker till ett år hoppas jag alla bojkottar dem förmodligen sänks samsung med då. Bara hoppas wd inte sjunker så lågt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Antielefant

Konsumentköplagen ger 6 månader garanti och 3 år reklamationsrätt, så det gör liten till ingen skillnad. KKöpL trumfar garanti så länge man vet hur man ska formulera en reklamation.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Konsumentköplagen ger 6 månader garanti och 3 år reklamationsrätt, så det gör liten till ingen skillnad. KKöpL trumfar garanti så länge man vet hur man ska formulera en reklamation.

Blanda inte in garantibegreppet i KKL. De sex månaderna du talar om är den tiden du kan hävda ursprungligt fel, med resultat att säljaren utan omkostnad skall åtgärda felet.
Garanti har inget i KKL att göra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

En del har genom åren hävdat att långa garantier bevisar hög kvalitet. BS säger jag. Skulle detta stämma så säger logiken att Seagates diskar, nu med bara 1 års garanti är sämre än de tidigare med flera års garanti.

Lång garanti innebär ju att tillverkaren står bakom sin produkt och garanterar att det är bra kvalitet. Har dom fel så får man ju en ny.

Jag tolkar garanti sänkningen som att dom har sänkt kvalitetskraven på sina diskar för att kunna producera mer.

Kass hd? nej tack.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Påverkar detta redan köpta diskar?
Har dock en WD Black <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Påverkar detta redan köpta diskar?
Har dock en WD Black <3

Ingånget avtal gäller, så garantitid som fanns när du köpte din vara kan jag inte se att de kommer undan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag vill ändå minnas att när seagate drog ni från 5 till 3 år så fick man enbart 3 år fast man köpt när det var 5 år jag kan ha fel men hör för mig det

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Antielefant
Skrivet av perhuden:

Blanda inte in garantibegreppet i KKL. De sex månaderna du talar om är den tiden du kan hävda ursprungligt fel, med resultat att säljaren utan omkostnad skall åtgärda felet.
Garanti har inget i KKL att göra!

Fel, du kan hävda ursprungligt fel under alla tre åren. Skillnaden är att de första sex månaderna ligger bevisbördan för att det inte var ett ursprungligt fel på butiken, vilket är detsamma som gäller för garanti (vilket är varför man pratar om 6 månader lagstadgad garanti).
De följande 30 månaderna är det omvänd bevisordning, det är kundens börda att bevisa att felet beror är ursprungligt.

Längre garantitid innebär i första hand enbart att 6-månadersgränsen förflyttas framåt, men det finns undantag där garantin inte täcker (batterier etc) och 6 månaders "garanti" blir ett typexempel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Fel, du kan hävda ursprungligt fel under alla tre åren. Skillnaden är att de första sex månaderna ligger bevisbördan för att det inte var ett ursprungligt fel på butiken, vilket är detsamma som gäller för garanti (vilket är varför man pratar om 6 månader lagstadgad garanti).
De följande 30 månaderna är det omvänd bevisordning, det är kundens börda att bevisa att felet beror är ursprungligt.

Längre garantitid innebär i första hand enbart att 6-månadersgränsen förflyttas framåt, men det finns undantag där garantin inte täcker (batterier etc) och 6 månaders "garanti" blir ett typexempel.

Så i praktiken om man vill vara sniken kan man ljuga om att tex hårddisken började klicka å låta konstigt och få en ny inom 3 år eller har jag fått det bakom foten?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Så i praktiken om man vill vara sniken kan man ljuga om att tex hårddisken började klicka å låta konstigt och få en ny inom 3 år eller har jag fått det bakom foten?

Nej, du behöver kunna bevisa att det var fel från början, alltså att hårddisken klickat och låtit konstigt under 3 år utan att du gjort något åt det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL