Datateknik på universitet (civilingenjör)

Permalänk
Medlem

Datateknik på universitet (civilingenjör)

Hej alla datakunniga
Just nu läser jag sista året på gymnasiet, natur/natur (Ma E, Fy B, Kemi B) och skall i april månad söka till något universitet.
Jag har sedan ett par år tillbaka goda kunskaper inom databaser och webbprogrammering.
Matematik intresserar mig och jag har inte jättesvårt för matematik. Dock känner jag att jag behöver repetera alla mattekurserna från Matte A till Matte E innan jag väljer datateknik eftersom jag vill vara så förberedd som möjligt och ha en bred bas innan jag börjar mina universitetsstudier. Har VG i genomsnitt i mattekurserna.

Nu till det viktiga:
Hur mycket matte läser man på datatekniksprogrammet? Är det svår/extrem matematik, jämfört med t.ex. Matte E på gymnasiet?
Hur många kurser läser man i genomsnitt samtidigt? Något som stör mig just nu är att jag läser Fysik B, Kemi B och Matte E + 4-5 andra "enklare" kurser samtidigt. Fy och Kem har jag absolut noll intresse av så det känns lite att de kurserna slukar mina resurser en aning.
Skiljer det sig mycket mellan datateknikprogrammen på de olika universiteten? (Jag har siktet inställt på Linnéuniversitetet och Lund universitet förtillfället)

Jag har ett brinnande intresse för programmering, it och hårdvara och allt som rör tekniska prylar. Jag har dock en känsla av att jag måste lägga ned mycket tid på matten, men detta ser jag inte heller som ett hinder.
Tror du att datateknik är det rätta för mig?

Permalänk
Medlem

Datateknik låter som ett närmast perfekt val skulle jag säga.
Var man väljer att studera spelar egentligen ingen större roll om man ser till kvalite'n och man väljer något av de "stora" universiteten (såsom KTH, Chalmers, Linköping, Lund, Uppsala). På mindre högskolor kan kvalite'n vara sämre. Det är ju svårare att få kompetenta lärare och professorer till mindre attraktiva orter.

Jag tror du oroar dig lite i onödan för matten. Är du bara flitig och inte helt bakom flötet så kommer inte matten att vara några som helst problem.
Men, ja, det är klart att matten är jobbigare än i gymnasiet. Ser du till att ha stenkoll på gymnasiematten så är du betydligt bättre rustad än många andra som börjar. Gå gärna igenom gymnasiematten och försök täppa till de eventuella kunskapsluckor du har.

Sedan brukar man vanligen inleda med någon kortare repetition och komplettering av gymnasiematten på universiteten under ett par veckor.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Håller med om vad JesperT sade.

Man läser ~3 kurser parallellt.
Så länge du tycker saker är intressant/roligt kommer du troligtvis klara det galant.
Angående förberedelse matte så läste jag en förberedelsekurs på nätet. Borde fortfarande finnas kvar. Var universitetet som tipsade om det. Gå in på olika universitets hemsidor och kika, lär finnas en hel del nyttigt (inte bara matte).

Permalänk
Medlem

www.math.se En hel del repitionsmaterial osv. De kör även sommarmatte, kanske hade varit något?

Permalänk

Matten är svårare, visst, men det är egentligen inte en så stor skillnad från gymnasiet. Det är mer som en direkt fortsättning och den körs i högre takt. Gillar du matematik så kommer det att gå vägen, bara du lägger ner tid (för det måste du göra). Det är nämligen matematik människor fastnar på.

Tänk förövrigt på att civilingenjörsprogram är oerhört teoretiska. Du kommer troligtvis inte att få nudda hårdvara öht., och i programmeringen är det väldigt mycket teori snarare än praktiskt jobb, även om det förekommer en del projekt och liknande på datateknikprogrammet.

Det skiljer ganska så mycket mellan olika högskolor. Jag skulle tipsa dig om att söka dig till större högskolor.

Förövrigt borde du verkligen gå en sommarkurs i matte (se math.se som fredlovebot länkade till). Jag gjorde det själv och jag finner att det var väldigt nyttigt. Och som jurgen89 säger, man läser vanligtvis 3-4 kurser samtidigt.
Här har du t.ex. kursbeskrivning för Lunds Tekniska Högskola: http://www.ceq.lth.se/LoTwebb/?val=program&prog=D

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Entusiast

Matten skiljer sig rätt mycket från gymnaiset eftersom fokus ligger på förståelse och inte att trycka in siffror i en miniräknare. Tyvärr finns det även fortfarande ett glapp mellan vad högskolorna förväntar sig att man ska kunna och vad gymnasierna faktiskt lär ut. Det är dock inte så stora problem egentligen eftersom de flesta har någon form av introduktionsmatte som fyller igen hålen. Annars är det bara att plugga så lossnar det snart ändå. Är man inte helt korkar och har lite känsla för grejerna går det att lära sig. Det stora problemet för folk brukar vara totalt brist på studiedisciplin snarare än brist på intelligens. Jag och många med mig hade lätt för oss i grundskolan och gymnasiet och vi har därför aldrig lärt oss plugga ordentligt, något som man faktiskt behöver kunna för att tempot brukar vara bra mycket högre på högskolan än på gymnasiet. Det man tragglade med i en vecka gås igenom på en dag.

KTH har för övrigt en distanskurs i matematik över sommaren som kan vara vettig att gå. Finns även ett räknehäfte från Chalmers att få tag på som repeterar det man behöver kunna för att komma igång lätt. Tänk även på att nollningen brukar ta mycket tid så du lär ha fullt upp de första veckorna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24