Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Beror på hur hög vcore man vågar ha, jag kan köra min 2600k i 5GHz i 1,41v och det tycker jag är inom min marginal som jag vågar mig på, har inte haft tid att leka det senaste men till helgen skall jag försöka hitta optimala inställningar för 5GHz, jag har lite högre vcore än vad jag behöver just nu så blir nog knappt någon ökning för 5GHz

Då har du ett bra exemplar :)De bättre chippen ligger runt 1.4/5.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

5,3 ghz och över det, så har jag lite prob med stabilitet. Så det känns inte så föga intressant....

Ligger bäst på 4,8-5,0....

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Då har du ett bra exemplar :)De bättre chippen ligger runt 1.4/5.

Det var skönt att höra trivs väldigt bra med Intel efter många år av AMD körning (2600K är min första Intel efter de tidigaste core2 och jag ångrar inte bytet från min 1090T) Sen bra kisel är roligt att man fick Jag väntar med spänning på IB resultat vid överklockning

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Känns som att Norden fått bra batchar
Min förra ligger fortf 1a i Norden iaf

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottslampan:

5,3 ghz och över det, så har jag lite prob med stabilitet. Så det känns inte så föga intressant....

Ligger bäst på 4,8-5,0....

Använder du overvoltage vid 5.3? Kan vara väggen du träffar ju

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Behöver man mata mer ström om man vill ha sin 2500K i 4,5 eller kan man ha originalvolten? Inser att det är olika, men generellt? Förlåt om jag lånar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Min är stabil i 1.23 på 4,5 men över 4,8 vill han ha rätt mycket spänning(1,35+) och det är fan inte värt den ökade tempen man får. 4,7 skulle man kunna köra men sen blir det obekvämt varmt för mig.

Liknar min propp, kör i 4,5ghz med 1.22vcore (cpu-z) och där den är IBT (maximum) stabil. Ställde volten på 1.4v och bootade som högst upp i 5,2ghz men tempen drog iväg alldeles för mycket med min Antec 620..

Övrigt kör jag CPU PLL i 1,7v, cpu i/o 1,27v.

4,5ghz @ 1.22v känns som ett bra läge just nu med tanke på att man undervoltar cpu pll och cpu i/o.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Behöver man mata mer ström om man vill ha sin 2500K i 4,5 eller kan man ha originalvolten? Inser att det är olika, men generellt? Förlåt om jag lånar lite.

borde gå med standard. min klarade 4.4 iaf

Permalänk
Skrivet av ZonCo:

Liknar min propp, kör i 4,5ghz med 1.22vcore (cpu-z) och där den är IBT (maximum) stabil. Ställde volten på 1.4v och bootade som högst upp i 5,2ghz men tempen drog iväg alldeles för mycket med min Antec 620..

Övrigt kör jag CPU PLL i 1,7v, cpu i/o 1,27v.

4,5ghz @ 1.22v känns som ett bra läge just nu med tanke på att man undervoltar cpu pll och cpu i/o.

Våra är nog väääldigt lika. Kan köra på 1.22 i load(IBT) men då jag kör med offset så hängde sig datorn en gång när jag satt och surfade när spänningen dök ner mot 0.85. Idle i 0.872 känns ändå väldigt trevligt

Jag har inte orkat sätta mig in i PLL osv än så länge, kanske till våren/sommaren för att få en liten sänkning av temp(om det ens gör nån skillnad).

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Använder du overvoltage vid 5.3? Kan vara väggen du träffar ju

Har inte gjort någon analys direkt...

Kanske är gud jag träffar på.. ingen aning..

Tappar drivisar bla vid höga frekvenser, så jag ser inget syfte med att fortsätta.
Kan dock förstå dom som pysslar med detta, och tycker det är skoj..

Håller mig på mattan när det gäller xtrem OC, mina kunskaper finns inte, och inte intresset heller..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem

Prylen är den att en CPU kan bli såld för 10 gånger mer än inköpspriset om den är unik.
Många här kanske sitter på guldgruvor utan att veta om det.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig våga överklocka med auto vcore. Men det kanske bara är jag?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni snackar om så låga temperaturer. Ligger runt 100 C. när jag spela DotA, dock har jag en laptop Acer 5742G.

Datorn stängs av, av sig själv när den når 105 C. Finns det risk för att datorn blir kortlivad för mig? För den har hållit ett år nu.

Permalänk
Skrivet av kuban:

Jag tycker ni snackar om så låga temperaturer. Ligger runt 100 C. när jag spela DotA, dock har jag en laptop Acer 5742G.

Datorn stängs av, av sig själv när den når 105 C. Finns det risk för att datorn blir kortlivad för mig? För den har hållit ett år nu.

Nä. Har en laptop med en en tvåkärnig Intel prolle från 2007. Blir grymt varm och stänger av sig ganska ofta pga. värmen. Håller fortfarande. Har aldrig hört talas om någon som förstört sin processor genom att köra den på hög temperaturer under en längre tid.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Okey, varför oroar sig folk så mycket då? Då tydligen att ligga runt 100 vid load inte verkar ge några besvär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kuban:

Okey, varför oroar sig folk så mycket då? Då tydligen att ligga runt 100 vid load inte verkar ge några besvär.

nej, 100c är inget besvär..

men kanske inget att sträva efter heller..

Folk tror att cpu'n smälter om den går över 65c..

Men det finns bot på det oxå, om man läser lite i forumet..

Noctua, och ordentlig med kylpasta, gärna så det hamnar i cpu bädden oxå..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!