Trådlös mus fungerar när den själv vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007

Trådlös mus fungerar när den själv vill.

Hejsan!

Är ägare av en logitech anywhere mx mus http://www.logitech.com/en-gb/mice-pointers/mice/devices/5846 , och har älskat den under de 1.5 åren jag ägt den. Men sista 2 månaderna har den börjat agera märkligt:

Den fungerar inte alls vid uppstart som oftast, ibland hoppar den igång 5 min senare utan att jag gör något, ibland tar det 5 timmar och ibland funkar den inte alls.
Har provat att installera drivare till musen, installera om windows (7, x64), disabla/uninstalla usb-enheter i enhetshanteraren till förjävelse, provat olika usbportar på min laptop. Laptopen är en sony vaio vgn-fw51mf om det spelar någon roll. När jag googlar problemet så verkar det som många andra har samma problem med att usb-enheter inte recognizas i windows men ingen har en konkret lösning.

När den inte fungerar så dyker den upp som "unknown device" under usb-enheter, samt att i system-trayen finns en "usb" ikon där det står att windows "can't recognize the unit. try reconnecting blablabla or buy a new one" (mer eller mindre) Då musen uppenbarligen fungerar vill jag inte köpa en ny. När den väl hoppat igång fungerar den alltid till man stänger av datorn, även om detta är snack om 3 dygn tex.

Det ända som verkat relativt konkret i lösningsväg är att av nån anledning så hittar windows den snabbare när laptopen körs utan strömsladd ikopplad.

Sättet jag oftast går tillbäga är: Starta dator med strömsladd ikobblad -> inse att musen inte funkar -> ta ur usb-adaptern och sätt i den i en annan port -> titta på meddelandet om att drivers are being installed, och sedan få besked om att windows inte kunde hitta drivers(trots att dem aldrig behövs förr, vet inte om windows avser drivers till musen eller till nåt med sina usbportar, men andra usbenheter funkar fint) - > svära en stund, kobbla ur strömsladden och vänta 1 min - 2 timmar(tills batteriet nästan är dött -> upprepa till det fungerar.

Musen fungerar i andra datorer, och har som sagt gjort 2 stk clean installs av windows med olika builds av win7 x64.

Lite tungjobbat, men det fungerar varje gång.

Nån som har en bättre idé / liknande problem?
All hjälp uppskattas!

En dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Det framgår inte om du använder programmet SetPoint för hantering av musen.
http://www.logitech.com/en-gb/428/5846?softwareid=671&osid=14...

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Waxinator:

Det framgår inte om du använder programmet SetPoint för hantering av musen.
http://www.logitech.com/en-gb/428/5846?softwareid=671&osid=14...

Trodde det var underförstått när jag skrev att jag installerat drivare till musen, men det kanske var klumpigt uttryck. Har iaf testat att köra med det, och utan det, men ingen skillnad tyvärr.

En dator